slicks slitage fram vs bak?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Slits slicks ungefär i samma förhållande som gatdäck dvs det går 2 bak på ett fram? Kan säkert tänka mig att det varierar från person till person men jag är en sann nybörjare som endast skall köra bana (bandagar samt r600). Jag tänkte buffra upp med däck nu inför nästa säsong och undrar om jag skall handla jämna set eller jag skall ta fler bakdäck än fram. Någon som har någon synpunkt?

Det finns inga enkla svar men jag fyller i det jag erfarit hittills. Michelin Power Race. Visserligen en äldre modell och med mönster. Där var det 1-1.
Metzeler Racetech: 1-2. Dunlop: Jag vågar inte dra det så långt som Zeb_Macahan och 1-4 men 1-3 står jag för. :D Körstilen spelar nog in här.

Roberth

Det är bridgestone slicks jag hittat till bra pris. Men om jag kör på 2:1 till bakdäckets favör så borde jag inte vara helt fel ute.

Det är bridgestone slicks jag hittat till bra pris. Men om jag kör på 2:1 till bakdäckets favör så borde jag inte vara helt fel ute.

Tänk om lite innan du köper på dig mängder av Bridgestones slicks.

Det är bra att träna på, men du har minst 1 sek att "tjäna" på att åka på andra däck (pirelli, Dunlop...)

/ Jens

Testa först vilken sort du, hojen, fjädringen etc trivs med. annars riskerar du att stå med en hel hög däck som du inte vill köra på. vissa däck är idiotiskt bra, men bara om man har fjädring, kunskap å tålamod. samma däck kan kännas helt värdelösa om man bara kör typ. så om du tänker ekonomiskt nu kan det ändå bli dyrt i slutet.
men det är ju min åsikt.

Testa först vilken sort du, hojen, fjädringen etc trivs med. annars riskerar du att stå med en hel hög däck som du inte vill köra på. vissa däck är idiotiskt bra, men bara om man har fjädring, kunskap å tålamod. samma däck kan kännas helt värdelösa om man bara kör typ. så om du tänker ekonomiskt nu kan det ändå bli dyrt i slutet.
men det är ju min åsikt.

Instämmer till fullo. :tummenupp
Jag övergav Michelindäcken av just den anledningen. Alldeles för avancerade för min dåvarande utbildningsståndpunkt. :D

Är du som mig "halvbra" så köp bridgestone bak å ntec fram, då har du en kombination som är mest ekonomisk tycker jag å håller länge.
Skulle egentligen vilja köra ntec+ntec men då däcken är svindyra så kan man bara göra det nån gång då å då samt att köra på däck som en toppförare tycker e helt slut.
Men det e jag det, har åkt 1.42 på torpet med ntec-bridgestone iaf, å det tycker jag e som sagt "halvbra" , ska försöka 2010 med samma kombination å sänka mig lite till om det går ,,, :tungan
,, det e väl bara å gasa lite mer å bromsa när man ser gud å såna saker ,,,

edit: tänk lite med på blandningar vid olika väder med :gnissla

Last edited:
Tänk om lite innan du köper på dig mängder av Bridgestones slicks.

Det är bra att träna på, men du har minst 1 sek att "tjäna" på att åka på andra däck (pirelli, Dunlop...)

/ Jens

Är mycket tveksam om en nybörjarrookie kör snabbare med ett däck som eliten anser vara ca 0.5 sek. snabbare. Men man ska aldrig underskatta placeboeffekten.

Är mycket tveksam om en nybörjarrookie kör snabbare med ett däck som eliten anser vara ca 0.5 sek. snabbare. Men man ska aldrig underskatta placeboeffekten.

Du behöver inte tro på ett ord av det jag skrev, men det faktum att man får en hoj som styr bättre in och behåller spår bättre ger rookierookien ännu mer än den mer erfarne som läser hojen bättre.

Så för en helt grön förare tror jag att däcken gör 3 sekunder!

/ Jens

Eller så köper du 2 dunlop framdäck till varje conti endurance bakdäck. Magiska däck det där.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien