Slitage däck??

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Det måste vara någon här bland alla racing knuttar som har något mått på när man borde byta däcken för bankörning? Kör på rennsport och där finns det ju inget direkt mönster att gå efter. Brukar ni räkna ban timmar eller hur gör ni :confused: Vi inte lägga mig i skiten bara för att jag har kassa däck :rolleyes:
 
bebbe skrev:
Det måste vara någon här bland alla racing knuttar som har något mått på när man borde byta däcken för bankörning? Kör på rennsport och där finns det ju inget direkt mönster att gå efter. Brukar ni räkna ban timmar eller hur gör ni :confused: Vi inte lägga mig i skiten bara för att jag har kassa däck :rolleyes:

Man byter när de inte greppar längre.
 
Om du inte märker att de släpper så behåll de så länge som möjligt såklart. Fast om du ser korden som det fortfarande inte släpper så kan det nog vara dags ändå.
 
bebbe skrev:
Precis det svaret jag letade efter :rolleyes: Det är fler nybörjare än jag som funderar på samma sak!


Det är allvarligt menat. Vad finns det för mening att slänga dyra pengar av rejsbudgeten på att byta däck i tid och otid om dina tider inte begränsas av dem? Kör tills det börjar sladda och kännas otäckt. Sen byter du.
 
Körningen på Kinnekulle igår var en av dom mest lärorika för min del på länge. Jag trodde att när däcken tar slut så vurpar man. Men sanningen är att man faktiskt kan känna när däcken börjar ta slut. En skön upptäckt. Det börjar kännas lite "ormigt", och det kasar runt en smula. Om framdäcket är slut känns det som om hojen plogar och kasar lite utåt sidan istället för att svänga och skära kurvan så som man är van vid. Om du dessutom känner att du av okänd anledning nästan ramlar av mitt i en kurva så beror även det (oftast) på kass framdäck för du har inte den cetripetalkraft som det nedlägget normalt genererar.

Har man gott om pengar byter man däck mellan varje pass. Det är den enkla lösningen.
 
bebbe skrev:
Kör på rennsport och där finns det ju inget direkt mönster att gå efter.
kolla på sidorna där mönstret böjar. där kan man se ugefär hur slitet det är. Fräscha däck har "skarpa" kanter på mönstret, slitna ser lite "upphöjda" ut - man ser att de har belastats mycket.

Annars är det som de säger, man känner faktiskt att de inte längre är fullgoda.
 
Är det inte så att olika däcks typer beter sig lite olika när dom börjar ge sig? Har hört någonstans att rennsporten är relativt snälla i sitt uppförande. Stämmer detta eller är det någon annan som har en anorlunda uppfattning?
Vet ju hur lite vanligare gat däck brukar kännas när dom ger sig. Enda skillnaden där är ju att man kan bekräfta sina misstankar genom att titta på däcket.
 
Don Quixote skrev:
Körningen på Kinnekulle igår var en av dom mest lärorika för min del på länge. Jag trodde att när däcken tar slut så vurpar man. Men sanningen är att man faktiskt kan känna när däcken börjar ta slut. En skön upptäckt. Det börjar kännas lite "ormigt", och det kasar runt en smula. Om framdäcket är slut känns det som om hojen plogar och kasar lite utåt sidan istället för att svänga och skära kurvan så som man är van vid. Om du dessutom känner att du av okänd anledning nästan ramlar av mitt i en kurva så beror även det (oftast) på kass framdäck för du har inte den cetripetalkraft som det nedlägget normalt genererar.

Har man gott om pengar byter man däck mellan varje pass. Det är den enkla lösningen.

Ett bra svar, förstår att det kan vara lite svårt att förklara hur det hela upplevs.

Hur många hela kördagar brukar en uppsättning däck klara sig i normal fall på en R.1:a på tex kinnekulle?
 
bebbe skrev:
Ett bra svar, förstår att det kan vara lite svårt att förklara hur det hela upplevs.

Hur många hela kördagar brukar en uppsättning däck klara sig i normal fall på en R.1:a på tex kinnekulle?

Det beror väldigt mycket på hur hårt man kör. För att jämföra med falkenberg så räcker det att man går ner några sekunder i varvtid och gasar lite försiktigare så räcker däcken mycket längre. Halvtaskigt inställda dämpare och bra tryck i körningen så blir det skit av däcken ganska snabbt.

Sen är det jätteskillnad mellan olika däck och olika hårdhet.
 
Don Quixote skrev:
Det beror väldigt mycket på hur hårt man kör. För att jämföra med falkenberg så räcker det att man går ner några sekunder i varvtid och gasar lite försiktigare så räcker däcken mycket längre. Halvtaskigt inställda dämpare och bra tryck i körningen så blir det skit av däcken ganska snabbt.

Sen är det jätteskillnad mellan olika däck och olika hårdhet.

Jag förstår att det är en knivig fråga och att det igenkligen inte finns något bra svar på den. Men om man ligger på tider strax över minuten 1,05 eller liknande och inte tok kör som att tokgasa eller bromsa. Borde inte däcken hålla i mer än en heldags körning med normala pass?
 
bebbe skrev:
Jag förstår att det är en knivig fråga och att det igenkligen inte finns något bra svar på den. Men om man ligger på tider strax över minuten 1,05 eller liknande och inte tok kör som att tokgasa eller bromsa. Borde inte däcken hålla i mer än en heldags körning med normala pass?

Kör du på 1,05 tider så kan du åka på riktigt ruttna däck.
Även däck som är helt slut har fäste för 1.05.
 
Tommy skrev:
Kör du på 1,05 tider så kan du åka på riktigt ruttna däck.
Även däck som är helt slut har fäste för 1.05.

Vilka tider ligger dom snabbaste på? Hörde någojnting om att det skulle vara snabbt med 1 min ?
 
bebbe skrev:
Vilka tider ligger dom snabbaste på? Hörde någojnting om att det skulle vara snabbt med 1 min ?

Jag vet inte, men skaffa rejskåpor och ta reda på det själv. Strunta i klockan tills dess.

Att köra på 1,05 med slutkörda däck lär innebära att man klarar 1,00 med bra däck så lyssna inte på Tommy. Han e från Göttebårj och där är dom ju goa i huvvet allihopa! :tungan
 
Last edited:
Chrille skrev:
Jag vet inte, men skaffa rejskåpor och ta reda på det själv. Strunta i klockan tills dess.

Att köra på 1,05 med slutkörda däck lär innebära att man klarar 1,00 med bra däck så lyssna inte på Tommy. Han e från Göttebårj och där är dom ju goa i huvvet allihopa! :tungan

Har redan kåporna men är ju lite grön så resten får la komma. Kvittar visserligen hur fort det går för det är ju kul ändå men det är ju alltid bra att fråga erfarna om lite råd innan man gör någonting tokigt (ang ämnet från början :rolleyes: )

Vadå jag e ju också götebörjare :rolleyes: :tungan
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top