Slitage på framdäck

Gick med
20 Dec 2003
Hoj
1198 Vafanculo
Om framdäcket är blankt på ena sidan och relativt fräscht på andra sidan är något galet då eller?? Upptäckte idag att jag nött ner endast vänstersidan på däcket.. och nej, jag har inte legat i en rodell och kört runt runt..

Tacksam för svar

//Fearless

Däck slits mer på vänster sida än på höger sida :fakta
Detta beror på att vägarna lutar åt höger för att vatten lättare ska rinna av. Lutande väg = Sneslitna däck.

Biifer skrev:
Däck slits mer på vänster sida än på höger sida :fakta
Detta beror på att vägarna lutar åt höger för att vatten lättare ska rinna av. Lutande väg = Sneslitna däck.
Kurvor är ju doserade. Känns dumt att en ytterkurva skulle luta ut mot diket. Jag skulle nog rösta för pga hårdare körning i vänstersvängar. Jag kör åtminstone så eftersom man ser bättre genom kurvan och inte möter fordon på samma sätt.

Zormin skrev:
Kurvor är ju doserade. Känns dumt att en ytterkurva skulle luta ut mot diket. Jag skulle nog rösta för pga hårdare körning i vänstersvängar. Jag kör åtminstone så eftersom man ser bättre genom kurvan och inte möter fordon på samma sätt.
Jag säger inte att det bara är som jag säger men det är till stor del så. Hur man svänger är olika från person till person och från körstil till körstil.

För det mesta lutar vägarna mot vänster, oavsett vartåt det svänger...
Har alltid haft samma problem med framdäcket, speciellt då man bromsar så nöts det snett. :(

Motocrosser85 skrev:
Oj nu märkte jag, alltså menade att vägarna är som högsta på mitten, sedan lutar det mot diken.
Jovisst. Men i kurvorna asså. Lutar verkligen vägen ut mot diket i en ytterkurva?

Zormin skrev:
Jovisst. Men i kurvorna asså. Lutar verkligen vägen ut mot diket i en ytterkurva?
Det kan säkert luta mot mitten i en kurva, men däcken slits ju inte bara där utan också på rakorna. Där slits däcken för att det lutar och för spårbildning efter alla dessa jäffla vinterdäck...

Om nu hojen varit i backen kan den blivit ramsne vilket innebär att däcken kommer slitas snett :fakta
eller kan ju bakdäcket sitta lite snett = se över...

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...