Sliten topp och överliggare

TBC142

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Yamaha R1 2005
Hej,

"Loppen" för kamaxelen har slitits och jag undrar vad som är möjligt att göra åt saken. Både toppen och överliggaren är slitna på kamaxeln för insuget, kamaxeln ser dock visuellt okej ut men jag ska försöka mäta upp den vid tillfälle.

Bifogar bilder på de slitna loppen.

Tacksam för tips och ideér
Henrik

Bifogat

• IMG_2781.JPG
    IMG_2781.JPG
    26.2 KB · Visningar: 178
  • IMG_2785.JPG
    IMG_2785.JPG
    20.5 KB · Visningar: 172
Om "vi" nu saknar någon här inne på SH, så kan du vända dig till erfarna motorrenoverare såsom:
Dixner
Enem
Pelganders
Custom racing
MotoSpeed

Å liknande.

För att höra om de har någon bra metod att lägga i material i lagerlägena å sedan brotscha upp dom till rätt tolerans.

Jag har sett där man provat lägga i hård plastic padding å sedan brotschat upp lagerlägena. De som är viktigt är ju att de man lagt i inte släpper då kammens yta skaver mot lagerläget vid start, sedan smörjs de hela med en oljefilm.

Men frågan är vad orsaken till att du fått denna förslitning, hittar man inte den så finns ju risken att du sliter ner det reparerade snart.

Men som sagt, "vi" kanske har några här inne som har mera att berätta :tummenupp

Mäta är Att Veta.

Det är svårt att genom att "titta" på en yta avgöra om den är "för sliten".

Det finns något som hete PLASIC-GAUGE, finns på välsorterade biltillbehörs-
och verkstäder.
Du lägger en "sträng" av mätmassan och monterar dit kamaxeln, drar med rätt
moment.
Lossar och använder mätinformationen på förpackningen för att
avgöra vilket spel du har i passningen, kolla sen i verkstadshandboken vad du
har för toleranser att hålla dig inom.

SEN VET du om det bara ser ut som det är slitet...eller om det verkligen är det
och isåfall hur mycket.

KentW

Börjar redan dyka bra ideér och information :)

Kom på att jag kanske ska nämna att överliggaren satt så hårt att jag var tvungen att knacka loss den från kamaxeln med gummihammare.

Börjar redan dyka bra ideér och information :)

Kom på att jag kanske ska nämna att överliggaren satt så hårt att jag var tvungen att knacka loss den från kamaxeln med gummihammare.

I värsta fall kan ngn ha bytt plats på överfallen vid en renovering och sedan kört motorn.

Visar det sig vid mätning att lagerlägena är nedslitna skulle jag kolla efter en begagnad fin topp. Japanska radfyresporthojslock är inte gjorda för att renoveras på samma sätt som tex ducati eller HD.

Last edited:
Som tidigare sagt, ta reda på hur slitet det är.
MEN framför allt, hur ser överfallen ut?
På vissa crossmodeller är det skitviktigt att man inte drar åt överfallen för hårt, kammen går tungt då.
Det är överfallen som tar i princip all kraft för att trycka ner ventilerna.
Om ett överfall är skadat och glappt, så kan man plana av det några 1/10mm. Beroende på slitaget. Sedan skaver du fram en ny yta åt kammaxeln. När man tror att det är bra, lägger man på lite märkfärg och monterar kam och överfall. Vrider lite och kollar vart färgen nötts bort, då är det bara att skava på lite till. Är man bara någolunda händig så är det inte alls svårt.

MEN.. R1 toppar finns ju överallt. Det är bara att gå ut och sparka i ett dike....

Mats

Mats: Överfallen för just dessa lagerlägen går inte ens på över kamaxeln utan våld. Förstår inte riktigt hur det kan blivit mindre spel, metallen borde väl ha slitits ner?

PÅ den motorrenoveringsfirma jag gör mina jobb, så håller jag på att utveckla en metod för att renovera just kamlagerlägen.

Men det är inte alldeles enkelt.
(av tusen anledningar)

Så jag återkommer när jag testat på några toppar jag har liggande.

Men till dig TS, kan jag bara reflektera: Bilderna säger inte mycket, men slitaget ser helt normalt ut.
Och som nån sa, du kan ALDRIG SE om det är för slitet.
Alu ÄR mjukt, och kommer vartefter brotchas bort av kammen, eftersom fabrikspassningen aldrig är 100.
Men efter inslitning, kan det sedan se ut som på dina bilder under resten av cykelns levnad.

Så det är alltså ingen orsak till panik, förrän du verkligen mätt på rätt sätt och KONSTATERAT att du ligger utanför tillåten tolerans.

Folk är i allmänhet alldeles för bekymrade över lite scuff marks i lagerytor.

Okej, tack för all information.

Om man nu går händelserna i förväg och det skulle vara så att kamlägerlägena är så pass slitna att de ligger utanför toleranserna, vad finns det för alternativ då?

Ny topp, borra/slipa om eller annat?

Okej, tack för all information.

Om man nu går händelserna i förväg och det skulle vara så att kamlägerlägena är så pass slitna att de ligger utanför toleranserna, vad finns det för alternativ då?

Ny topp, borra/slipa om eller annat?

Som sagt, det finns lösningar.
Arborrning går också att göra, men det blir väldigt dyr uppriggning för "Bara" ett hål.
Man kan alltså skava, men skavstål, ett handjobb. Det blir väldigt bra.
Alla motorer byggdes på det sättet förr i tiden.

Mats

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...