Små fackverksbalkar sökes

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Jag är på jakt efter fyrkantiga eller trekantiga fackverksbalkar som är max 100mm breda. Jag har sett att det ibland används till montrar och sånt på mässor men har inte lyckats hitta det på nätet. Det handlar dessutom om små mängder, max 2m.

Om nån vet vart man kan hitta detta, gärna nära Göteborg, så är jag tacksam.

Behöver dom inte vara i alu och passa med andra system så skulle jag nog satsa på att tillverka dom själv eller kontakta en mekanisk verkstad för en offert!
Jepp. Aluminiumtross är svindyrt. Och har man inget professionellt behov av det så finns det ingen anledning att köpa det. Om man däremot jobbar professionellt med ljud/ljus och ska hänga upp tunga saker en bit ovanför en scen så är det värt sin vikt i guld (iofs lite grövre grejjer än 100mm sidor).

Större tross finns på bl.a:
http://www.bostroms.nu/
http://www.totalljud.se/
Och liknande företag.

Edit: mixade svenska och engelska en aning.
På engelska heter det "truss" och på svenska heter det "tross". "Truss" betyder helt enkelt fackverkskonstruktion. Typ.

Last edited:
Bra förslag men alldeles för stort och klumpigt. Dom jag har sett är trekantiga eller fyrkantiga och har ett sidomått på ca. 75mm och gjorda i stål. Det är absolut inte för att få nån hållfasthet, utan bara som en utseendegrej. Att tillverka egna orkar jag inte, då får jag hitta på nåt annat istället.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT