Slipa trägolv själv eller hyra in företag?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Kommer eventuellt behöva slipa och ytbehandla ett golv på ungefär 30-35kvm, skulle gärna vilja ha det mörkare och inte alls så pass ljust/gult som det ser ut nu.
Vad är snyggast/slitstarkast vaxa eller lacka?

Och är detta nåt man kan göra själv eller tjänar man inte så mycket på att göra det själv? Vad är rimligt att betala per kvm?
Tips på nåt bra företag som du haft och göra med i sthlm området?

Så ser golvet ut.

Bifogat

• golv.jpg
    golv.jpg
    36.1 KB · Visningar: 818
Kan inte tipsa om företag i stockholm, men här i Halland kostar ett golv på 20 kvm efter rotavdrag 2250 kr för slipning och lackning.
Vi gjorde detta för ett par veckor sedan, och kollade upp vad det kostar att hyra maskin och göra jobbet själv, hyra för slipmaskinen låg på 1200 kr för en helg, lacken och penslarna cirka 600 kr. Det blev alltså i praktiken 450 kr dyrare för att få yrkesmän att göra jobbet.

Jag har slipat golv själv och det är inte speciellt svårt men det är skitigt som fan.
Dock hade jag inte så hög hyra som Nr:18 utan betalade 500:- för en helg och då ingår golvslipen samt hörnslip. Papper tillkom och gick på drygt 200:- men då slipade jag halva lägenheten så det blev totalt 60kvm och lack får jag köpa väldigt billigt.

Nu vill jag av princip inte leja bort jobb utan gör helst allt själv men det är inte speciellt dyrt att få det slipat.
Vanlig enkomponentslack bör ligga mellan 150-200:-/kvm (oftast 3 vändor, ska mellanslipas), 2komponent det nästan det dubbla.
Ett annat alternativ är hårdvaxolja och det ligger kostar lite mer än enkomponentslack och det är inget jag ger mig på.
Nu snackar jag utpriser på det märke jag har använt mig av, Bona, men det finns många fler.

Så om du inte i vill ägna en hel helg åt ett skitgöra så kan det vara värt att lämna bort det. För det tar ca 3 dagar från det att man börjar. Första dagen slipar och städar man och har man tur kan man lägga en första vända lack.
Sen ska det mellanslipas (för hand) och sen en ny vänd som ska torka och sen kanske man mellanslipar igen beroende på resningar. Parkettgolv resar sig inte lika mycket som furugolv har jag fått för mig.
Sen ska det vila ett dygn innan du kan gå på det och ytterligare ett par dagar innan du kan ställa in möbler. Allra helst ska man inte ställa in möbler och mattor på ett par veckor men det funkar ju inte.

Edit/ Vill du ha mörkare så kan du i värsta fall vara tvungen att färga det beroende på val av behandling och då blir det dyrare.
Vad som är bäst av vax och lack låter jag vara osagt men en fördel med vax är att man kan reparera en skadad del och det kan man inte med lack lika lätt. Lack är hållbarare men får man en skada som sagt så är det enkelt att laga med vaxat golv.
Jag TROR att man kan färga vaxet mer än lack.

Last edited:
120-150 kr / kvm för slipning och lackning hörde jag av två hantverkarpolare i helgen. Själv har jag inget intresse, men satt av en slump i samma bil när de diskuterade saken.

Tack för att ni delade med er av er kunskap och erfarenhet. Blir nog att hyra in nån då det inte verkar skilja sig enormt mellan att hyra grejer och göra själv än låta kunniga göra jobbet.

Nu måste jag hitta info om golvvärme i köket då det golvet måste göras nytt och man passar på att få det vart o skönt under fötterna.

Ska du slipa själv så hyr en HTC 400 eller 420. Mycket lättare att slipa med än gamla sortens slipar. Men som sagt, med tanke på rot är det frågan om det är lönt för dig att göra det själv.

Tack för att ni delade med er av er kunskap och erfarenhet. Blir nog att hyra in nån då det inte verkar skilja sig enormt mellan att hyra grejer och göra själv än låta kunniga göra jobbet.

Nu måste jag hitta info om golvvärme i köket då det golvet måste göras nytt och man passar på att få det vart o skönt under fötterna.

Vad har du för uppvärmning i dagsläget? Om du har vattenburet och det är mer än 10kvm så skulle jag kolla på lågbyggande vattenburen golvvärme. Det lönar sig troligtvis i det långa loppet då elgolvvärme får elmätaren att ticka på ganska så bra.
Det finns färdiga paket från 5000:- och uppåt, smidigt att lägga spårade skivor och sen bara golv på det. Ska du ändå flyta och vill ha klinkers så kan det dock vara värt att fundera på el.

Har du ingen ifåne som alla andra? Bara ladda ner en app så är det klart på nolltid

Vad har du för uppvärmning i dagsläget? Om du har vattenburet och det är mer än 10kvm så skulle jag kolla på lågbyggande vattenburen golvvärme. Det lönar sig troligtvis i det långa loppet då elgolvvärme får elmätaren att ticka på ganska så bra.
Det finns färdiga paket från 5000:- och uppåt, smidigt att lägga spårade skivor och sen bara golv på det. Ska du ändå flyta och vill ha klinkers så kan det dock vara värt att fundera på el.

Värt att tänka på!

Undrar vad föreningen tycker om det.

Värt att tänka på!

Undrar vad föreningen tycker om det.

Förening som i bostadsrätt med central fjärrvärmeanläggning i källaren?
Det bör ju inte spela någon större roll kan man tycka och ingen behöver ju få reda på det heller :gnissla
Lite knepigt dock att koppla in shuntcentral och fylla på systemet utan deras vetskap så du måste nog ta ett snack med dem ändå.
El är nog inga problem annars, det är ju inget ingrepp i deras system så bara din matning pallar med det så är det lugnt och det gör den med största sannolikhet.

Har du ingen ifåne som alla andra? Bara ladda ner en app så är det klart på nolltid
Slipappen. Man klistrar på ett sandpapper på luren. Sedan startar man appen som sätter på vibratorn på max. Därefter så är det bara att släppa lös telefonen på golvet som med hjälp av vibrationerna både slipar och förflyttar sig samtidigt helt av sig själv. Golv på under 15kvm kan klara sig på en laddning men större golv kräver fler laddningar.

Står du och velar mellan 2 bolag och ena har "dammfria" maskiner (helt dammfritt är det dock ej) så är det ett klart plus. Man kan städa slipdamm i veckor annars ur andra rum, då dammet lyckas krypa mellan rummen på ett makalöst sätt.

Jag går i samma tankar som bullysmile och vill slipa parketten i vardagsrummet. Jag har ljusgul och mycket sliten och repig parkett och vill ha ett mörkt golv.

Hur mörkt kan man få det om man har ljusgult från början?

Jag går i samma tankar som bullysmile och vill slipa parketten i vardagsrummet. Jag har ljusgul och mycket sliten och repig parkett och vill ha ett mörkt golv.

Du kan få det helt svart om det är så, färga med en topplack. Men annars finns det snygga färgade hårdvaxoljor som är smidigare att använda sig av istället för att både måla och lacka.
NU är jag förvisso ingen golvläggare och mig veterligen har vi ingen på forumet så du får nog bäst svar om du ringer en golvfirma direkt :(

Skurmaskin med (kör i vatten) med Prox och en lack refresher så blir det fint.

Vill man ha det mörkt och fint är det ju oljat och inte lackat golv som gäller.

Fick mitt lackade golv slipat och sen oljevaxat förra sommaren.Blev ENORM skillnad,från gul-äckel-slitet till ett mörkt härligt levande golv.Skulle inte ens tänka tanken på att lacka,fulare och stelare finns inte.Denna behandlingen (oljevax)är i princip outslitlig,var 5-e år så blir det en ny vaxbehandling och golvet blir som nytt.Så det är mitt förslag.

Fick mitt lackade golv slipat och sen oljevaxat förra sommaren.Blev ENORM skillnad,från gul-äckel-slitet till ett mörkt härligt levande golv.Skulle inte ens tänka tanken på att lacka,fulare och stelare finns inte.Denna behandlingen (oljevax)är i princip outslitlig,var 5-e år så blir det en ny vaxbehandling och golvet blir som nytt.Så det är mitt förslag.

Jag håller med dig om att ett oljevaxat är snyggare och känns mer levande. MEN som du säger så kräver det lite mer underhåll.
Och ska man ha ett naturfärgat golv så kan man lika gärna lacka, finns ju olika glanser på lacken och de "nya" vattenbaserade lackerna ser inte alls lika plastiga ut som den gamla lacken *fernissa?*.

Så länge man inte kör ett OLJAT golv så funkar båda lika bra helt enkelt, bara en smaksak egentligen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT