Småhack i inbromsning vid låga farter

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Ja, som topic anger.
När man kör i lägre farter och bromsar in så känns det som att det hackar i bromsen. Men vid höga farter och inbromsningar så känns det inte alls.
Detta är ngt en mcfirma anmärkt på och jag har besiktning på min hoj detta året.
Det roliga är att jag köpt nya bromsskivor förra året till min hoj:
DSC01749.jpg

och dom borde inte vara slut/snea redan? Har glömt skivbromslåset i en gång under denna tid och jag körde aldrig iväg utan på sin höjd rullade framåt och framskärmen tog emot.

Går detta att fixa på ngt sätt eller ska jag låta det vara och kolla vad besiktningsmannen säger eller ska jag behöva punga ut med 2200kr+/skiva för att felet kanske är ngt annat?

Ursäkta min tekniska inkompetens men "det är bättre att fråga och verka dum än att låta bli att fråga och förbli dum" :rolleyes:
 
Är ingen direkt lösningen på problemet, men om det är besiktningen du ororar dig för så kan ju du passa på o besiktiga nu innan dom får/kan/vill provköra hojar...
 
Last edited:
2809341 Är ingen direkt lösningen på problemet, men om det är besiktningen du ororar dig för så kan ju du passa på o besiktiga nu innan dom får/kan/vill provköra hojar...
Ok? Förförra året jag besiktiga hojen så körde besiktningsmannen iväg med hojen... Så dom får alltså inte köra med den?

2809347 Slitna ok->glappande belägg?
Hmm.. Det du menar är alltså om jag byter bromsbelägg så kan det hjälpa? Det måste ju ändå göras så.
Det jag är orolig för är att bromsskivorna är snea på något sätt... Kan oken ha ngt med detta att göra också alltså?
 
Last edited:
2809386 Ok? Förförra året jag besiktiga hojen så körde besiktningsmannen iväg med hojen... Så dom får alltså inte köra med den?


Hmm.. Det du menar är alltså om jag byter bromsbelägg så kan det hjälpa? Det måste ju ändå göras så.
Det jag är orolig för är att bromsskivorna är snea på något sätt... Kan oken ha ngt med detta att göra också alltså?
Jo visst får de det. Dock avstår de flesta när det är -10 grader och snö ute :tungan

...
Hmm.. Det du menar är alltså om jag byter bromsbelägg så kan det hjälpa? Det måste ju ändå göras så.
Det jag är orolig för är att bromsskivorna är snea på något sätt... Kan oken ha ngt med detta att göra också alltså?

Tror du att skivorna är skeva så får du mäta upp dom, är dom skeva så får du nog ut nya på garantin.

Nja är oken slitna så glappar beläggen, hjälper inte med nya belägg. Vet inte hur vanligt det är, en på miljonen kanske. Kompisen hade massa problem med det där.
 
Last edited:
2809394 Jo visst får de det. Dock avstår de flesta när det är -10 grader och snö ute :tungan



Tror du att skivorna är skeva så får du mäta upp dom, är dom skeva så får du nog ut nya på garantin.

Nja är oken slitna så glappar beläggen, hjälper inte med nya belägg. Vet inte hur vanligt det är, en på miljonen kanske. Kompisen hade massa problem med det där.
Haha :D ja, det kanske vore ngt...
Men kan man neka en besiktningsman att köra ens hoj pga att man "är rädd om den" ?

Mäta upp skivorna.. *ser ut som ett frågetecken* Jag har som sagt var tummen i handen när det gäller sånt här...
Ursäkta mina frågor :p
 
2809401 Haha :D ja, det kanske vore ngt...
Men kan man neka en besiktningsman att köra ens hoj pga att man "är rädd om den" ?

Mäta upp skivorna.. *ser ut som ett frågetecken* Jag har som sagt var tummen i handen när det gäller sånt här...
Ursäkta mina frågor :p
Det tror jag inte, eller visst kan du neka men vet inte om dom kan godkänna besiktningen då. Det är väl en punkt som måste utföras som alla andra antar jag.

...

Mäta upp skivorna.. *ser ut som ett frågetecken* Jag har som sagt var tummen i handen när det gäller sånt här...
Ursäkta mina frågor :p

Fråga på, det är så man lär sig.

Då får man plocka av skivorna och sätta upp dom i en mätklocka(eller vad det nu kallas). Det finns en tolerans för hur skeva skivorna bör vara. Detta bör de kunna fixa på mc-firman.
 
Last edited:
Nope, låset slog aldrig i gaffeln, gav däremot framskärmens sida en fin spricka :gnissla:
Men jag ska kolla om det löser sig med att byta bromsklossar i första hand.. sen får jag väl ta den ekonomiska smällen med nya bromsskivor :/ Inte så kul med tanke på att man inte har ett jobb om ca 1 månad :/
 
2809432 Nope, låset slog aldrig i gaffeln, gav däremot framskärmens sida en fin spricka :gnissla:
Men jag ska kolla om det löser sig med att byta bromsklossar i första hand.. sen får jag väl ta den ekonomiska smällen med nya bromsskivor :/ Inte så kul med tanke på att man inte har ett jobb om ca 1 månad :/
Ok, men köp inga nya skivor innan du mätt upp dom. Det kan va allt möjligt... om det dessutom bara händer när du kör riktigt långsamt så ser jag ingen anledning o byta. Mina skakar också lite när man bromsar hårt i låga farter, det är inte ovanligt.
 
Fast det är ju inte helt säkert att besiktningen märker det eller anmärker på det.

En gång besiktade jag en hoj med en motor som var en smula skuren. Jag fick en anmärkning på att det saknades en saxpinne till bakhjulsbulten. Inget som behövdes, men eftersom det skulle sitta en där så tyckte gubben att jag skulle skaffa en.

Ifjol så var det dags för besiktning av firmans 125a. Allting var frid och fröjd tills jag skulle hålla upp den och de skulle snurra framhjulet. Det snurrade. Men det var så ojämnt så jag trodde att jag skulle tappa hojen av skakningarna. Efter att ha förklarat för besiktningsgubben att det nog berodde på att den hade blivit stulen ett år tidigare och då körts ganska vårdslöst så kunde jag köra därifrån med blanka papper. :näsblod

Så att börja lägga ut tusenlappar innan den ens besiktats kan vara att kasta ut en massa pengar i onödan.

Upplever du det som ett stort problem och att det kan vara trafikfarligt?
 
2809450 Fast det är ju inte helt säkert att besiktningen märker det eller anmärker på det.

En gång besiktade jag en hoj med en motor som var en smula skuren. Jag fick en anmärkning på att det saknades en saxpinne till bakhjulsbulten. Inget som behövdes, men eftersom det skulle sitta en där så tyckte gubben att jag skulle skaffa en.

Ifjol så var det dags för besiktning av firmans 125a. Allting var frid och fröjd tills jag skulle hålla upp den och de skulle snurra framhjulet. Det snurrade. Men det var så ojämnt så jag trodde att jag skulle tappa hojen av skakningarna. Efter att ha förklarat för besiktningsgubben att det nog berodde på att den hade blivit stulen ett år tidigare och då körts ganska vårdslöst så kunde jag köra därifrån med blanka papper. :näsblod

Så att börja lägga ut tusenlappar innan den ens besiktats kan vara att kasta ut en massa pengar i onödan.

Upplever du det som ett stort problem och att det kan vara trafikfarligt?
Nej, som sagt, bara vid inbromsningar vid tex trafikljus i låg hastighet som man känner att det hackar/pulserar litegranna i handtaget. Inga problem annars.
 
Nej, som sagt, bara vid inbromsningar vid tex trafikljus i låg hastighet som man känner att det hackar/pulserar litegranna i handtaget. Inga problem annars.
Sådär är det på min hoj också med vissa bromsbelägg (Premiere). Det kan vara riktigt grovt huggande vid halvhård inbromsning i låga farter. Det är bara med de beläggen fenomenet uppstår.

Låt det vara om det är det enda problemet. Det kommer förmodligen att försvinna av sig självt med andra belägg.
 
Ja, som topic anger.
När man kör i lägre farter och bromsar in så känns det som att det hackar i bromsen. Men vid höga farter och inbromsningar så känns det inte alls.
Detta är ngt en mcfirma anmärkt på och jag har besiktning på min hoj detta året.
Det roliga är att jag köpt nya bromsskivor förra året till min hoj:
DSC01749.jpg

och dom borde inte vara slut/snea redan? Har glömt skivbromslåset i en gång under denna tid och jag körde aldrig iväg utan på sin höjd rullade framåt och framskärmen tog emot.

Går detta att fixa på ngt sätt eller ska jag låta det vara och kolla vad besiktningsmannen säger eller ska jag behöva punga ut med 2200kr+/skiva för att felet kanske är ngt annat?

Ursäkta min tekniska inkompetens men "det är bättre att fråga och verka dum än att låta bli att fråga och förbli dum" :rolleyes:

Det enda jag skulle råda dig till är att som dom andra sagt kolla beläggen ,om skivorna skulle vara skeva eller vinda så skulle det kännas värre ju snabbare det gick när du bromsar och inte tvärt om .Det är nog coola bananer:tummenupp
 
Plocka bort ett ok och sätt en lämplig träkloss i det(så kolvarna inte ploppar ut och så du får tryck i systemet) och häng upp det i gaffeln ordentligt. Kör i låg hastighetoch bromsa. Bättre? Då vet du åtminstonde vilken skiva/ok det gäller. (är de inte bättre tar du ju nästa ok) Sen kan du skifta skivornas plats (när ett ok är borttaget) för att utesluta dem
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top