Slitage svart klarlack?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Slitage svart+klarlack?

Vad bör man förvänta sig gällande slitage på en svart lack med klarlackad yta? Svart lack rent generellt har ju en tendens att tydligare visa tecken på slitage (på utsatta ställen), men jag har ingen erfarenhet av det på en MC. Tendensen verkar skilja sig ordentligt mellan olika tillverkare, om man nu iaf ska hålla sig till fabrikslackering.

Någon som kan dela sin erfarenhet gällande just svart i allmänhet, eller Hondas blanka fabrikslack i synnerhet (kanske snarare att betrakta som metallic)? Är det över huvud taget något man bör ta i beaktning?

Last edited:
Är inte det en fråga om klarlackens tjocklek samt hur mycket man polerar/rubbar.
Det har inte med själva lacken att göra tunn klarlack = lättare repar du igenom till svartlacken och viseversa..

Ska man vara riktigt petig så existerar inte svart klarlack. Klarlack är ju genomskinlig. Det blir som att säga dubbfria dubbdäck ;)

Helt korrekt, dåligt formulerat av mig. Justerat. Självklart menar jag svart lack med klarlackad yta.

Last edited:
På en svart blank yta syns ALLT. Tvättrepor, damm, kalkfläckar efter vatten mm. Men det är jävligt snyggt när det är rent och repfritt, men så länge du inte repar ner grundfärg/plåt så är det inget större problem om man vårdar den som man ska, de flesta synliga repor går att polera bort allt som oftast.

Och när det gäller fabrikslacker så är det antagligen ingen större skillnad, inom bilvärlden är det inte det åtminstone. En Merca för 800k har tex betydligt "sämre" lack än en Volvo V70 konstigt nog. Med sämre menar jag utseendet, betydligt mer apelsinskal på merca.

Min gixxer har svart tank och den blir "dimmig" endast av friktionen från att jag har låren mot den! Resten är precis lika illa dvs minsta gegg/repa syns direkt men den är snygg...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti