Slarv med vinterförvaring

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
r1
Vad gör man i efterhand om man slarvat med vinterförvaringen? Tänker i första i första hand på en halvfull bensintank. Vad göra??? Måste tank och förgasare tömmas? Har en R1:a, hur pass knepigt är det?

Mucho grazias!

funkar det att starta??

och går bra när du fårr igång den

så ska det väll inte vara några problem att köra slut på soppan..

men om det inte funkar att starta vet du vad du behöver göra!

Nja, tyvärr så har jag andra problem också. Elfel... :(
Funderade mest på om jag nu ändå är på och rotar på den så måste jag kanske tömma den också?

Kan ju förresten kolla om det än nån som kan ge mig nåt tips på elproblemet... I höstas så fick den helt plötsligt för sig att vägra starta på startknappen. Elen funkar i övrigt(lysen mm) men man var tvungen att springa igång den. Inga trasiga säkringar. är inte jättehaj på sånt här... Tips? :confused:

Larsa_Gasa skrev:
Vad gör man i efterhand om man slarvat med vinterförvaringen? Tänker i första i första hand på en halvfull bensintank. Vad göra??? Måste tank och förgasare tömmas? Har en R1:a, hur pass knepigt är det?

Mucho grazias!
Det skall inte vara någon fara. Den kan vara lite trögstartad men då hjälper du den bara med startgas så den sätter igång ordentligt. Det tar bara en minut eller två innan den går som den skall. Sen är det bara att tuta och köra.

Kuggar starmotorn, dvs drar startmotorn runt ??
Om inte så kan det vara solenoiden som är kajko.
Kan också vara så enkelt att start knappen ärjat ihop !

Eller så kan det vara nått mycket krångligare :(

Triggerhappy skrev:
Kuggar starmotorn, dvs drar startmotorn runt ??
Om inte så kan det vara solenoiden som är kajko.
Kan också vara så enkelt att start knappen ärjat ihop !

Eller så kan det vara nått mycket krångligare :(

Nix, startmotorn drar inte alls. Solenioden??? Utveckla gärna :confused:

Ska kolla startknappen nu...

Larsa_Gasa skrev:

Mucho grazias!

Vilken temperatur står den i under vintern, står den i ett varmgarage så spelar det ingen roll hur mkt bensin du har i tanken, för då blir det ju ingen kondens. Står den nu i olika vädreförhållande så skulle jag nog ha fyllt upp tanken till full.

Sen på R1 så är det ju soppa kran, stäng av den & far ut & kör fuggarna tomma, sen är det bara byta olja starta upp den & kolla oljenivån sen när det har runnit ner färdigt & vänta in sommaren.
OBS !!!!!! Du ska inte starta upp MC under vintern, så kort tid vintern är så tar den ingen skada om den får stå. :fakta

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph