Slitage på däck.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Hej

Körde en halvdag på Sturup och slitaget på bakdäcket såg väldigt fint ut. Men allra längst ut på båda sidorna så samlades det en massa stora gummiklumpar/rester runt hela däcket. Är det ett tecken på något? Har ju ingen direkt räser och enda fjädringsjusteringen jag kan göra är fjäderspänningen bak. Den har 7 hack varav standrad är läge nr 2. Jag har ställt den i hack hårdare på läge nr 3. Väger 70 kg och kör med Battlax 016. Kom på nu att jag hade bara 2.9 i varmtryck. Lär väll bli typ 2.7 i kalltryck. Kanske har något med det att göra?

\Masonit

Last edited:
De är antagligen uppsamlat gummi som ligger på banan som fastnat på däcket.

Vet inte hur man ska förklara det men när du kör och har nerlägg i kurvorna så slits ju självklart däcket, och enligt de fysiska lagarna så måste gummit ta vägen nånstans och då "vandrar" de kan man väl säga ut mot kantena och bilder små gummibollar elle va man nu säger..

Det är alla fall helt normalt...

Men du bör nog sänka lufttrycket till typ 2.0 bar kalltryck då 2.7 e lite för mycket vid bankörning.
Kör hårt:tummenupp

De är antagligen uppsamlat gummi som ligger på banan som fastnat på däcket.

Vet inte hur man ska förklara det men när du kör och har nerlägg i kurvorna så slits ju självklart däcket, och enligt de fysiska lagarna så måste gummit ta vägen nånstans och då "vandrar" de kan man väl säga ut mot kantena och bilder små gummibollar elle va man nu säger..

Det är alla fall helt normalt...

Men du bör nog sänka lufttrycket till typ 2.0 bar kalltryck då 2.7 e lite för mycket vid bankörning.
Kör hårt:tummenupp

Är väll bara slicks som man kör med så långt tryck i?

Min för förra hoj var en cbr 600rr med Michelin 2ct bak. På den blev det aldrig några gummibollar när jag körde på Sturup.

Var inte iheller några av mina kompisar som hade så stora och så många "gummibollar" på sina däck.

\Masonit

Last edited:
Är väll bara slicks som man kör med så långt tryck i?

Min för förra hoj var en cbr 600rr med Michelin 2ct bak. På den blev det aldrig några gummibollar när jag körde på Sturup.

Var inte iheller några av mina kompisar som hade så stora och så många "gummibollar" på sina däck.

\Masonit
Kan bara varit att däcket samlat upp gummirester.

kan bero på många andra grejer också... väder, varmt/ kallt i marken. Skillnaden på en hornet och en cbr 600rr är ganska stora i t ex chassit, som avgör hur däcksliaget blir.
Däckstryck är ju en faktor t ex, 2,7 bar känns lite i överkant även fast de e ett gatdäck...
Har du en bild på däcket?

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör