Slipon på er-5?

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
Sökte och fick fram två trådar men gav mig inte så mycket svar i det jag undrade..

Är rätt ny inom hojmekanik så ursäkte om frågorna är dumma..

Men kan jag köpa ett slipon av märke X och sedan kapa mitt avgasrör vid min röda cirkel och svetsa på det nya? eller bygga vidare på det en bit med typ vanlig stålrör och bygga min egen "adapter" för slipon?

Vet inte riktigt vad det är för material, är det bara chromat stål eller vad är det på orginal? ser ut att vara vanligt stål i början innan "röda cirkeln"?

Någon som vet hur man kan göra? Vill bara ha lite mer ljud och inte att det låter som en moped som jag tycker det gör nu.. Hur funkar det med olika dämpare, är motorn beroende av visst motstånd som ska passa med dämparen eller kan man göra typ som en bil, slänga på vad som helst mer eller mindre?

Uppskattar tips och förslag på åtgärder :Bugar

Bifogat

• Picture.jpg
    Picture.jpg
    40.1 KB · Visningar: 77
Kom igen nu, någon måste väl veta om det går att svetsa i detta material?

Byter du till ett slipon bör du se över luftfilter, fugge/mappningen av insprutet för att den skall gå bra. Vad det gäller rören så är jag lite förvirrad...Är den nuvarande ljuddämparen fastsvetsad i grenröret? Annars är väl lätast att att mecka till en adapter i så fall? Finns det inga som är byggda för att passa en er5? Det är med största sannolikhet rostfritt i dina grenrör i alla fall.

Har du övervägt att bara öppna orginaldämparen och avlägsna ullen?

bagerah skrev:
2288238 Byter du till ett slipon bör du se över luftfilter, fugge/mappningen av insprutet för att den skall gå bra. Vad det gäller rören så är jag lite förvirrad...Är den nuvarande ljuddämparen fastsvetsad i grenröret? Annars är väl lätast att att mecka till en adapter i så fall? Finns det inga som är byggda för att passa en er5? Det är med största sannolikhet rostfritt i dina grenrör i alla fall.

Har du övervägt att bara öppna orginaldämparen och avlägsna ullen?

Var nere på avamc som ligger 2 sekunder från mig och såg att dom hade ett slipon som var till för Er-5 så beställde ett.. ljuddämparen är fastsvetsad i resten av avgassystemet inkl. grenröret. Tydligen för att få fast detta slipon måste man kapa lite i orginal, märker det när det kommer..

Ska lämna in den för första service om någon vecka så kan ju be dom fixa fuggen så den passar? Vad tror ni dom tar extra för något sådant?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman