Slutbetyg från gymnasiet - Högskola.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Tjenare!

Vet att här hänger rätt mkt folk i 20-25 år åldern så kan väl aldrig skada att fråga då min tidigare gymnasie skola har stängt såhärdax.

Det hela ligger till så att jag gick ut mitt program (bygg) med fullständigt betyg dvs minst G i alla ämnen.

Nu när lite över ett halvår gått och det är kanske snart dax att läsa vidare till folkhögskola som jag tittat lite på traskar jag ner till studievägledningen för att få papper och information till att söka på rätt sätt.

Tar med mina betyg osv, När jag kommer ner där och efter vi pratat ett tag frågar hon om mina betyg elr ja, jag visar dom för att hon såklart vill se så jag inte har några IG eftersom det inte accepteras på intagningen osv.

Hon tittar igenom dom och ser efter ett tag att där inte står "Slutbetyg" längst upp utan nått i stil med "Betyg sammanställning" som inte var samma sak. Slutbetyg finns om man uppnår G i alla kurser på programet vilket man än går. Och G har jag som minsta betyg, dvs har G/VG/MVG blandning.

Men har ändå inte fått nått slut betyg, fattar nada av detta. Har gått på precis alla "kurser" på programet som är obligatoriska och avslutat dom med betyget minst Godkännt. Räknar jag ihopa alla poängen på pappert är där bara 2250, Dvs det fattas 250 poäng från ett slutbetyg.

Till och med studievägledaren ansåg hela grejen mkt konstig.

Undrar mest om nån har vatt med om nått liknande och var mina sista poäng har tagit vägen? Eftersom jag vatt i skolan och fått MINST godkännt i alla kurser verkar detta minst sagt wieard. Till och med hon (studievägledaren) kunde ju inte förklara det då det bara fattas 250 poäng på pappret.

Ska ringa skolan imorrn och höra med dom eftersom studievägledaren trudde det blivigt nått fel hos dom. Nån som vatt med om liknande?

:confused: :confused:

Alla program är enligt regel minst 2500 poäng. Har du petat bort kurser? Annars måste skolan gjort fel. Har man 250 poäng eller mer borta så blir det som du säger, det har nämligen jag. Men jag fick IG:n och sånt. Annars var vårat program lite special, vi läste från början 2550 poäng.

Jag fick ett sånt problem nån gång, det var pga att en lärare glömmt att fylla i ett betyg så då visades det på betygen att jag inte hade fått nått i det ämnet... Kolla vilka kurser som inte finns med i betyget? Jämför det me nån polare och se vilka kurser du "inte gått" alltså dom som inte finns med på betyget...:P

Ang. betyg så är det ENBART om du inte har betyg alls i alla kurser som du inte får slutbetyg. vilket betyg du fick i kurserna är ovesäntligt! har en del ig i mina gammla betygs papper och fick slutbetyg endå. Ta och ring skolan och red ut det!

Gick Energi/Fartyg på gymnasiet, under dom åren fick jag inte heller ihop 2500p...det ingick helt enkelt inte tillräckligt med kurser. :öga

Jag går bilsystemteknik nu jag, och jag kommer nu få ihop ca 2850 poäng. Det är ganska saftigt:gnissla

Ang. betyg så är det ENBART om du inte har betyg alls i alla kurser som du inte får slutbetyg. vilket betyg du fick i kurserna är ovesäntligt! har en del ig i mina gammla betygs papper och fick slutbetyg endå. Ta och ring skolan och red ut det!

Så var det inte för mig. Där var det faktiskt så att jag fick "samlat betygsdokument" istället för "slutbetyg" just för att jag fick IG i en kurs mer än jag hade räknat med.
Privatekonomin började 8.15 på morgonen. :dricka

Du har för lite poeng.
Du har 1/2 kurser förlite.

Jag har me sånt betygsdokument för jag skippa o gå på Engelska C o fick sträck.
Ska läsa upp det så ja får minst IG så jag får fullständiga betyg :)

Gör som så här. Regga dig på studera.nu. Det är generellt därifrån man söker in tilll högskolor. Alla större högskolor är kopplade dit! (studerna.nu = vhs ).

Mvh
Martin

Jag hade också problem med det när jag skulle börja högskola. I mitt fall berodde det på att jag hade ett antal IG. Efter lite bråk med rektorn på den gamla skolan fick jag ett likadant papper fast det stod "slutbetyg" istället för "samlat betygsdokument". Då kom jag in på högskolan. Så mitt tips: ta kontakt med gymnasieskolan och bråka om nödvändigt.

Förresten fattar jag inte vad högskolan bråkar om, det är ju bara en jävla text på ett papper. Betygen är ju fortfarande likadana. Det enda högskolan bryr sig om är ju att få många elever som ska klara av kurserna, då får de mer pengar av staten. Är de oroliga att folk med "samlat betygsdokument" inte klarar kurserna? IG i gymnasiet innebär ju inte IG på högskolan. (Jag hade 5.0 i snitt när jag tog examen på högskolan.)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park