Slitna gaffelfjädrar?

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Tja!

Tycker "hänget" på gaffeln är i högsta laget därför funderar jag på om gaffelfjädrarna är utslitna.
Maskinen har gått 2500 mil ungefär och är 20+ år.
Ska plocka ner det till helgen och mäta, om dom är slitna går det då att "dra ut" dem eller svarva en distans och stoppa i gaffeln? Hittade inga nya att köpa nämligen.

Ingen expert på ämnet men har fipplat med bilar en hel del och att dra ut fjädrar som är nya för att få mer markfrigång vet jag att det funkar då jag fått det gjort av en fjäderfabrik där uppe i Sverige, va dem nu hette.

Däremot tror jag inte det är bra att ta utslitna fjädrar, då stålet mattas av och dra ut igen. Och att lägga spacers är inte heller bra då du får mindre fjädringsväg eftersom den bottnar lättare. Men det kan väl inte vara så dyrt med nya fjädrar ?

Aha.. då förstår jag.
Visst kan du lägga nån spacer så att hojen kommer upp men tror inte på det i långa loppet. Kör lugnt !

kanske blir lite konstiga effekter/köregenskaper med utdragna fjädrar, låter inte så bra men någon annan vet kanske bättre.

lite olika beroende på legering.

att dra ut en utmattad fjäder kommer resultera i bästa fall att fjädern sjunker ihop efter ett tag igen, sämsta fall att den kanske går av och förstör nåt i benet.

bägge bör nog bytas samtidigt.

kolla efter mc-demont.

eller göra en förfrågan i sticky-n här på sh

edit: http://www.babbittsonline.com/

har huvudfjädrar för runt $30.. räkna med runt 30$ för frakten bara.

Last edited:
Det är inte troligt att dina fjädrar har pressats ihop å tappat orken på så kort tid. Är det gsx 400 an ??
Om du inte vill byta fjädrar så kan jag ge dig ett litet vedbomektips.
Skruva av toppen på gaffelbenet.
Ta en ventilfjäder från en bilmotor, typ volvo B20, sätt en ovanpå varje gaffelfjäder, dra dit tippmuttern igen..ökar förspänningen, å du har en hårdare gaffel direkt.....

Det är inte troligt att dina fjädrar har pressats ihop å tappat orken på så kort tid. Är det gsx 400 an ??
Om du inte vill byta fjädrar så kan jag ge dig ett litet vedbomektips.
Skruva av toppen på gaffelbenet.
Ta en ventilfjäder från en bilmotor, typ volvo B20, sätt en ovanpå varje gaffelfjäder, dra dit tippmuttern igen..ökar förspänningen, å du har en hårdare gaffel direkt.....

Jepp det är gsxen, men jag tycker den är mjuk och sjunker ihop mycket, men så vet jag inte hur den ska bete sig i nyskick heller. Mycket bra tips där med ventilfjädern! Ska som sagt mäta snart och se!

Jepp det är gsxen, men jag tycker den är mjuk och sjunker ihop mycket, men så vet jag inte hur den ska bete sig i nyskick heller. Mycket bra tips där med ventilfjädern! Ska som sagt mäta snart och se!

precis det har jag gjort med min 22år gammla hoj o det funkar perfekt! =P

Jag skulle tro att det räcker med lite ny fin olja jag :)

Fast oljan påverkar ju inte hänget, den styr ju bara själva dämpningen.

Å jo... Även oljans höjd påverkar gaffelns "fjäderkonstant". Mer olja/mindre luft, mer progersiv och hårdare på slutet.

Annars kan du göra ett gammalt -80tals knep. Montera i en luftventil till ett bildäck i toppmuttrarna. Pumpa försiktigt i ca 0,3-0,5 bar i gaffelbenen. Vipps har du fått en hårdare fjäder.
Nackdelen är att packboxarna kläms hårdare mot gaffelbenet och friktionen blir högre. Men å andra sidan håller det tätt istället.

Distanser på fjädern gör inte fjädern hårdare, gaffeln blir bara högre, det är inte samma sak. Ventilfjäderknepet gör gaffeln högre men mjukare. :confused:

Mats

när man ska fylla på med gaffelolja är det bara att lossa toppmuttern och hälla i eller?? min packboxar läcker som bara den och det verkar va tomt på olja i en av benen.. så jag tänkte om de bara va o hälla i lite...

Distanser på fjädern gör inte fjädern hårdare, gaffeln blir bara högre, det är inte samma sak. Ventilfjäderknepet gör gaffeln högre men mjukare. :confused:

Mats

mina blev då hårdare, högre och den känns inte lika sunkig längre...
då fjädern komprimeras mer så blir den ju hårdare..

Last edited:
Å jo... Även oljans höjd påverkar gaffelns "fjäderkonstant". Mer olja/mindre luft, mer progersiv och hårdare på slutet.

Annars kan du göra ett gammalt -80tals knep. Montera i en luftventil till ett bildäck i toppmuttrarna. Pumpa försiktigt i ca 0,3-0,5 bar i gaffelbenen. Vipps har du fått en hårdare fjäder.
Nackdelen är att packboxarna kläms hårdare mot gaffelbenet och friktionen blir högre. Men å andra sidan håller det tätt istället.

Mats

Högre gaffel, men inte längre. :D ..den säckar inte ihop lika långt när man står statiskt. Annars är gaffellängden lika lång, då inner benet är ihoskruvat med botten skruven. Kan se lite kryptiskt ut i texten om man inte vet hur en gaffel fungerar och är konstruerad.Tycker man att hojen känns hög i fram, sänk den 2 cm i gaffelkronan.

Byt olja , rätt mängd, rätt viskositet. Läs servisce rekomendationerna.

Blir ny olja och kanske ventilfjädrar :´
Det står att de ska vara en blandning av ATF och motorolja, synd för jag har massa gaffelolja hemma... funkar det att köra i den istället?

FAN!

Toppbultarna fanns inte :näsblod någon tidigare ägare hade pressat i någonting istället, vilket gjorde att jag inte kunde lägga i varken fjädrar eller distanser, så det blev att hälla i den nya oljan genom bottenpluggen. Synd för nu är den lika mjuk som innan :mad: :huvet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman