Slipa stavparkett: få tyst på gnek och tips på hantverkare

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tjena,

Jag tänkte leja ut slipning av mitt stavparkettgolv på ca 25 kvm. Det är lite slitet och har börjat gneka en del också. Frågan är om slipning och lack får tyst på det, i nåt år till i alla fall, eller om jag ska fundera på att lägga nåt tunt golv ovanpå.

En till fråga: har någon tips på billiga och bra golvslipare som kan fixa sånt här snabbt och smärtfritt till en rimlig peng. Det finns ju rätt många på Blocket i Stockholmsområdet. Bl.a. de här www.fixaditthus.se. Ser ut som att många tar 100 kr/kvm inklusive lack.

Knirr och knarr kommer ifrån underliggande lager,dvs bjälklag osv.

Är det äldre parkett som ligger i lösa småbrädor så brukar det tom vara sand under.

Dvs att slipa parketten i detta fall ger inget mer än en snygg yta,för att komma åt knirr och knarr så får man gå djupare.

Jag misstänkte det... Huset är från 1938 och det är fiskbensparkett som ser ut såhär.

fiskbensparkett.jpg

Hade först lite knirk på 1/4 kvm men nu knarrar det på fler ställen efter tre år i lägenheten. Undrar om man ska dölja det fina golvet med ett nytt tunt... Blir ju inte lika fint men troligen tyst eller tystare.

Knirr och knarr kommer ifrån underliggande lager,dvs bjälklag osv.

Är det äldre parkett som ligger i lösa småbrädor så brukar det tom vara sand under.

Dvs att slipa parketten i detta fall ger inget mer än en snygg yta,för att komma åt knirr och knarr så får man gå djupare.

Ekens Golv har inga egna slipare men är duktiga på golv.
Som Körta Fajbjon säger ligger orsaken till knirret längre ned men det kan lösas genom att injektera.
Sedan kan det vara så illa att parketten är slipad för många gånger, men det går att limma nya parkettstavar ovanpå den gamla.

Som lekman tror jag att det ska gå att slipa :) Det ser inte ut som i förra lägenheten där avståndet mellan lister och golv var rätt stort pga alla omslipningar. Den lägenheten var från 1905. Jag ska kolla Ekens, tack för tipset!

Ekens Golv har inga egna slipare men är duktiga på golv.
Som Körta Fajbjon säger ligger orsaken till knirret längre ned men det kan lösas genom att injektera.
Sedan kan det vara så illa att parketten är slipad för många gånger, men det går att limma nya parkettstavar ovanpå den gamla.

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back