Småfrågor gällande aprilia rs 125

smacko

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
Aprilia Rs 125 - 05
Hej:) de löste sig me alla delar btw.

Beställde även ett Ngk iridium stift me värmetalet 10

men då fick ja syn på detta sen i manualen som verkar skumt :S

Standard NGK R BR10EG
Standard (FP) NGK BR8EG

Så man ska ha ett lägre värmetal vid FP? :va
högre varv= mer värme= måste ha ett kallare stift? right?

Också funderar ja på vilken soppa ja ska köra på :P
95 lr 98? vilken är bäst o varför? :)
(högre oktan = tål högre kompression innan de självantänds?):tungan
 
förstod inte riktigt om du kunde med stiften eller inte, men iallafall ju högre siffra på stiften ju kallare är dom. exempel: BR10EG är kallare än BR8EG.

Om man läser på aprillias officiella forum om att avstrypa rs:en så råder dom en att köra med ett kallare stift t.ex värmetal nr 10, då dom varmare stiften har en tendens att "bränna" hål på kolven, kolven kyls inte tillräckligt helt enkelt med ett för varmt stift.

(egentligen så är inget stift varmare än det andra, dom kyler bara olika mycket)

sry om det blev rörigt.
 
det mindre värmetåliga kanske är för kallare perioder eller när strypningarna sitter kvar. I crm:ens manual står de olika stift för olika klimat och då är nr 10 till för hårdare körning.

Du kan lika gjärna köra på 95 om du känner för det. den stora skilnaden blir när du komphöjer. Men jag kör med 98 vilket fall som hälst för den går renare och att den ändå drar lite mindre :) (driftskilnaden brukar nästan vara samma som prisskilnaden så några ören hit eller dit..)
 
jo jag vet att högre siffra = mer värmeavledning :)
men tyckte de lät konstigt att man skulle ha mer värmeavledning vid orginal än vid FP :P
Så ni tror de funkar me 10 på min fp aprilia :)?

OK men hade endå tänkt o köra på 98 så de får bli så:)

Tack för svar!
 
men tyckte de lät konstigt att man skulle ha mer värmeavledning vid orginal än vid FP :P
Så ni tror de funkar me 10 på min fp aprilia :)?

OK men hade endå tänkt o köra på 98 så de får bli så:)

Tack för svar!

Ja, när det inte sitter några strypningar på så är de oftast självklart att den får mer bränsle och brukar vara varv-villigare = med att den går varmare och då ska man ha ett kallare stift. Jag vet inte vad du menar med fp men de blir säkert bra.

kör man på 98 blir den varmare av också eftersom att antändningstempraturen är högre.
 
fp = fullpower

Angående oktanhalten i bränslet så äre skitsamma när det gäller så låg kompression som det är i 2 taktarna, runt 6-7kg, men visst det skadar aldrig att hälla i lite 98 oktanig soppa.

Och ja, du bör köra med värmetal 10 på tändstiftet när du kör fullpower och det funkar även till strypta motorer.
 
jo jag vet att högre siffra = mer värmeavledning :)
men tyckte de lät konstigt att man skulle ha mer värmeavledning vid orginal än vid FP :P
Så ni tror de funkar me 10 på min fp aprilia :)?

OK men hade endå tänkt o köra på 98 så de får bli så:)

Tack för svar!

En strypt motor får inte ut avgaserna lika bra och borde således bli varmare.
 
En strypt motor får inte ut avgaserna lika bra och borde således bli varmare.

det beror ju på om den är avgasstrypt vill säga. men är den det så drar ju inte motorn in lika mycket bensin heller om jag inte misstar mig. :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top