Slipa ekmöbler

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Håller på å piffar å puffar i bästa Ernst-Kirschenpirchen-anda därhemma. I brist på utrymme kommer jag montera ett barbord i vardagsrummet och har köpt ett gäng barstolar i massiv ek. Dessa ekstolar är välanvända så jag har för avsikt att putsa upp dem och olja om dem. Kan man använda slipmaskin med oscilerande rörelse när man slipar ek eller är det livsviktigt att man slippar enbart längs med träet?

BstCh16_1.jpg

Du bör slipa längs trät förhand! blir bättre om du gör det med en slip svamp och när du fått bra finnish ska du slipa in oljan på samma sätt! :tummenupp

Just det, man kan inte slipa ekmöbler med maskin - måste göras för hand.
Eken är väldigt hård men känslig för värme, du ska absolut inte å den med slipmaskin.

För övrigt vet Markus ingenting om träarbete men vill bara sätta korvgubben i arbete. ;)

Cervantes skrev:
Du bör slipa längs trät förhand! blir bättre om du gör det med en slip svamp och när du fått bra finnish ska du slipa in oljan på samma sätt! :tummenupp

Slipa in oljan?
Slipsvamp?

Vad bör man ha för kornstorlek på pappret?

korvgubbe skrev:
Vad bör man ha för kornstorlek på pappret?

Finaste, finaste.
Eken är extremt känslig för grova sandpapper. Trots sin hårdhet.
Tänk på att träet är levande, möbeln kan ändras genom åren och även mellan årstiderna. Det är en del av trämöbelns charm.

Markus skrev:
Finaste, finaste.
Eken är extremt känslig för grova sandpapper. Trots sin hårdhet.
Tänk på att träet är levande, möbeln kan ändras genom åren och även mellan årstiderna. Det är en del av trämöbelns charm.

Men dra åt helvete.. du låter ju religös pöjk! Nu får du en Ernst av mig bara för det!
ernst200.jpg

Om man använder maskin men slipar "mjukt" med finaste pappret då, funkar inte det?! Eller maskin först å sen efterslipa för hand längs fiberriktningen?

hade tänkt använda en sån här:
Archive%5CProduct_images%5C17%5CLarge%5C17-004_l.jpg

Men alltså:

NEJ!

Fatta, du ska inte på en fin ekmöbel med någon jävla maskin. :fatta!
Tro mig, jag har papprat en del i mina dar.

Markus skrev:
Men alltså:

NEJ!

Tro mig, jag har papprat en del i mina dar.

Fan då... det blir ju en djääääääävla massa slipande för hand i såfall.. Vad ska man ha för kornstorlek på slippappret? Är 180 för grovt?

korvgubbe skrev:
Fan då... det blir ju en djääääääävla massa slipande för hand i såfall.. Vad ska man ha för kornstorlek på slippappret? Är 180 för grovt?

Jag kan inte de där exakt, kan kolla när jag kommer hem.

Ukiwaza skrev:
Akta fingrarna! :rofl

Åh, omtänksamhet. :kär

EDIT:
Jag har ingen aning om vad du ska ha, fular mig bara.
Jag vet att jag kanske ångrar mig för att jag backar nu.
Fan också, men lättlurad var du. :D

Markus skrev:
Jag har ingen aning om vad du ska ha, fular mig bara.

:fatta!

Det var ju det jag tänkte.. Annars hade jag ju blivit tvungen att skriva om mitt lexikon. Där är det nämnligen en bild på dig bredvid begreppet "tummen mitt i handen"

:tungan

Nja det ligger lite i det han säger... Du bör undvika maskin ta ett någorlunda fint papper när du börjar och sluta med en sån "slipsvamp" som du kan köpa på t ex mio som är väldigt fin för att få bäst resultat!

Jag skulle nog sandblästrat. Det går absolut snabbast när det är mycket som ska slipas. En sandbläster hyr du i vilken hyraffär som helst. Visst, det blir lite skitigt, men det går undan!

Starstriker skrev:
Jag skulle nog sandblästrat. Det går absolut snabbast när det är mycket som ska slipas. En sandbläster hyr du i vilken hyraffär som helst. Visst, det blir lite skitigt, men det går undan!

Ja, men det kostar ju en massa pengar! Jag vill ju göra det billigt..

Cervantes skrev:
bra terapi arbete att handslipa! :tummenupp

Ja, men jag har tio stolar att slipa... *pjuh*
...En sån där slipsvamp ska jag iaf införskaffa.. VAD BÖR MAN HA FÖR GROVLEK?! 150 ELLER 180?

Svampen är bara för slutfinnish minns inte va det är för grovlek men den känns väldigt len! känns knappt att den slipar

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra