Släpvagnsfråga (hemmabygge)

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag håller på att bygga en vagn till min Jetski.(bild1)
Hittade en axel igår som jag kan använda mig av, den är från nån lätt lastbil kanske ca150cm bred.
Bromsar och så behövs inte så dom har jag tagit bort.
Men nu till frågan.
Hur ska jag fästa dragstången och snedsträvorna vid axeln?
Svetsa? Håller det? Jetskin väger ca 100-150kg körklar.
Skruva? Borra massa hål i axeln låter aningen brutalt i mina öron.
Eller ska jag fästa med mothåll och skruvförband(Bild2).
Svetsar jag så sätter jag trekantiga plattor som "boxning" till dragstången.
Sen är axeln "offset"(bild3) så jag kommer sätta den så det blir bra markfrigång, kommer det bli mer påfrestning då?

Bifogat

• Vagn.JPG
    Vagn.JPG
    8.5 KB · Visningar: 212
  • Förband.JPG
    Förband.JPG
    7.5 KB · Visningar: 196
  • Offset.JPG
    Offset.JPG
    9.8 KB · Visningar: 186
AleX skrev:
Ok, blir nog så.
har sett en till variant på släp när det gäller så små släp som till jetski.
Ser ut så här(Bild)
Vilken variant är att föredra?

Bifogat

• släp 2.JPG
    släp 2.JPG
    13.7 KB · Visningar: 226
sEiKo skrev:
Ok, blir nog så.
har sett en till variant på släp när det gäller så små släp som till jetski.
Ser ut så här(Bild)
Vilken variant är att föredra?

Dom är nog i princip likvärdiga, men vad som är viktigt om du tänker bygga med maximal markfrigång är att axeln kommer att vilja vrida sig när hjulen stoppar mot stubbar/stenar/annat.

En rejäl förstärkning så att axeln inte vrider sig är bra.

Baxaxeln från en SAAB V4 funkar bra som portalaxel till en lätt släp, dessutom har den ju 15" fälg så att rullomkretsen blir stor, vilket är bra om hjulen ska klättra över hinder, dessutom kan man använda handbromsen till påskjutsbroms om man vill ha det (inte nödvändigt då du aldrig kan få den godkänd med större totalvikt än 750Kg), eller till parkeringsbroms.
Nackdelen är smal spårvidd (går att bredda) och den oerhörda bristen på "Bling-fälgar" till just den bultcirkeln :hihi

Beträffande bultcirkeln så kan det vara en saabaxel(om det finns nån saab med trummor bak d.v.s.) Den har samma navhål och bultcirkel som saab 900 upp till 92.
108x4 65mm.

Som förstärkning.
Kan nånting i stil med det här duga?(bild)

Går det att registreringsbesiktiga ett sånt här släp som 80-vagn?
Eller måste man ha en släpvagnsaxel där allt är känt, maxlast m.m.?
Min första tanke var att ha det som 30-släp, men går det att besiktiga är det ju underbart.

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    30.6 KB · Visningar: 245
sEiKo skrev:
Beträffande bultcirkeln så kan det vara en saabaxel(om det finns nån saab med trummor bak d.v.s.) Den har samma navhål och bultcirkel som saab 900 upp till 92.
108x4 65mm.

Där ställde du mig på pottkanten, jag tror INTE att SAAB har haft trummor bak sedan V4'an, men en liten Opel kanske?

Klart den går att besikta, under 750Kg totalvikt är dom inte så kinkiga, och du behöver inte bygga broms, ställer du dessutom på vattenskotern så att dom ser att den är byggd enkom för den, så tror jag att dom släpper nästan vad f-n som helst, båtvagnarna i den lokala småbåtshamnen ser ut som skit, men besiktade är dom IAF...

En annan grej, fetta om hjullagren med marinfett (tror att det brukar kallas så) och ta bort bromsbackarna om du tänker backa ner vagnen i vattnet vid sjösättning, åsså tjackar du en lös ljusramp på biltema som du hakar loss innan du sjösätter!

Bobbo V skrev:
Annars så säljer dom kärror på Bauhaus som passar ganska bra.
Men dom kostar många sköna tusenlappar och måste ändå byggas om rejält.
Denna har jag nog klar för under 1000-lappen
Ang. lagren så är det tätade vinkelkontaktkullager så omfettning går bort. jag tror det klarar sig ändå.
Om inte så får jag försöka meka till nåt.
Det ska till en ramp och en vinch till den med så förhoppningsvis behöver jag inte vara ner i vattnet mycket.
Jetskin kommer vila på två skenor som stödjer under "sargen" som sitter runt, det bör inte innebära några problem tror jag, den är mycket kraftig och skenorna vadderar jag eller fjädrar på nåt vis.

Blir nog två brädor som kläs in i heltäckningsmatta som den vilar på, så får man fjädringen på köpet liksom.

Ramen gör jag i 60mm och en stump i slutet med 50mm som draget sitter i,
Sen syr jag ihop allt med svetsen och lägger 8mm plattor ovanför och under skarvstället som jag hålborrar och svetsar dit som förstärkning.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti