Småstrul med Duke´n! Hjälp!! :)

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Ha överseende med att mina frågor kan vara nybörjaraktiga :)

1. Frambromsen verkar ligga på. Inte mycket, men tillräckligt för att skivan ska vara varm efter ett par mils åkande. Riktigt het om jag dessutom har använt den flitigt.. Hur åtgärdar jag det?

2. Glapp/trasig indikeringslampa för helljus. Den funkade igår, idag efter en tvätt så funkar den inte alls. Har smörjt med 5-56.
Dessutom verkar halvljus lysa starkare än helljus (eller om helljus lyser rätt upp i luften) :va
Det som jag börjar fundera på är, var det inte nån annan här som hade samma problem med indikeringslampan, som senare ledde till ett allvarligare el-fel eller nåt?

3. Rassel från högersidan. Det hörs extra bra när jag lutar mkt åt höger. Det är (nog) inte från motorn, då den går och låter klockrent med hojen stillastående utan växel i. I fart så hörs det ganska tydligt. Släpper jag gasen och drar in kopplingen så försvinner det.. Det är när jag ger/vid gas som det susar/rasslar.
Jag vet att drivpaketet är slitet å kedjan är slapp.. det ska bytas. Så det är väl det som låter illa, eller?

I övrigt så var det bra.. ;) Så snälla, tips någon om nån av grejorna som jag har funderingar över?

skoteridioten skrev:
Ha överseende med att mina frågor kan vara nybörjaraktiga :)

1. Frambromsen verkar ligga på. Inte mycket, men tillräckligt för att skivan ska vara varm efter ett par mils åkande. Riktigt het om jag dessutom har använt den flitigt.. Hur åtgärdar jag det?

2. Glapp/trasig indikeringslampa för helljus. Den funkade igår, idag efter en tvätt så funkar den inte alls. Har smörjt med 5-56.
Dessutom verkar halvljus lysa starkare än helljus (eller om helljus lyser rätt upp i luften) :va
Det som jag börjar fundera på är, var det inte nån annan här som hade samma problem med indikeringslampan, som senare ledde till ett allvarligare el-fel eller nåt?

3. Rassel från högersidan. Det hörs extra bra när jag lutar mkt åt höger. Det är (nog) inte från motorn, då den går och låter klockrent med hojen stillastående utan växel i. I fart så hörs det ganska tydligt. Släpper jag gasen och drar in kopplingen så försvinner det.. Det är när jag ger/vid gas som det susar/rasslar.
Jag vet att drivpaketet är slitet å kedjan är slapp.. det ska bytas. Så det är väl det som låter illa, eller?

I övrigt så var det bra.. ;) Så snälla, tips någon om nån av grejorna som jag har funderingar över?

Jepp, det låter som det kommer från framdrevet och kedjan, drivpaketet på min är oxå dåligt och det låter en massa därifrån.

Rolig hoj annars va???

//Mattias

Y2K Duke skrev:
Rolig hoj annars va???

//Mattias

MYCKET! :)

Har inte fått upp framhjulet i luften än bara. Mecken frågade mig om jag skulle ha orginaldrev nu när jag ändå skulle byta.. jag tänkte en stund att man kanske skulle byta mot nåt wheelivänligare, men jag gillar ju drevningen som den är... så jag kom fram till att orginal är bra och att det är jag som är för mongolid som inte får hjulet att resa sig.. :rolleyes:
Träna träna :tungan

skoteridioten skrev:
MYCKET! :)

Har inte fått upp framhjulet i luften än bara. Mecken frågade mig om jag skulle ha orginaldrev nu när jag ändå skulle byta.. jag tänkte en stund att man kanske skulle byta mot nåt wheelivänligare, men jag gillar ju drevningen som den är... så jag kom fram till att orginal är bra och att det är jag som är för mongolid som inte får hjulet att resa sig.. :rolleyes:
Träna träna :tungan

Min Duke går ofrivilligt upp på bakan vid minsta dutt på gasen på ettan,
och gasar lätt upp den på tvåan.
Orginaldrevat.

Ta ner och rengör oket och kolla så kolvar och klotsar flyter som dom skall.

Lyfta på 2:an sitt långt bak och gasa till bara.
På 3:an gasa och ryck(vill till lite högre varv),passa dig för den kommer segt i början, sen kommer allt.

Funkar på gummans avstrypta med öppnad luftburk och Akra slipon.

Ännu lättare på min med Mikuni TMR41 och Sebring helsystem.

Bägge är orginaldrevade.

Långa farbron skrev:
Ta ner och rengör oket och kolla så kolvar och klotsar flyter som dom skall.

Lyfta på 2:an sitt långt bak och gasa till bara.
På 3:an gasa och ryck(vill till lite högre varv),passa dig för den kommer segt i början, sen kommer allt.

Funkar på gummans avstrypta med öppnad luftburk och Akra slipon.

Ännu lättare på min med Mikuni TMR41 och Sebring helsystem.

Bägge är orginaldrevade.

Det verkar ok nu ändå. Körde en vända helt utan frambroms.. utan att skivan blev varm :tummenupp
Det var väl jag som inte trodde att så lite bromsning kunde ha så stor effekt (blev jättevarmt av att bara brumma runt kvarteret å lite duttbromsning typ).

Jag åkte till en liten raka nu med lätt uppförsbacke, för att testa uuiillningar. Utan framgång. Vafan gör jag för fel, det låter ju så lätt för er :huvet
Min Duke känns tungjobbad som tusan.. kan det bero på att stötdämparn bak är ganska hård? Sjunger inte ihop nåt (känns det som) när jag försöker trycka till..
Jag tror att det är orginal drevning. Iaf så är drevet ganska litet. Jämförde med en 00 640 SM idag, som hade ett megadrev i jämförelse (dock föga troligt orginal).

När jag ger gas på ettan så reser den sig..visst, 5-10 cm kanske, känns det som :va
Satte mig långt bak och rappade till på gasen på 2an, bröööööp - rakt framåt som en pråm. Jag vill ju få upp den! :4skrika

Den är orginal förutom Sebring slipon, rensad luftbruk och ombestyckad. Hjulade lätt enligt förra ägaren, så det är väl ändå jag som är för feg med gasen... :gnissla

skoteridioten skrev:
Det verkar ok nu ändå. Körde en vända helt utan frambroms.. utan att skivan blev varm :tummenupp
Det var väl jag som inte trodde att så lite bromsning kunde ha så stor effekt (blev jättevarmt av att bara brumma runt kvarteret å lite duttbromsning typ).

Jag åkte till en liten raka nu med lätt uppförsbacke, för att testa uuiillningar. Utan framgång. Vafan gör jag för fel, det låter ju så lätt för er :huvet
Min Duke känns tungjobbad som tusan.. kan det bero på att stötdämparn bak är ganska hård? Sjunger inte ihop nåt (känns det som) när jag försöker trycka till..
Jag tror att det är orginal drevning. Iaf så är drevet ganska litet. Jämförde med en 00 640 SM idag, som hade ett megadrev i jämförelse (dock föga troligt orginal).

När jag ger gas på ettan så reser den sig..visst, 5-10 cm kanske, känns det som :va
Satte mig långt bak och rappade till på gasen på 2an, bröööööp - rakt framåt som en pråm. Jag vill ju få upp den! :4skrika

Den är orginal förutom Sebring slipon, rensad luftbruk och ombestyckad. Hjulade lätt enligt förra ägaren, så det är väl ändå jag som är för feg med gasen... :gnissla

jag hade samma problem när jag först skaffade min KTM 640 SM... och jag kan bara säga att detär teknik only! I början trodde jag inte att det gick att uiiila... men nu drar jag upp den i 2an utan några problem.. nu är det faktiskt busenkelt!

Du får träna och träna.. till slut så får du upp hjulet... Testa att dra lite i gasen så att framdelen reser sig lite och sen släpp och när den går ner och sen är på väg upp igen så drar du på o rycker lite i styret så ska du se att hjulet lyfter!

annars kan du ligga i typ 40 km\h och sen gasa fullt o rycka lite..

lycka till

flipm0de skrev:
jag hade samma problem när jag först skaffade min KTM 640 SM... och jag kan bara säga att detär teknik only!
...

lycka till

Ok, det låter gött..och som jag trodde :)
Tack!

skoteridioten skrev:
Det verkar ok nu ändå.

.....

Nu vet jag inte hur effektkurvan ser ut på Duken men testa att ligg på jämn gas vid c:a 4000 varv och dra sen full så borde den komma snällt och fint. Känner du att det inte räcker så slira till på kopplingen samtidigt som du gasar så borde den komma snällt o fint.

skoteridioten skrev:

är för feg med gasen... :gnissla
.

Låt den komma upp lite i varv innan du rappar till dvs inte från tomgång utan runt 3000 och dra så känner du när den vaknar,då lyfter den.

Ge ett litet ryck i styret så kommer den,då går det nästan från tomgång (lätt överdrift)

Öva öva öva :)

Det bästa är om du lär dig att gasa upp den mjukt utan av/på eller koppling det är snällare mot grejerna.

OCH öva in placeringen på fötterna,en under växelpedalen och en på bromspedalen dom SKALL sitta där innan du lyfter,då har du alla chanser i världen att rädda dig,för kommer du för högt och skall börja leta efter bromsen .....då ligger du där.

Men visst jag använder kopplingen ibland,mest när jag inte har rätt varvtal eller växel men ändå vill upp.

att rycka upp styret vid rätt ögonblick gör de mycke enklare oså :tummenupp

Anvand KOPPLINGEN!!! Det absolut sakraste och enklaste sattet. Hjulet kommer upp valdigt mjukt o kontrollerat, allt kommer inte pa an gang. Betydligt enklare att lara sig nar man sitter still pa sadeln istallet for att rycka hit o dit, latt att det blir en sned uiiili. Du sparar oxa ngra hundra varv pa motorn som kan avnjutas under uilien. Later betydligt coolare oxa - speciellt med en folkis till!

Prova att aka fram o tillbaka pa tvaan o fullgasa vid olika hastigheter. Du kanner hur momentkurvan ser ut o vid tillrackligt moment (runt 40 km/m) anvander du kopplingen.

Braaaap!

Folköl skrev:
Anvand KOPPLINGEN!!! Det absolut sakraste och enklaste sattet. Hjulet kommer upp valdigt mjukt o kontrollerat, allt kommer inte pa an gang. Betydligt enklare att lara sig nar man sitter still pa sadeln istallet for att rycka hit o dit, latt att det blir en sned uiiili. Du sparar oxa ngra hundra varv pa motorn som kan avnjutas under uilien. Later betydligt coolare oxa - speciellt med en folkis till!

Braaaap!

olika på olika hojar oså..på min xr har jag fet vrid på låga varv så jag tar upp den lätt o smidigt på låga varv så jag kan åka hela växeln ut innan jag lägger ner eller växlar.

:va konstig effektkurva jag har...tokvrid, börjar släppa efter på mitten o sen kommer de en liten kick till...perfa för whiiilisar :)

Växla upp tidigt till 2:an och ge full gas. När varvet når 5000 blippar du till på kopplingen och vips är du uppe :D

Jag hade 1 kugg mindre i fram på min, rekomenderas starkt!

När man är ovan så tyckte jag att det var bästa sättet, den kommer upp hyffsat snällt.. annars är det bara träning som gäller! Efter ett tag är det inget problem att ta upp den från stillastående med kopplingen :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman