Släpvagn

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ok då var det bara släpvagnen kvar att införskaffa innan man kan börja Rookie-rejsa. Tänkte tills vidare komma undan så billigt de bara går, så en vanlig enkel släpvagn funderar jag på, något liknande sånt här:

http://www.blocket.se/vi/9299802.htm?ca=14_s

Frågan är då om det räcker att låta framhjulet stå mot främre lämmen och spänna ner styret med spännband. Eller om man måste bygga upp främre lämmen så att framdäckets mitt står mot en "vägg"? Vad tror ni? Jag tycker det borde funka, det är ju ingen risk att cykeln rullar över lämmen eftersom man spänner ner den.
 
Höjden på främre lämmen räcker till, men det kan vara bra att komplettera med nåt som hindrar framhjulet att röra sig och vrida sig. Såga till ett par träreglar eller nåt och bulta fast i lämmen.
 
Det under lättar rejält att ha kärra med galler runt om, då kan du spänna i kärran och upp i valfri höjd genom gallret. Det under lättar med depåstödet bak men de kanske du redan listat ut....
 
Höjden på främre lämmen räcker till, men det kan vara bra att komplettera med nåt som hindrar framhjulet att röra sig och vrida sig. Såga till ett par träreglar eller nåt och bulta fast i lämmen.

Ok gott! Då är det bara att slå till mao.

Det under lättar rejält att ha kärra med galler runt om, då kan du spänna i kärran och upp i valfri höjd genom gallret. Det under lättar med depåstödet bak men de kanske du redan listat ut....

Då börjar det kosta för mycket kosing....åtminstone för tillfället. Nästa säsong blir det nog en större skåpvagn. Bara den funkar att köra hojen på kortare sträckor.
 
Last edited:
Jag kör med en vanlig obromsad EU-vagn. Totalvikt 650 kg varav släpet står för ca 190 kg. Släpet kostade nytt 9000 ungefär (kommer inte riktigt ihåg). Det funkar kanon, kostar inget i skatt och första besiktning efter 4 år. Inga problem att spänna hojen mot framlemmen. Jag brukar dra spännbanden i undre gaffelkronan och ner till hörnstolparna på släpet. Om du inte har stöd på hojen vilket jag antar så kan det underlätta att skruva ihop några reglar att använda som ”cykelstöd” när du lastar. Jag har satt reglar till en L-form som jag kör in framhjulet i. Funkar kanon på släpet och även i depån när man vill ställa ifrån sig hojen lite snabbt. På mitt släp får man upp 2 sporthojar utan problem om man ställer en framåt och en bakåt. Det förbättrar även balansen på släpet. Ställer man båda framåt så blir det tungt på dragkroken... De flesta som säljer släp brukar även kunna sälja lastramper. Jag köpte en i alu för 190 kr.
 
Jag kör med en vanlig obromsad EU-vagn. Totalvikt 650 kg varav släpet står för ca 190 kg.

Precis vad jag har spanat på, obromsad med 650kg totalvikt: precis lagom vikt så att jag får köra 80km/h med min bil och B-kort samt inget underhåll av bromsar.
 
Precis vad jag har spanat på, obromsad med 650kg totalvikt: precis lagom vikt så att jag får köra 80km/h med min bil och B-kort samt inget underhåll av bromsar.

Som jag har förstått det finns det även kåpor till obromsade EU-vagnar enligt ovan. Det vore ju det ultimata.
Frågan är väl dock om man får in hojen i dem utan att det blir konflikt med kåpan.
http://www.wale.pp.se/cjs/admin/visabild.php?id=294

Mvh
J
 
Kan va praktiskt att spännöglor som tillval. Köpte en kärra förra året som jag är nöjd med från http://www.blocket.se/vi/10558164.htm?ca=8_s
Solberga däck o släp. Dock utan tipp och med lämmar eller vad det heter 50 cm. Bra när man ska slänga skräp på tippen. Priset var då runt 9000 tror jag.

Använder träram för framhjulet med samt spännanordning över styret glömt bort vad den kallas men sitter säkert på kärran efter det.
 
Last edited:
Erde PM300. Obromsat, Totalvikt 300 kg, väger endast 60 kg. Mitt står på högkant längs garageväggen, jag bär ut det när det ska lastas.
 

Bifogat

  • erde_pm300.jpg
    erde_pm300.jpg
    18.1 KB · Visningar: 92
Om du inte har stöd på hojen vilket jag antar så kan det underlätta att skruva ihop några reglar att använda som ”cykelstöd” när du lastar. Jag har satt reglar till en L-form som jag kör in framhjulet i. Funkar kanon på släpet och även i depån när man vill ställa ifrån sig hojen lite snabbt.

Du råkar inte ha bild på din regelkonstruktion? Ser inte riktigt framför mig hur några reglar vid framhjulet kan hålla en hoj stående.
 
Ni som kör med öppna släp. Sover ni i personbilen, snyltar plats hos någon annan eller bor på hotel. Eller blir det bara endagars race?

Funderade själv på släp ett tag, fast då ett täckt sådant. Men nu blir det nog en van ihop med annan rr-pilot istället.
 
Ni som kör med öppna släp. Sover ni i personbilen, snyltar plats hos någon annan eller bor på hotel. Eller blir det bara endagars race?

Funderade själv på släp ett tag, fast då ett täckt sådant. Men nu blir det nog en van ihop med annan rr-pilot istället.

Dodge is de shitt!

Visst, det finns heta grejer i pipeline för att underlätta transport av hoj på släp. Men, inte riktigt än.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top