Slirande koppling - byta, justera? (Triumph S3)

oloand

Ny medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph S3 -02 (krash). Nu Tiger XC -13
Upptäckte under en långtur förra helgen att det började bli svårt att få i växlarna, särskilt vid låg fart, till slut blev det nästan omöjligt att få i neutralen. Förträngde problemet i en vecka men nu när det är varmt igen är det lite surt med en icke fungerande hoj.
Hojen driver lite framåt när jag drar in kopplingen max och det är i stort sett omöjligt att växla stillastående eller få i neutralen.
Har sökt lite på forumet här och listat ut att kopplingen på Speed triplen kan slitas av fel typ av olja (!?), jag har använt Motul och det verkar inte vara den som ställt till det.

Nu till frågan:
Hur allvarligt fel tror ni det är på kopplingen och hur mycket kostar det normalt att (om vi tänker i värsta fall) byta koppling, inkl arbete, på en verkstad. (Jag ska ringa och fråga men det är söndag idag).
Jag är inte helt opraktisk men har inte meckat hoj förut (detta är första säsongen) och så har jag ingen bra plats att vara heller. Eller skulle ni säga att det är något man (=nybörjare) kan fixa själv med hojen på sidstödet på gatan?
 
En sliten, slirande koppling gör att hojen inte driver...ditt problem är att det inte frikopplar.

Jag har halvtaskig koll på trajorna, har du en vajer till kopplingsgreppet, eller är det hydraulkoppling?
 
En sliten, slirande koppling gör att hojen inte driver...ditt problem är att det inte frikopplar.

Jag har halvtaskig koll på trajorna, har du en vajer till kopplingsgreppet, eller är det hydraulkoppling?

Vajer...
 
Ja, jag har testat att fippla med armen där kabeln drar, men det var bökigt att göra det ensam, tyckte inte att det kändes som det var något slack. Att jag genast gissade på att kopplingen var slut berodde mest på att jag sökte på forumet och fick för mig att inte kunna frikoppla var ett tecken på att den var det.

Fast nu när du säger sådär så ska jag ut och mickla mer med vajern.
 
Testa att spänn mer. Du kan väl spänna vajern direkt vid handtaget?
 
Testa att spänn mer. Du kan väl spänna vajern direkt vid handtaget?

Ok, jag spände vajern till ändläget på justerskruvarna både vid armen och handtaget och det blev bättre (den frikopplar i alla fall) men nu dunkar det till rätt ordentligt när jag går till ettan från neutralen vid stillastående, därefter går det dock lätt att hitta neutralen och de andra växlarna. Ska försöka fixa en ny vajer imorgon.
 
det dunkar på trajjorna. nippeln kan slitas ut vid kopplinigsarmen då får man spänna tills det till slut inte finns nån nippeln kvar. angående olja så var det castrol som inte funkade förr . själv här JAG alltid kort Shell funkar kanon.
lycka till men det låter som om det bara är å byta vajer.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top