Slipning av kamaxel - Suzuki LS650 (savage)

Live2Ride

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Motorcycle emptiness..
Tjenare
Undrar om det finns någon här som vet vart man kan lämna in en kamaxel från en Suzuki LS650 "Savage" någonstans , helst inom Stockholm.

Trodde först att det var en dålig justering från min sida, då jag upptäckte "kratrar" på kamaxeln's lober.

Hade tidigare en bok(Clymer) jag använde när jag skruvade på hans hoj , där stod det något om att man kunde använda en slip sten :confused: för att få bort dom "kratrar" som nu finns där. Enligt boken så lät det simpelt.. Men simpelt är kanske inte det bästa?

Så om det är svårt att utföra detta på egen hand, så vore jag mer än tacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning så den blir slipad.
Gärna någon "billig" verkstad. En ny kamaxel kostar 1808:- (moms inräknad).
Vipparmarna byts samtidigt.

Har även kontaktat AVA MC, men dom utför inga sådana arbeten.

Tack på förhand

-R-

Min DR 350 hade lite kratrar på kamen men det gick att köra med den utan problem. Hur stora kratrar pratar vi om?

Lite OT: Hur verkar annars Savage motorn hålla? Vad har hänt med den motorn som du renoverar? Jag kör glider runt på mamms i väntan på nåt bättre...

Är toleranserna på kammen inom spec gör lite kratrar ingen skada. Håll dem under uppsikt vid varje vinterservice är det lugnt.

Min DR 350 hade lite kratrar på kamen men det gick att köra med den utan problem. Hur stora kratrar pratar vi om?

Lite OT: Hur verkar annars Savage motorn hålla? Vad har hänt med den motorn som du renoverar? Jag kör glider runt på mamms i väntan på nåt bättre...

Jag vet faktist inte vad som har hänt med den.. När den kom så var det först bara packning mellan top/cylle som skulle bytas samt start-rotor + första drevet den driver på.

Sedan helt plötsligt så var det kamkedja,kamdrev (den som sitter närmast kopplingskorgen)samt kedjespännaren för kamkedjan. Innan dess hade den varit inlämnad på service för framgaffeln läckte.

Den går bra, stark och så. Det är bara knackandet som stör honom. Hade jag kunnat hade jag tagit en bild på loberna så hade ni kunnat se kratrarna.
Inte djupa eller så , men ändå.

Totalt (inklusive betalning till mig) så har det kostat 11000:- , och han köpte den för 15000:-...

Tror att han egentligen köpte den i dess skick, när han kom så läckte den från packningen (inte cylinder packningen). Och jag hade postat tidigare om en spricka som fanns på kopplings kåpans sida , som numera är lagad.

Ganska lustigt.. Jag kunde egentligen inte ett dugg om den hojen, nu kan jag skruva isär den i sömnen.

Är toleranserna på kammen inom spec gör lite kratrar ingen skada. Håll dem under uppsikt vid varje vinterservice är det lugnt.

Jag vet faktist inte mycket om sådant där. Boken jag fick låna stod det inte mycket i direkt.. Men som sagt den låter lite, men andra kollegor till mig tycker att det inte är allt för hörbart. Men men, får jag betalt för att jobba så visst..

Last edited:
Kontakta orjan.leo@telia.com och hör om han har tid. Kammen måste omhärdas efter slipning så det kostar nog en slant men bör ändå bli billigare än en ny.

Precis vad jag tänkte säga. Örjan har slipat om och härdat ett par kammar åt mig till en hoj jag hade tidigare och man kan lugnt säga att han vet vad han pysslar med!! :tummenupp

Precis vad jag tänkte säga. Örjan har slipat om och härdat ett par kammar åt mig till en hoj jag hade tidigare och man kan lugnt säga att han vet vad han pysslar med!! :tummenupp

Vad kostade det har ett par veetoo kammar som ska ses över.

Varför inte övertala ägaren att satsa på lite vassare profil?
ENEM kan jobbet!
Är själv lite förtjust i Savagen.
Japsglidare med eget stuk.
Lägger man undan ljuddämparen lite bättre, så borde det vara en utmärkt stadsmoppe!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!