Smörja in skinnställ med?

walleskydive

Speedoholic
Gick med
31 May 2005
Hoj
GIXXER 750-96
Tjena!
Ngn expert där ute som kan uttala sig om vad som är bäst att behandla sitt ställ med?
Olja,fett,inpegnerings-spray,läderbalsam,etc?Och vilket märke på produkten isåfall,har där eventuellt gjorts ngn test i mc-tidningarna angående detta eller?Tacksam för svar! :confused:

Jag gick till en affär som bara säljer skinnjackor och frågade honom. Det jag köpte där var kanon så mitt tips är att du gör samma sak.

Gå till närmsta affär som säljer hästgrejer ,där finns det en massa bra lädervårds produkter,förslagsvis EKOL som har en massa bra grejer.

Annars sök på "lädertvål" "EKOL" på forumet så får du lite att läsa.

Last edited:
Jag använder saddle soap "sadel tvål" till både skinnstället, bootsen och häst sadeln. Funkar utmärkt och lämnar inget extra fett kvar så man kladdar ner saker o ting. Lätt att applicera är det också.

Saddle-soap

Folköl skrev:
Jag använder saddle soap "sadel tvål" till både skinnstället, bootsen och häst sadeln. Funkar utmärkt och lämnar inget extra fett kvar så man kladdar ner saker o ting. Lätt att applicera är det också.

Tvättar man det med saddle-soap och smörjer in det efteråt eller är det färdigt direkt?

walleskydive skrev:
Tjena!
Ngn expert där ute som kan uttala sig om vad som är bäst att behandla sitt ställ med?
Olja,fett,inpegnerings-spray,läderbalsam,etc?Och vilket märke på produkten isåfall,har där eventuellt gjorts ngn test i mc-tidningarna angående detta eller?Tacksam för svar! :confused:

Vasselin, glider så bra mot asfalt

:kocko :kocko

(ironi) :huvet :huvet

kör med ett skinnställsvårdsprodukt från dainese...stället blir nästan som nytt..

walleskydive skrev:
Tvättar man det med saddle-soap och smörjer in det efteråt eller är det färdigt direkt?

Jag använder bara saddle soap då det rengör, mjukar upp och fukt skyddar på en gång. Fukt skyddet håller inte för Svenskt hällregn men smörjer du in skinnstället med fett inför vintern så är saddle soap att föredra under själva säsongen.

Glider bra emot asfallt!

freon skrev:
Vasselin, glider så bra mot asfalt

:kocko :kocko

(ironi) :huvet :huvet

Det gör människohud också!Talar av egen erfarenhet,så kör gärna naken när det är varmt,om du vill uppnå maximalt glid.Du måste bara ha tålamod att vänta tills asfallten har ätit sig igenom ytter-skinnet,sen blir det halt och bra!

walleskydive skrev:
Det gör människohud också!Talar av egen erfarenhet,så kör gärna naken när det är varmt,om du vill uppnå maximalt glid.Du måste bara ha tålamod att vänta tills asfallten har ätit sig igenom ytter-skinnet,sen blir det halt och bra!

Ha Ha!
Vilken fin kommentar! Sånt gillar jag!!!
Kanske lite sent, vad vet jag men i alla fall...
har du fler bra tips?
Jag har lite samma "problem" men jag tänkte kolla lite bland hästgrejerna..läder som läder!
Ursäkta om jag störde!?!?
Thirran :tungan

walleskydive skrev:

Oj!
Nu är jag visst inloggad på killen men det gör kanske inte så mycket, ska försöka komma ihåg att vara mig själv nästa gång..?!?!
Thirran igen

Smorde in mitt ställ idag... Testade minkolja för första gången... kört med lite olika varianter tidigare, men jag tyckte faktiskt minkoljan fungerade bra, lätt att arbeta med... Frågan är bara hur pass bra det funkar... får väl se till våren när man plockar upp stället från förrådet igen :rolleyes:

Istället för att skapa en ny tråd frågar jag här.
Jag har köpt ett Dainese Redlineställ som är helperforerat och undrar om jag kan använda Ekol på det eller om jag ska hålla mig till det lilla kittet jag fick med. Tänke mest att om man använder Ekol så kanske det sätter igen all perforering.

Istället för att skapa en ny tråd frågar jag här.
Jag har köpt ett Dainese Redlineställ som är helperforerat och undrar om jag kan använda Ekol på det eller om jag ska hålla mig till det lilla kittet jag fick med. Tänke mest att om man använder Ekol så kanske det sätter igen all perforering.

Jag kör med EKOL på mitt A-stars helställ och har gjort sen det var nytt.
Har inte märkt att det skulle sätta igen perforeringen nåt nämnvärt.
Ska ju dock inte ösa på med allt för mycket fett bara.

Tvätta först med Lädertvål, sen olja in med EKOL olja som finns att köpa bl.a. På hästbutiker, blir mjukt och fint av det :)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026