slö R1

ström 1

Vet du va du har Hedlund ..taskig timing
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
KTM 660
Hej har en slö R1 av 01 års model som på papper lämnar bra effekt men i verkliga livet bara går (267KMH) om jag pressar som fan själv i ca 3 min, hojen spikar ibland vid normal stadskörning den har knappt rullat 1000mil den står på verkstad nu men ingen hittar fel .... själv börjar jag tro på bestycknings fel av förra ägare . skulle bli glad över tips .

Är det bestyckningsfel så ser du ju det på air/fuel-kurvan som du fick med när du bänkade cykeln. Hur vet du att den spikar?

Jag hade en 99a en gång som blev slö,det berodde på att exup-ventilen var feljusterad.Jag lämnade in hojjen på en "verkstad" Halmstad som bla är återförsäljare åt Yamaha(inga namn),dom påstog att det inte va nåt fel på hojjen.Dom tog 1500:- för felsökning,lämnade in den sedan till Manfreds-motor där dom upptäckte att ventilen öppnade sej för lite.300:- senare så gick den som vanligt.Är det bestyckningsfel så är det väl bara att lyfta ett stift..

Nu när jag tänker efter så var det bara mellanregistret som blev dåligt,typ 3000 till 6-7000 kanske?

OLJEKYLD GSXR skrev:
Är det bestyckningsfel så ser du ju det på air/fuel-kurvan som du fick med när du bänkade cykeln. Hur vet du att den spikar?
den är totalkänslig på växel val i stadskörning

Exup skrev:
Jag hade en 99a en gång som blev slö,det berodde på att exup-ventilen var feljusterad.Jag lämnade in hojjen på en "verkstad" Halmstad som bla är återförsäljare åt Yamaha(inga namn),dom påstog att det inte va nåt fel på hojjen.Dom tog 1500:- för felsökning,lämnade in den sedan till Manfreds-motor där dom upptäckte att ventilen öppnade sej för lite.300:- senare så gick den som vanligt.Är det bestyckningsfel så är det väl bara att lyfta ett stift..
ska prova snacka med verkstaden igen ....... : :confused: :

Känslig??? Vad????? Hur vet du att den spikar???? Låter det ping-ping i motorn om du ger gas på låga varv???? Vad säger air/fuelkurvan?

ström 1 skrev:
Jag blir totalt piskad av en Blade så det kan nog inte vara dreven :( :(
Beror väl mer på hur mycket den varvar vid full fart än på vad polaren har för hoj....Vad ska han byta till för det skulle kunna vara drevningen ?
/u

OLJEKYLD GSXR skrev:
Känslig??? Vad????? Hur vet du att den spikar???? Låter det ping-ping i motorn om du ger gas på låga varv???? Vad säger air/fuelkurvan?
Den behöver ju inte spika på just låga varvtal. Kan lika gärna vara på höga varvtal vilket är ännu mer förödande.
Sen är jag tveksam till om man hör spikningar i högre fart bland vindbrus, halvöppet slip-on (om man nu har det) med mer.

Det är exakt det jag vill komma fram till, att det är skitsvårt att veta att det är spikningar man kanske hör. Jag tolkade det som att det var på låga varv då han skrev att den var känslig för vilken växel som låg i (och för att det är då man har störst chans att höra något).

OLJEKYLD GSXR skrev:
Har snackat med verkstaden de ska skicka Air fuel kurva till mig :lol

ulf_lundin skrev:
Beror väl mer på hur mycket den varvar vid full fart än på vad polaren har för hoj....Vad ska han byta till för det skulle kunna vara drevningen ?
/u
min slutar varva efter 10000varv å det är orginal drev så det verkar som jag tappar klippet på top.....hojen går som min gamla som var en gsx r 750 96a .... :)

OLJEKYLD GSXR skrev:
Det är exakt det jag vill komma fram till, att det är skitsvårt att veta att det är spikningar man kanske hör. Jag tolkade det som att det var på låga varv då han skrev att den var känslig för vilken växel som låg i (och för att det är då man har störst chans att höra något).

Känner man inte om hojen spikar?

Prova med att koppla ur EXUP ventilen (koppla ur vajrarna till ventilen och naja fast den i öppet läge).
Öppnar inte ventilen riktigt går den kass....
Jag hade mycket strul med exup på min R1 98 så jag bytte till ett helsystem :tummenupp

ström 1 skrev:
Hej har en slö R1 av 01 års model som på papper lämnar bra effekt men i verkliga livet bara går (267KMH) om jag pressar som fan själv i ca 3 min, hojen spikar ibland vid normal stadskörning den har knappt rullat 1000mil den står på verkstad nu men ingen hittar fel .... själv börjar jag tro på bestycknings fel av förra ägare . skulle bli glad över tips .

OLJEKYLD GSXR skrev:
Ska försöka berätta om spikningarna , om man kör på tex en 70väg å kör på 4ans växel å ska svänga in på en mindre gata då växlar man ju ner ( 4an 3an 2an å sedan svänger man då händer det ibland att hojen rister å spikar å går tungt som en gamal sotig volvo 240 uppförsbacke ...inget ont om 240 men dom hojar som jag har provat å ägt har ej betett sig så fast dom varit mycket klenare .... märker inget vid tex omkörning :)

har du bänkkörningsdiagramet? vad säger max effekt och vrid, vid vilka varvtal? På din beskrivning låter det inte som att den spikar, men det är ju svårt att säga på andra sidan skärmen :)

Har du kollat trottelgummina, att de är hela, rätt monterade och lyfter trottlarna ordentligt? Sitter det Dynojet i gasarna? Är emulsionsrören fräscha?

OLJEKYLD GSXR skrev:
har du bänkkörningsdiagramet? vad säger max effekt och vrid, vid vilka varvtal? På din beskrivning låter det inte som att den spikar, men det är ju svårt att säga på andra sidan skärmen :)
Får bänkdiagramet slutet av veckan hoppas jag :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra