smörja packningar?

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Hoj
Ktm 690 SM
Hej!

Jag har plockat bort kolvarna på min bromsok nu undrar jag om man ska smörja in packningarna med något? i så fall med vad?
har även plockat isär bromscylindern fran. vad ska man smörja den packningen med?

MVH
Martin

Finns speciellt bromscylinderfett. Vet inte exakt vad det heter eller var man köper, men sist jag hade isär skiten var det sådant fett som gällde... En blå tysk tub, funkade kalas...

hållundan skrev:
Finns speciellt bromscylinderfett. Vet inte exakt vad det heter eller var man köper, men sist jag hade isär skiten var det sådant fett som gällde... En blå tysk tub, funkade kalas...

Tyskt e gay. :gnissla

Gummipackningar och O-ringar i allmänhet smörjs/monteras med därför avsett smörjmedel, jag har en svart tub med transparent "Rubber grease" (nej, tänk inte ens tanken...) inköpt på någon biltillbehörsbutik för evigheter sedan. Till just bromsok behövs det egentligen inte, fukta ringar och kolvar med bromsvätska så glider allt på plats! :tummenupp

69:an skrev:
Gummipackningar och O-ringar i allmänhet smörjs/monteras med därför avsett smörjmedel, jag har en svart tub med transparent "Rubber grease" (nej, tänk inte ens tanken...) inköpt på någon biltillbehörsbutik för evigheter sedan. Till just bromsok behövs det egentligen inte, fukta ringar och kolvar med bromsvätska så glider allt på plats! :tummenupp
är det bromsvätska som gäller även för bromscylindern?

martin_642 skrev:
är det bromsvätska som gäller även för bromscylindern?

Jag hade inget att smörja med när jag plockade ihop ett ok för ett tag sen, men dra lite vätska där med, akta så du inte får på beläggen bara, och akta så du inte droppar på fälgarna (annars finns det ingen färg kvar sen.)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti