Har fått tag på ett Leo Vince X3 till en KTM 640 LC4 ADV (00-02).
Fick innan köpet svaret att det hela skulle fungera fint på min KTM 640 LC4 SM (03). Men så är nu inte fallet.
Lite frågor som dykt upp i mitt huvud igår kväll när jag försökte mig på att installera skiten hehe;
1) Är det verkligen skillnad på en ADV och en SM's avgasrör?
Leo Vince-röret är på 45mm (diameter) medan mitt originalrör är på 50mm
Så att införskaffa ett mellanrör verkar vara en lösningen för att få det hela att fungera, men då dyker fråga nummer två upp;
2) Krävs det även på en ADV (00-02) att man kapar avgasröret?
Då Leo Vince rör tar vid ungefär rakt ovanför framdrevet (se bifogade bilder), men där är inte originalröret kapat eller i två delar, inte i närheten... och på dom ADV-bilder jag googlat fram så verkar inte den modellen har det delad där.
(alltså måste man "sabotera" sitt originalsystem för att få dit sitt slip-on)
I ärlighetens namn trodde jag det skulle vara mer "plug-and-play" för att byta ljuddämpare... hade räknat med en timmes arbete igår kväll, blev tre timmar för att plocka bort samtliga kåpor, delar av kylaren för att få loss HELA avgasröret (som numera sitter löst, men fortfarande fast då jag inte lyckats vinkla loss det... även där klurar jag på hur fasen KTM tänkt att man ska kunna byta helsystem själv utan att montera ner hela hojen till molekyl-nivå)
Den viktiga frågan: Är det ett måste att kapa original-avgasröret!? Ska man göra så, eller borde jag försöka lämna tillbaka slip-onet och leta vidare efter ett annat som är för specifikt LC4 SM (03)!?
Fick innan köpet svaret att det hela skulle fungera fint på min KTM 640 LC4 SM (03). Men så är nu inte fallet.
Lite frågor som dykt upp i mitt huvud igår kväll när jag försökte mig på att installera skiten hehe;
1) Är det verkligen skillnad på en ADV och en SM's avgasrör?
Leo Vince-röret är på 45mm (diameter) medan mitt originalrör är på 50mm
Så att införskaffa ett mellanrör verkar vara en lösningen för att få det hela att fungera, men då dyker fråga nummer två upp;
2) Krävs det även på en ADV (00-02) att man kapar avgasröret?
Då Leo Vince rör tar vid ungefär rakt ovanför framdrevet (se bifogade bilder), men där är inte originalröret kapat eller i två delar, inte i närheten... och på dom ADV-bilder jag googlat fram så verkar inte den modellen har det delad där.
(alltså måste man "sabotera" sitt originalsystem för att få dit sitt slip-on)
I ärlighetens namn trodde jag det skulle vara mer "plug-and-play" för att byta ljuddämpare... hade räknat med en timmes arbete igår kväll, blev tre timmar för att plocka bort samtliga kåpor, delar av kylaren för att få loss HELA avgasröret (som numera sitter löst, men fortfarande fast då jag inte lyckats vinkla loss det... även där klurar jag på hur fasen KTM tänkt att man ska kunna byta helsystem själv utan att montera ner hela hojen till molekyl-nivå)
Den viktiga frågan: Är det ett måste att kapa original-avgasröret!? Ska man göra så, eller borde jag försöka lämna tillbaka slip-onet och leta vidare efter ett annat som är för specifikt LC4 SM (03)!?
Bifogat
Last edited: