Små sprickor i blocket på motarden, vad göra?

Lightning

Använd omvänd psykologi...
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
Honda CR450F Motardo
Hallå!
Har nyligen investerat i en Honda HM 450 -04 (CRF450R)
Eftersom serviceintervallerna var något otydliga eller obefintliga enligt tidigare ägare så har jag bestämt mig för att göra en helrenovering av motorn på den här cykeln. Sagt och gjort så har jag nu rivit isär motorn och upptäckt små sprickor i blocken, rätt många också. Sprickorna finns runt ramlagret, i växellådsutrymmet mm., helt enkelt här och var runt hela blocket.
De är inte stora sprickor och heller inte genomgående utan snarare en början till ytlig sprickbildning vi talar om.

Så min fråga är hur jag ska förhålla mig till det faktum att jag har en motor som eventuellt håller på att spricka (om den nu gör det)! Jag har lång erfarenhet av motocrosscyklar och har ägt fler än tvåsiffrigt men aldrig varit med om så många sprickor inuti motorn.

Så vad gör jag? Ska jag skicka blocken till någon som kan svettsa? Ska jag köpa nya block (suck!)? Eller det lättsammaste alternativet, låtsas som ingenting?

Bilder; jag bifogar några bilder på ett av blocken, bilden är tagen på ramlagerbanan. Bild nr.1=helhetsbild (röda sträck under själva sprickan), Bild nr.2=inzoomad bild på sprickorna (röd pil på sprickan)

Bifogat

• IMG_2180.jpg
    IMG_2180.jpg
    39.6 KB · Visningar: 379
  • IMG_21801.JPG
    IMG_21801.JPG
    28.5 KB · Visningar: 388
Vad man kan tyda av bilderna så se det mer ut som om det mer
eller mindre skulle vara från gjutningen av blocket, För så ser
inte en spricka ut om det skulle bli en i blocket.

Vad man kan tyda av bilderna så se det mer ut som om det mer
eller mindre skulle vara från gjutningen av blocket, För så ser
inte en spricka ut om det skulle bli en i blocket.
Hela blocket på Xr'n är full av sådana märke. Och jag tvivlar starkt på att blocket skulle vara fullt av sprickor, överallt.

smeta på lite snus så spinner den som en katt i flera år!

på bilden ser de inte alls farligt ut, haft värre spricker i motorblock vilket har lett till efter 1 års körning... en liiite större spricka?
och vitt jag vet rullar den fortfarande lika fint som alltid :)

Det där är från gjutningen, man får ofta den effekten när man pressgjuter alu, troligen är bitarna helt ok ändå.

Jag har haft isär en Hondamotor som var helt full av sånna där.. Inga probs

Dina är dock större.. Lite halvtaskig bild ..

Ta kontakt med Honda om du är osäker trots alla svar du får

Trevliga handlare hjälper gärna till att kontakta folk högre upp i "näringskedjan"

Kolla med en svetsfirma om dom kan ha på lite sprickindikering, då vet du direkt, jag tycker också att det ser ut att komma från gjutningen.:tummenupp

Ja, tyvärr så är bilderna något otydliga så ni får ta mig på orden att sprickorna finns. Men eftersom de flesta här gissar på att blocken är OK så gör det mig övertygad nog för att sätta ihop motorn igen. Skönt att höra att fler har erfarenhet av dessa sprickor.

Tack för svaren, en kopp kaffe och sen pressar jag dit ramlagren!

Även jag har sett ett flertal Hondamotorer inuti, och allihopa såg ut sådär. Härrör från gjutningen.

Om inte sprickan fortsätter in i något lagersäte så är det säkert bara gjutnings "skägg".

Har ett svagt minne av att min Crf 450 -02 ser liknanade ut på insidan av blocken...

Lite vagt minne iaf!

Från det man ser på bilderna så lär det vara från gjutningen.
Bytte stator kåpa på min 04a idag och det ser likadant ut.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna