Slirande koppling

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Gixxer 1000
Bytte olja i min R1:a för ett par veckor sedan.

Nu slirar kopplingen när den är kall, speciellt på 4,5,6 växel.
Försvinner när den blivit ordentligt varm.

Jag körde med Motul halvsyntet förra säsongen och hade inga sådana tendenser. Bytte till helsyntet kommer inte ihåg märket.

Kompisen kör med samma olja och har inte fått dessa problem, iof en FZR 600 med betydligt lägre effekt men ändå.

Tyder detta på slitna lameller eller oljan. Den har gått 3700 mil å såvitt jag vet är inte lamellerna bytta.

Ungefär samma kostnad som att göra det ena eller det andra men känns ju surt att göra båda om jag gör det i "fel" ordning.

Sök lite om det, jag vet att liknande problem har varit uppe förr, och dom flesta har bytt olja, och då har problemet försvunnit. Men leta reda på gamla trådar om du vill se exakt.

Kan även vara så att du har en koppling som inte tål helsymtet.
Jag använder alltid en koppling som du inte får ha helsymtet i, då slirar den som fan.
det är en EBC kevlarkoppling och har du haft i helsyntet så är det bara att byta koppling.
Hade även problem med Castrol GPS som den hette förut, vanlig koppling och mycket effekt då fick jag samma problem, 4,5 och 6:e växel slira det..

motul och shell VSX är lite bättre vad det gäller greppet i kopplingen, enligt mitt tycke=)

Fick samma problem på min ace när jag bytte till okq8 sbk racing olja. Kopplingen slirar till om man slår på ordentligt innan den blivit helt varm. Men när den slirat till en två gånger "den brukar slira till vid 7/8000 varv" o bara som du skrev på dom högre växlarna så släpper det..Tar man det lungt tills motorn är genomvarm så slirar kopplingen inte alls. Jag har inte gjort något åt det eftersom den greppar helt när den är varm,när den slirar till när den är varm så e det dags o byta lammeler. Känns lite onödigt o göra det innan när man ändå oftast tar det lungt tills man fått full motortemp. Har hört flera som fått det här betendet på yamaha vid sortbyte av olja så vi är inte ensamma:tummenupp

Last edited:
Kan bara tillägga att när jag var och köpte helsyntet till min R1 så sa dom på yamaha center i haninge att kopplingen kan slira när oljan är kall men så fort den blir varm har den bara bättre egenskaper än en delsyntet eller mineral!

Har själv inte upplevt kopplingslir sedan jag bytte till shells helsyntet, hade det dock på castrol gps delsyntet!

Jag vill också ha slirkoppling! :mad:

:D Fast den du antagligen tänker på är dyr. Inte sådan som trådskaparen har:D

Jag har sett i en del trådar att folk med liknande problem har bytt till Biltemaolja, och då har fenomenet försvunnit.

Ja det kan faktiskt stämma min ace gick på statoils olja innan o då slira den inte till.. Dom lärde påstår ju att det är samma olja:) Men som sagt på min ace så är det mest som ett tapp i greppet den greppar sekunden efter även om jag inte slår av gasen så man känner det knappt o vid full temp inte alls så det är inget stort problem:)

Last edited:
Tack för tipsen.
Har läst lite i andra trådar och jag tror att jag först ska byta olja.
Tillbaka till Motul 5100 som jag körde med förra säsongen.

Känns mest troligt att det är oljan då jag inte hade ett enda kopplingsslir under hela förra säsongen.

Fick samma problem på min ace när jag bytte till okq8 sbk racing olja. Kopplingen slirar till om man slår på ordentligt innan den blivit helt varm. Men när den slirat till en två gånger "den brukar slira till vid 7/8000 varv" o bara som du skrev på dom högre växlarna så släpper det..Tar man det lungt tills motorn är genomvarm så slirar kopplingen inte alls. Jag har inte gjort något åt det eftersom den greppar helt när den är varm,när den slirar till när den är varm så e det dags o byta lammeler. Känns lite onödigt o göra det innan när man ändå oftast tar det lungt tills man fått full motortemp. Har hört flera som fått det här betendet på yamaha vid sortbyte av olja så vi är inte ensamma:tummenupp

Med vad ska man tvätta lammellerna med?
Och om man tagit isär de gammla och sedan ska stoppa tillbaka dem behöver dem ligga i olja som nya lammeller bör göra?

Med vad ska man tvätta lammellerna med?
Och om man tagit isär de gammla och sedan ska stoppa tillbaka dem behöver dem ligga i olja som nya lammeller bör göra?

Du kan tinnertvätta dom eller vanlig avfettning och sedan slipa av den brända ytan med sandpapper 80-150 kornstorlek våtslip eller smärgelpapper. Blästra går ju ännu bättre men jobbigt

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025