Småbil sökes: Seat Ibiza 1.4 Sport -06

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja, en biltråd i OT-forumet. Är väl passande? :)

Testkörde en sådan idag (Seat Ibiza 1.4 sport 06), bland flera andra småbilar (Citroen C1, Toyota Aygo, Yaris 1.0 samt 1.3, Skoda Fabia). Det var den enda bilen som gav mig lite "mersmak" nog för att fundera på ett köp. Drar 0.5 på landsväg. Bra för pendlingens skull! Aningen skillnad mot min suv som drar litern ständigt om inte mer...
Ibizan ser snyggare ut i verkligheten än på bild, till skillnad mot Leon:en som ser snygg ut på tv/bild men inte i verkligheten (alldeles för utdragen o "stylad" överallt).

Nåja, någon som har en sådan o kan berätta lite mer? Eller en annan nyare Seat småbil? Kanske t.o.m. någon som jobbar på seat som kan ge mig en schurre deal :D fast iofs har jag väl fått en hyffsad... typ får vinterdäck samt fälgar för vanliga utpriset. Men bättre går väl? :tungan

Någon annan här som har en småbil att berätta om? Det är det jag söker, men vill samtidigt ha komfort och kvalite...

C1 = plastig och låter mycket över 100. Skorrande plåtchassiljud... typ
Samma sak med Aygo, i med att det är samma bil. Så även Peugeot 107...
Yaris = effektsvag som få och jag blev vinögd av att se på den digitala hastighetsmätaren.

Finns det fler bilar där ute som nån kan ge input på?

Swedie skrev:
2357872 Ja, en biltråd i OT-forumet. Är väl passande? :)

Finns det fler bilar där ute som nån kan ge input på?

Jag var själv å tittade på en Chevrolet Matiz idag. Provkörde inte då han inte hade rätt modell inne. Men 88" för en fullsmetad matiz, mitt största krav är AC och värmesäten, sen kan resten av lullull både finnas och vara.
Vad skulle en Ibiza kosta?

Shit dom där Chevrolet Matiz var billiga... varför? Oxå plastiga?

Ibizan skulle kosta 127 lappar tror jag. Jag får en rätt go känsla av kvalite och mersmak. Schysta granitgrå (mörk) metalliclack oxå... osså vinterdäck.
Den har AC, färddator med bränsleförbrukning, yttertemp, innertemp.. saker jag värderar högt att ha i bilen... :)

Ädit: just ja, det är då komfort-paket / sport eller vad det heter med aluhjul och sportstolar typ.

Last edited:
Kawwa skrev:
2357904 Jag var själv å tittade på en Chevrolet Matiz idag. Provkörde inte då han inte hade rätt modell inne. Men 88" för en fullsmetad matiz, mitt största krav är AC och värmesäten, sen kan resten av lullull både finnas och vara.
Vad skulle en Ibiza kosta?

Du vet att det inte är någon riktig Cheva va?:3freak ;)
Då jag inte har något vettigt att tillägga så ska jag hålla käften nu:crash

Swedie skrev:
2357928 Shit dom där Chevrolet Matiz var billiga... varför? Oxå plastiga?

Ibizan skulle kosta 127 lappar tror jag. Jag får en rätt go känsla av kvalite och mersmak. Schysta granitgrå (mörk) metalliclack oxå... osså vinterdäck.
Den har AC, färddator med bränsleförbrukning, yttertemp, innertemp.. saker jag värderar högt att ha i bilen... :)

Hehe, vet inte. Var faktiskt inte ens inne i bilen då han bara hade nollnollor inne. Var mest nyfiken idag och åker och tittar på någon som har en nollsexa inne sen.

Jag köpte en -03 Ford Fiesta för ett par veckor sen, med Ac, det var mitt krav. Snål å bra med 1.4i motor, 80hk. Helt klart skön bil, men då jämför jag iofs med min gamle mazda -90. :) Tänkte köpa en peugeot 207 först, men dom är bra franska. Knakar å har sig.

Rash skrev:
2357939 Du vet att det inte är någon riktig Cheva va?:3freak ;)
Då jag inte har något vettigt att tillägga så ska jag hålla käften nu:crash

Näe, det är ingen riktig cheva, för då skulle den dra 1.6 liter/milen mer än vad den redan gör, den skulle ständigt gå sönder och studsa fram på vägen med bladfjädring, men den skulle ha massor av mugghållare....
(obs, lite ironi där)

Matizen och alla andra småchevor är omdekalade Daewoo, en trevlig liten koreansk bil.
Det enda negativa jag kan säga om dom jag har provkört är att dom ofta har små motorer (jag vet inte om det finns någon vassare modell i sortimentet, jag har bara kört snikmodeller) vilket ju IOFS är bra om man ser till förbrukningen.

Kolla på den med, annars är Yarisen med turbomotor en karamell....
Tyvärr kan inte jag ha så små bilar, eftersom jag måste kunna dra tunga släpar, men förutom det så uppfyller dom alla mina krav....

Swedie skrev:
2357928

.

Här har du dagens blocket! :D http://www.blocket.se/vi/8716055.htm?ca=11_s

En Dielsel Fabia -06 för 105 lappar.

Köpa ny bil är bland de sämsta drag man kan göra ekonomiskt. Kika på ett år gamla bilar istället så slipper du betala 15% värdeminskning så fort du kört ut från handlaren. :)

OT men..

Vad kör du för bil nu? En vinröd Suzuki SUV-grej med "Team sporthoj.com"-dekal i bakrutan?

Isf körde jag om dig på E20 igår... Vit caravelle med två CRF450 i.

Ha de gôtt!

Gustav O skrev:
2358362 Köpa ny bil är bland de sämsta drag man kan göra ekonomiskt. Kika på ett år gamla bilar istället så slipper du betala 15% värdeminskning så fort du kört ut från handlaren. :)

Å egentligen skall man köpa en 3 år gamal bil då alla garantier upphört, då slipper man lämna in bilen på service bara för att garantierna skall gälla. Byta olja, filter å stift klarar man av själv. även kam å fläktrem om det nu skulle bli aktuellt.

Gustav O skrev:
2358362 Köpa ny bil är bland de sämsta drag man kan göra ekonomiskt. Kika på ett år gamla bilar istället så slipper du betala 15% värdeminskning så fort du kört ut från handlaren. :)
Jepp, håller helt och hållet med.. det väl typ därför jag inte köpt än... för den där värdeminskningen + servicekostnaderna i början känns inge kul...

Ludde skrev:
2358386 OT men..

Vad kör du för bil nu? En vinröd Suzuki SUV-grej med "Team sporthoj.com"-dekal i bakrutan?

Isf körde jag om dig på E20 igår... Vit caravelle med två CRF450 i.

Ha de gôtt!
Hehe, ja. Funderade på vem de var som hängde o blängde ;) Tänkte att ni troligen kände igen klistermärket. Salut!

Last edited:
Ibizan är najs, faktiskt. Köpte en sprillans -00 (första helt nya bilen) och hade den i 4 år (tills det blev tillökning) och var kanonnöjd. Jäkligt stadig trots storlek, inga problem att pressa motorväg (lite buller, men inget olidligt). Skulle gärna köpa en nyare som andrabil, men just nu skall jag plugga i 3 år så det får bli en cykel istället. Annars har jag haft 2 focusar som också varit kanon, billiga i drift och service (ännu billigare än Ibizan). Har alltid hatat Fårrd, men fick en bra deal så det "råkade" bli en focus och som sagt gillade den så bra att frugan också fick en. "Min" focus var en 02 tdci, gick som ett skott (280 Nm vrid...) och körde tur och retur U-a - Sthlm varje dag under 2 år och 9000 mil, drog aldrig mer än 0,56 trots 130 och fullt blås på ac´n. Frugan hade "vanliga" 100-hästaren och den var trött men jäkligt billig. Mkt bra bruksbil. Lycka till med bilköpet!

har en farbror som hade en sådan där lite n ibiza..
köpte den splirrans..tog ett år ungefär sen bytte han in den till en äldre 1,6 wv bora. var mycke tystare o skönare o åka långt med..
han förlora lite på den affären men är ändå mer nöjd över den bilen..

Ska ju ha en pendlingsbil så fokus ligger på att dra lite, samt ha komfort och därmed vara bekväm och tyst under längre färder. Behöver inte vara knäpptyst, men man ska ju kunna prata utan att behöva höja rösten en massa.

Kolla på Renault Clio som är nått år gammal, nya modellen kom nyss så dom äldre borde gå att göra en bra Deal på, finns i 1,2 1,4 1,6 och rökar varianten sport på 2,0. ska du köpa privat eller på firma?

Gustav O skrev:

Köper man en begagnad bil hos en handlare sjunker även den 15% så fort den passerar grindarna.

Jämför man samma bil ny eller beggad sjunker den nya såklart mer i kronor räknat, men har man en viss summa att shoppa för skall man inte räkna med att spara någon värdeminskning när man väljer begagnat.

Men varje affär är unik.

Jag hade nog letat efter en begagnad Ibiza av samma modell för mindre pengar, eller rentav en diesel om det går att få tag på. Men det kanske du redan gjort och kommit fram till att nytt känns prisvärt.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka