slutet för Honda rs 125-250

Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Många olika
Enligt HRC 12/10 2007.
20 st rs 250 produceras inför 2008,Efter detta produktionstopp.
100 st rs 125 produceras inför 2008.sedan skall ytterliggare 150 rs 125 produceras under 2008 sedan är det slut med 2-takt från Honda.
4-takt modeller för framtiden ligger redan på ritbordet och skall under 2008 testas i japan.
Tråkigt att dessa Giganter försvinner,men det är väl ett led i utvecklingen.

Ett steg i miljöns väg.....

Långt ifrån oväntat, men lite tidigare än jag gissat. Trodde mer på ca. 2010

Tråkigt rycker jag att 2-takt dör ut mer o mer men men så är det ju, utvecklingen går ju framåt!

Är det någon som på allvar är förvånad?

Jag är förvånad....

Det lär inte hinna bli något 4-t produktionsreglemente i de mindre GP klasserna till 2009 så det är lite märkligt om Honda kommer att fortsätta producera fabriksmaskiner till 250VM men inte göra några produktionscyklar.

Men egentligen varför är 4-takt slöare än 2-takt i dom mindre kubikerna?

Om utvecklingen av 4-takt till 125/200cc blir mer koncentrerad, då borde dom få ut mera effekt?

Om utvecklingen av 4-takt till 125/200cc blir mer koncentrerad, då borde dom få ut mera effekt?

En fyrtaktare är slöare för att den tänder ganska exakt hälften så många gånger som en tvåtaktare vid samma varvtal. Därför utvecklar tvåtaktaren enkelt sagt dubbelt så mycket effekt som fyrtaktare vid givet varvtal.

De kan definitivt pressa ut mycket effekt ur fyrtaktarna men den stora skillnaden blir att kostnaderna kommer bli skyhöga - och det är väl dumt att påstå att det är billigt att hålla ett GP125/250-team som det är.

Har du hittat någon 250 4t-motor som lämnar 115hk? Det är vad 250 2t lämnar i VM, här hemma har de värsta cyklarna i krokarna av 100-105hk eftersom det finns ett par aprilior här hemma också.

Har du hittat någon 250 4t-motor som lämnar 115hk? Det är vad 250 2t lämnar i VM, här hemma har de värsta cyklarna i krokarna av 100-105hk eftersom det finns ett par aprilior här hemma också.

Det är rent fysisk tveksamt om det går utan överladdning. Även om vi överkommer det milt sagt stora problemet med att få en motor som håller ihop för varvet som skulle krävas så kommer man till problemet med cylinderfyllning. Fast visst vore det coolt med en 2cyl 250 4-t som varvar 30kRPM.:yoparty

Det är väl dock troligare att vi får se:
450 4-t
V-3
20kRPM

Jag hoppas dock vi slipper se 4-t i småklasserna om inte annat så för kostandsfrågan. Även om det idag är långt ifrån gratis att vara med och fightas i 250VM så är det peanuts i jämförelse med vad en 4-t klass skulle kosta. Bara de elektroniska hängslen (TC/LC/etc) kostar lika mycket som att leasa en hyggligt konkurenskraftig 2-t. Där finns inte en chans att man skulle kunna behålla dagens startfält med den kostandsexplosion 4-t skulle innebära och det vore synd om det blev MotoGP junior med 15 man på plattan.

De elektroniska grejerna sjunker iofs i pris, det är nog mest motorunderhållet som kommer dra iväg de större kostnaderna. Men visst lär det säkert bli ~400-450cc för att ersätta 250 2t sen. Yamaha tillverkar ju inte heller många nya hojar per år numer heller. Vilket är lite tråkigt, för vilka ska komma och köra 125 och 250vm innan de byter till något annat där?

Är det någon som på allvar är förvånad?

Det har varit en ganska lång produktionsperiod på rätt liknande bas med Hondas RS-modeller. Så att man skulle göra en kraftig produktutvekling/ny modell skulle inte alls vara så konstigt. Speciellt inte heller med ryktena om att Honda ska inrikta sig bara på 4-t.

Det som däremot är en nyhet isf är att dom kommer göra en ny 4-t produktionsmodell för dom här klasserna. Det var ingen självklarhet att dom skulle släppa något sådant. Så dom som sagt att man skulle lägga ner dom mindre klasserna pga att en viss mc-tillverkare tänkt lägga ner en viss motortyp kan :arsele Klasserna kommer kunna finnas kvar även utanför VM.

Bara man inte kommer använda sig av en redan gammla typer motorer från tex endurohojar och simpla chassiekomponenter för att kunna hålla produktionspriset nere. Då måste man iaf byta ut hela motorn och chassie för att ha nån chans i toppen i nationella serier eller som wild card..

Det senaste snacket om klasserna i VM är att försöka få ett reglemente som man kan köra både 2 och 4-t ihopa på med rätt lika förhållander. MSMA består av 7 mc-tillverkare och det räcker med att en lägger in sitt veto i frågan så kan nya förslag skrotas direkt. KTM och aprilia vill ha 2-t men Honda och Ducati vill kunna få köra 4-t i dom mindre serierna. Så dom är så gott som tvingade att göra ett reglement som alla går med på.

Trist. Jag skulle vilja se hur många av dagens 4T-entusiaster som köper och kör en riktig racer med 4T-motor. Det närmaste man kommer idag är SS600-hojarna och de körs ju i praktiken sönder och säljs sedan i delar. Det kommer att bli samma personer som redan idag kör racer som kommer att fortsätta köra racer oavsett motorkonfiguration. Den enda skillnaden är att den kommer att bli färre som har råd att köra trimmad 4T än 2T. GS600 (GatSoffa 4T rad4)är som BigMac, den håller på att ta över världen, till slut kommer vi alla att ha en. Hemska tanke. Likritningen som sker inom tillverkningen p g a marknadsekonomin är faktiskt ganska hemsk. Det slog mig när jag besökte årets MC-mässa i Stockholm och vandrade runt i Ducatimontern. De håller på att totalt tappa sin egenhelt, precis som Triumph. De är skrämmande lika Japanerna, på alla sätt och vis. Om det inte vore för deras respektive signummotor, Ducati V2 och Triumph Rad3, så skulle man kunna byta dekaler rakt av på dem. Allt är samma-samma. Likriktat och tråkigt. Jag vet, jag är bitter.

*/ ?>
Back