slir koppling på min gamla gsxr-88

spellz

jag börjar lära mig!!
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
gsxr 750 -88
hej min gsxr 88 slirar ordentligt på kopplingen när jag ger fullt på drag på högsta växeln i typ 130... och trycker jag till jättelite på kopplingen så börjar den slira och slutar inte förrän jag släpper gasen kan det vara oljan som behöver bytas? har castrol gps 10w-40 i för tillfället tack för svar... om fel olja vad skall jag ta istället

antingen är det fel olja eller slitna lameller. jag hade bytt olja och lameller så är allt tip top.

of..n de va ju inge roligt i början på säsongen..... men tackar för svar:huvet

Lameller och antagligen stålskivor om du åkt med det så där ett tag. Ingen ide att byta det ena om det andra också är kass. Ibland kan en annan olja räcka men det ska fungera med Castrol GPS.

hmmm kanske skall testa ngn annan olja först då...? vad skall ja prova för sort??

stål skivor? ingår de i en lammel sats? eller får man hitta dem ngn annan stans?

Last edited:
jasså inga större bekymmer alltså? hur mycke behöver man plocka ned osv?

En vanlig lamellsats innehåller inte stålskivorna. Dem brukar man normalt sett inte behöva byta.

Castrol GPS har många fått slir av. Personligen hade jag köpt en billigare olja och testat med oavsett om jag bytt lameller i samma veva eller ej.

Även fjädrarna kan vara slitna. Det står i servicemanualen vad fjädrarna skall ha för mått.

Biltemas mc racingolja är bra för sitt pris. Vet många som haft problem med Castrol GPS som blivit av med det efter byte till Biltema dito.

hmmm kanske skall testa ngn annan olja först då...? vad skall ja prova för sort??

stål skivor? ingår de i en lammel sats? eller får man hitta dem ngn annan stans?

ok de är ju en gammal hoj så varför inte prova lite biltema! vad skall man välja för viskositet osv?

Nu vet jag inte hur det är just på din båge men vanligtvis kopplingskåpan. Kanske någon arm eller kåpa som sitter ivägen...

Sedan har du lamellpaketet rakt innanför. Lätt som en plätt.

Kan vara lite pilligt att få dit med nya fjädrar då det spänner lite men det löser du. ta ett lungt och ta kort eller anteckna hur lamellerna satt ihop.

jasså inga större bekymmer alltså? hur mycke behöver man plocka ned osv?

ok låter ju inte så svårt.... kollar med annan olja först kvarstår problemet så testar jag att byta lamelerna... tackar så jättemycke för svaren....

Stålskivor ingår sällan eller aldrig i en lamellsats. Men jag sökte lite i min favoritaffär på internet: www.ebay.de

Billig och snabb frakt från Tyskland och grejerna kommer alltid fram.

Här: http://cgi.ebay.de/Kupplung-Stahlsc...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item335a408ea5

Samma firma har lameller och fjädrar också...

Som sagt, Castrol GPS. Jag har hällt i det i mängder med olika motorcyklar och aldrig hört att en koppling börjat slira för det. Men om nu någon har en annan, personlig, favoritolja de vill pracka på dig, så låt dem. Ett gäng dragracingkompisar skulle alltid prompt ha Bel-Ray för att undvika kopplingshugg och slir i sina GSX-R. Vad vet jag, men jag tror att Castrol GPS är en av de större konsumentoljorna som säljs i världen, till motorcyklar. Hade den varit kass så vet i fasen om den hade sålt i någon större skala.

nee de är sant... hmm man blir ju lite kluven... men testa går ju funkar det med en annan olja så funkar det... annars byte av lameller

e bay på tyska hur fasen hittar man ngt där?

tur att du skicka länk::

Last edited:
Castrol GPS är en väldigt vanlig olja.
Den fungerar bra i de flesta motorcyklar.

MEN googlar du så finner du att det är många som fått kopplingsslir när dem haft Castrol GPS men inte när de bytt till annat märke.

Betyder det att oljan är dålig? NEJ.

Betyder det att kopplingen hade slirat om det var helt nya lameller fjädrar och bra stålskivor. VET EJ. Antagligen inte.

Jag lovar och svär att det är ett känt faktum att Castrol GPS ger kopplingsslir där många andra oljor inte gör det. Det finns säkert andra modeller och märken som har lättare för att göra det också och just för att Castrol GPS är en storsäljare att det blir mer omtalat. MEN jag vet just att Biltemas motsvarande har flertalet blivit av med problem och har INTE behövt byta lameller på ett par år eller ett par tusen mil.

Återigen Googla!

Stålskivor ingår sällan eller aldrig i en lamellsats. Men jag sökte lite i min favoritaffär på internet: www.ebay.de

Billig och snabb frakt från Tyskland och grejerna kommer alltid fram.

Här: http://cgi.ebay.de/Kupplung-Stahlsc...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item335a408ea5

Samma firma har lameller och fjädrar också...

Som sagt, Castrol GPS. Jag har hällt i det i mängder med olika motorcyklar och aldrig hört att en koppling börjat slira för det. Men om nu någon har en annan, personlig, favoritolja de vill pracka på dig, så låt dem. Ett gäng dragracingkompisar skulle alltid prompt ha Bel-Ray för att undvika kopplingshugg och slir i sina GSX-R. Vad vet jag, men jag tror att Castrol GPS är en av de större konsumentoljorna som säljs i världen, till motorcyklar. Hade den varit kass så vet i fasen om den hade sålt i någon större skala.

bollox du skulle möjligt vis inte kunna skicka länkar på lameller o fjädrar också? tyska är ej min starka sida:-)

bollox du skulle möjligt vis inte kunna skicka länkar på lameller o fjädrar också? tyska är ej min starka sida:-)

http://cgi.ebay.de/LUCAS-Kupplungsl...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item53d7acc706

Samma butik som den första för att spara in på frakten. Ställ dem en fråga på Engelska om de har fjädrar till din årsmodell, de hade inte dem listade. Frakt på rubb och stubb ska inte kosta mycket mer än 15€ vet jag av erfarenhet. Jämför paketpris med t.ex www.maxmc.dk De har många återförsäljare i Sverige.

Kopplingsfjädrar heter Kupplungsfedern på Tyska.

http://cgi.ebay.de/EBC-Kupplungslam...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item335cd21385
Edit: De hade EBC lameller också. 10€ billigare. Fråga någon annan om du vill veta kvalitetsskillnaden, för det vet jag inte vilka som är bäst. :)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...