Slirande koppling pga fel olja

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hej på er!
Nu är ju säsongen här igen, så vad passar då bättre än att köra in hojen? :) Med ny big bore-cylinder och stort smil gav jag mig ut för den andra inkörningsturen, hade kört 3 mil sedan innan (och bytt olja därefter). Efter några mil märker jag att kopplingen börjar slira vid fullgas på lite högre varv (strax efter att den klåfingriga wheelie-handen varit framme och petade på kopplingshandtaget). Oljan jag hällt i är Biltemas mineralolja 10W-40, http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Motorolja-10W40-36964/ som jag trodde skulle vara såpass billig att den inte innehöll någon sån där molybden-friktionssänkare som är dålig för kopplingen. Men det verkar Biltema visst ha kostat på den :4skrika

Så då vänder jag mig till expertisen här, vad kan jag nu göra? Räcker det att hälla i en mc-vänligare olja och köra? Och vad ska jag då ha för olja, verkar inte finnas en enda mc-olja som är 100 % mineral! Kan man köra in på semisyntetiskt?

Varma vårhälsningar och tack på förhand!
 
Du har ökat cylindervolymen med en big-bore-cylinder. Där har du orsaken till kopplingssliret.
 
Jätteintressant läsning, tyvärr inte så mycket som kom mig till godo just nu! Konsensus bland mer erfarna mekaniker verkar vara att köra in motorcykeln med mineralolja, vilket jag gått efter. Problemet var som sagt att jag inte hittade någon MC-olja av sådan typ. Enligt den länkade guiden så är det endast dyrare biloljor som har dessa friktionsmodifierande tillsatser, jag vet inte om det fortfarande är aktuellt 9 år senare, det känns troligt att oljan är en påverkande faktor i mitt fall.
Du har ökat cylindervolymen med en big-bore-cylinder. Där har du orsaken till kopplingssliret.
Tror du det kan vara den enda boven i dramat? Hojen har gått 2200 mil innan utan några problem med kopplingen och den har fått betydligt mer misshandel än idag (då den började slira). Effektökningen lär inte vara mer än ca 5 %, och det känns otroligt att det ensamt skulle få kopplingen att slira så snabbt!

Vet någon var det går att få tag på MC-mineralolja? Eller ska jag satsa på halvsynt?
Tack för svaren! :)
 
Tveksamt om det är oljan som orsakat sliret här. Ny olja är halare jämfört med gammal som innehåller en massa partiklar. Därför börjar kopplingen alltid slira i samband med ett oljebyte. Om det sen är oljan eller slitaget på kopplingen som är boven i dramat vet man sällan...

Den där biltemaoljan är jag nästan 100% på att den inte innehåller våtkopplingsfientliga tillsatser...
 
Våt koppling kräver JASO.........

Skall man vara 100% säker på att oljan skall vara våtkopplingskompatibel skall den vara JASO märkt. Men då märkningen kostar en massa pengar för tillverkaren och enbart attraherar en begränsad kundkrets (som man gärna säljer andra dyrare oljor i sortimentet till) struntar många i att märka sina oljor även om de uppfyller de tekniska kraven.
 
Tveksamt om det är oljan som orsakat sliret här. Ny olja är halare jämfört med gammal som innehåller en massa partiklar. Därför börjar kopplingen alltid slira i samband med ett oljebyte. Om det sen är oljan eller slitaget på kopplingen som är boven i dramat vet man sällan...

Den där biltemaoljan är jag nästan 100% på att den inte innehåller våtkopplingsfientliga tillsatser...
Okej, tack! Då kanske jag kör vidare på nuvarande olja då. Hade tänkt byta ganska snart igen, men kanske kan köra ca 15 mil (?) till innan dess, så att jag inte förvärrar sliret med ny olja återigen.
Våt koppling kräver JASO.........
Räcker det inte att den är fri från friktionsmodifierande saker som förstör kopplingen? Eller är alla sådana oljor JASO-märkta?

Tack för svaren och godnatt :)
 
Mitt Biltema tips är Tractor oil 39kr/L och certifierad för våta bromsar dvs fungerar strålande i våtkopplingsmotorer. Duger utmärkt för div mc om man vill.
 
Jag har kört min Suzuki på Biltema 10W-40. Utan kopplingsslir. Men det var några år sedan. Och Biltema byter hela tiden leverantörer. Så det säger ingenting. Och Biltema har minskat inblandningen av ZDDP som faktisk förbättrar greppet i våtkopplingar !
Så jag stöder Boris förslag på Tractor oil.
Hittade i samband med Suzukiturerna till Norrland i en OKQ8 mack 10W-40 API SG vilket är en gammal typ av olja men inte säkert den oljan finns kvar.
Har du kollat längden på kopplingsfjädrarna? Mina i Suzukin låg vid kontroll precis över utbytesgränsen. Fjädrarna hade alltså satt sig med tiden.
Har du som jag hade på SV650S två inställningar av kopplingsslacket?
1) Uppe vid styret, wiren
2) Nere till vänster under kåpan till kedjedrevet där kopplingswiren gick in till en vridmekanism. I mitten på vridmekanismen satt en justerskruv
som skulle skruvas tills det tog emot i botten.
Och sedan lossas 1/4 varv och låsas.
 
Last edited:
Jätteintressant läsning, ......

Tror du det kan vara den enda boven i dramat? Hojen har gått 2200 mil innan utan några problem med kopplingen och den har fått betydligt mer misshandel än idag (då den började slira). Effektökningen lär inte vara mer än ca 5 %, och det känns otroligt att det ensamt skulle få kopplingen att slira så snabbt!

Vet någon var det går att få tag på MC-mineralolja? Eller ska jag satsa på halvsynt?
Tack för svaren! :)

Effektökningen kanske inte är mer än 5%. Men effekten har ingen betydelse för vad kopplingen klarar.

Men vridmomentet som kopplingen ska ta hand om har troligtvis ökat . Vet inte hur mycket större BigBore kittet är till Din hoj. Men 440 är ett vanligt sådant. 10% mer volym i kombination med lite högre komp kan lätt öka vridet med 15%.
Så att... se över dina lameller och fjäderar i kopplingen.

MEN oljan kan (Kanske) bidra till att det slirar. Men nu avlsöjade du din trimmning :-)
 
Skall man vara 100% säker på att oljan skall vara våtkopplingskompatibel skall den vara JASO märkt. Men då märkningen kostar en massa pengar för tillverkaren och enbart attraherar en begränsad kundkrets (som man gärna säljer andra dyrare oljor i sortimentet till) struntar många i att märka sina oljor även om de uppfyller de tekniska kraven.

Agrol Spectra är för våt koppling men den är inte klassad och då kan de hålla ett lägre pris på den. Det är väl klassningarna som gör oljor dyra antar jag.
 
Traktorolja verkar vara nästa grej att prova då! Tror det är bäst att jag-kör-endast-på-Castrol-för-200kr/l-människor håller sig utanför denna tråd :rofl

Anledningen till bytet av cylindern kan ses i denna tråd (den hade skurit) men tyvärr är missljudet inte borta, trots att cylinder, kolv och vevlager är i gott skick (vevstakens spel mättes upp under cylinderbytet och var inom toleranserna). Jag tror jag byter kamkedja och om det inte förändrar ljudet så får jag konstatera att jag endast inbillar mig. I samband med det kommer jag behöva plocka av kopplingen, så jag kan passa på att mäta upp fjädrarna och inspektera lamellerna då.

Angående kopplingsinställningen så tror jag man kan skruva nere vid blocket också (ska kolla nästa tur), men vajerns spänning tror jag är bra, då den inte skulle frikoppla helt om jag lät den slacka mer.

Big-bore kittet är på 434 cc, så 36 cc eller 9 % volymökning från 398 cc! Vad jag läst av andra som satt på större cylle så verkar kopplingen inte ska vara något problem. Men det är klart att den kan vara sliten efter år av hårt jobb!

Kul att få så mycket vettig input! :)
 
Till TS: Kan inte svara på om oljan du använt gett någon bestående skada på friktionsplattorna men troligen inte.

Här en historia om hur svårt detta med oljors kompabilitet kan vara:
Hade en R1 -99 som jag bytte oljefabrikat på, båda var s,k märkesoljor, helsyntet, motsvarande viskositet och JASO godkända (köptes av min vanliga MC-verkstad men de hade bytt oljeleverantör).

Kopplingssliret kom omedelbart efter oljebytet, rev ner kopplingen och mätte upp allt (även solfjäderns spänning) och allt var i topp av tillverkningsspec.

Rengjorde allt men sliret kvarstod.
Bytte till en tredje märkesolja (som gick att få tag på då det var helg) och sliret upphörde omedelbart, dock förbrukade motorn något mer olja över tid.

Kompisen som hade en likadan hoj och körde redan på den typ av olja jag upplevt ge slir berättade att hans koppling slirat lite så länge han haft den.
Rev ner hans koppling och mätte upp den, den var mer sliten än min fast värdena var inom service limit.
Hällde i samma typ av olja som fick min att sluta slira och vips slutade även hans koppling att slira, dock drog även hans motor något mer olja än tidigare.

Dra era egna slutsatser MEN, ha i tanke att allt (uppenbarligen) inte går att läsa på flaskans etikett :tummenupp

Förr hade Biltema en ren "mineralolja" för äldre Mc men de verkar slutat sälja den(?)
 
Här en historia om hur svårt detta med oljors kompabilitet kan vara:
Hade en R1 -99 som jag bytte oljefabrikat på, båda var s,k märkesoljor, helsyntet, motsvarande viskositet och JASO godkända (köptes av min vanliga MC-verkstad men de hade bytt oljeleverantör).
kanske var en Jaso MA1 (för mc med torrkoppling, extra låg friktion) olja du handlade? :)
 
kanske var en Jaso MA1 (för mc med torrkoppling, extra låg friktion) olja du handlade? :)
Tack, ja det skulle kunnat vara så :)
Men nej.

Alltså, det jag berättar har kanske inget direkt med TS fråga att göra men jag uppmanar till att man ska ha ganska öppna ögon när man själv råkar ut för problem med oljor och andra smörjmedel.

Jag gick ganska djupt med detta problem (jobbar med smörja och sånt) och kan tyvärr, å min yrkesstolthets vägnar, bara konstatera att det fortfarande finns mer eller mindre osannolika saker i verkligheten man inte lär sej på kurserna.

Jag kan därför bara skriva av min observation som ytterligare ett av universums oändliga mysterier :tummenupp

Det finns en gammal tråd om denna händelse.
Några kreativa tips och andra rent motstående observationer men i vårt fall räckte det som sagt med att byta olja.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?78056-Lamellslir-p%E5-R1
 
Behöver kanske inte vara fel på oljan(eller tillsaterna) och den kanske funkar alldeles utmärkt om man använder enbart den från början, problemet kanske uppstår när man byter sort.
 
Behöver kanske inte vara fel på oljan(eller tillsaterna) och den kanske funkar alldeles utmärkt om man använder enbart den från början, problemet kanske uppstår när man byter sort.
Ja så lär det ju vara fast iom ett byte till annat fabrikat eller bara sort byte (samma fabrikat) så häller du ju garanterat in något med andra egenskaper du egentligen inte har så mycket kontroll över, annat än att det "råkar" stå motsvarande data i databladen.

Ett grundkrav för "vanlig" motorolja är dock att de ska vara blandbara, annars följer de inte klassningen fast visst har blandningsproblem ändå hänt :D

Men du väcker en bra poäng, tar man t,ex yamalube, som är Yamahas eget kemsortiment så tillverkas iaf mototoljorna inte på samma ställe, alltså, olika oljebas på olika kontinenter, därför kan förpackningarna se likadana ut men sammansättningen lär inte vara det till 100%...

Så jämföra oljerelaterade problem på utländska forum kan i vissa fall bli lite missvisande.

Detta kan ju även gälla vår inhemska marknad, smörjmedel "uppdateras" ju med vissa intervall så vad som gällde för två år sedan (eller två minuter sedan) behöver ju inte gälla nu och då blir ju förvirringen total :D

Ska man se nyktert på det hela så är ju inte en klassning 100% exakt, det måste finnas ett visst spann i parametrarna.

Man kan anta att kopplingen på gamla R1an var dimensionerad lite på gränsen till svag och i kombination med en JASO olja som har antislittillsatserna i överkant av toleranserna så fallerar kopplingen... MEN kamaxellagingen tycker mycket om den oljan :)

Alltså, det är en balansgång att "koka ihop"/utveckla en olja.
Fast egentligen inte så mycket konstigare än att välja löpdojor, lästarna är olika på olika fabrikat och jobbet är att hitta den dojja som passar just mej, fel läst och uppbyggnad och kroppen riskerar pajja :tummenupp
 
Last edited:
Om kopplingen säger jag iaf..
Ta ur kopplingspaketet, tvätta å blästra stålskivorna, tvätta dom noggrant å montera sedan å med hårdare fjädrar om det finns... de skulle va fan om den slirade efter de.
Det är ju friktionen mellan stålskivorna och lamellerna som avgör om å när de slirar, å den blästrade ytan på stålskivorna ger bättre friktion oavsett vilka oljor jasså eller andra klassningar hit eller dit...
Det är ett gammalt MotoSpeed trick som fungerade bra vid trimning av motorer som fungerade då å borde fungera idag.
Om kopplingspaketet skulle vara för tunt (utanför slitagegränsen) kommer de slira i vilket fall...
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top