Släppmekanism för 200-300kg

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Det står helt still i huvet och jag behöver få tips på hur man kan få en vikt på 200-300kg att släppa från en lina(kontrollerat och många gånger)

Vikten är grå och linan röd så det är i det gula fältet som någon mekanism ska tillverkas

antingen så drar man i ett snöre så den lossnar eller så ska den släppas när den kommer tillräckligt långt upp ( den röda linan hissas upp)

Bifogat

• Untitled.png
    Untitled.png
    7.5 KB · Visningar: 106
då den ska vara 4 meter upp i luften så ska den kunna "låsa sig själv" med andra ord kan man inte klättra upp och knyta eller sätta i en sprint utan den måste vara automatisk i det hänsendet

då den ska vara 4 meter upp i luften så ska den kunna "låsa sig själv" med andra ord kan man inte klättra upp och knyta eller sätta i en sprint utan den måste vara automatisk i det hänsendet

Jag skulle satsa på motsvarande lås som ses på ballistor.

knopparna kan man göra runt egen part dvs använda repet som stång och göra det innan du hissar upp vikten, hur lätta dem e att få upp underbelastning vet jag dock inte samma gäller ju sprintar

Så här får det bli:

Du har en hängande krok - J - med en så pass flack vinkel på kroken som möjligt, ytan på kroken ska även vara slät/hal

I mitten på kroken - J - är ett hål som med ett rep eller axel håller kroken och vikten hänger fast i själva böjen

På toppen av kroken - J - är ett till hål som på en enkel fiskekrok där "releaserepet" fästs

När man drar releaserepet kommer kroken vinklas och vikten lossna, när releasrepet släpps är kroken - J - viktad så att den återgår till ursprungsläget.

Enkelt och återanvändningsbart.

Last edited:
untitled.PNG
Just nu känns detta som den vettigaste lösningen, den kommer då att "ladda" sig själv? Vid lyft uppåt även utlösa sig själv

De röda är axlar som den kan röra sig runt och rektangeln uppe till höger är ett fast "hinder"

2-300 kg och 4 meter upp låter som att man får tänka lite på säkerheten. Skulle inte vilja vara i närheten ifall något går på tok och grejen lossar av misstag.

2-300 kg och 4 meter upp låter som att man får tänka lite på säkerheten. Skulle inte vilja vara i närheten ifall något går på tok och grejen lossar av misstag.

Därav att det ska vara automatiskt och inte rep;-)vikten kommer bara kunna fall rakt ner då den kommer gå på en glidskena men jo det är lite kraft i rörelse:näsblod

inte riktigt med på hur du menar, en liten paintbild kanske:banana

Jag är tom. sämre än du på att måla.

Men om du har en guide är det ju bara att sätta en hake under som håller vikten på plats.

Typ en bit plattjärn med hål genom som är bultad i guiden som du drar undan med ett rep för att släppa vikten.

Men det här var vad jag menade innan.

comitatusballista4.jpg

Jag är tom. sämre än du på att måla.

Men om du har en guide är det ju bara att sätta en hake under som håller vikten på plats.

Typ en bit plattjärn med hål genom som är bultad i guiden som du drar undan med ett rep för att släppa vikten.

Men det här var vad jag menade innan.

View attachment 368785

Ska jag ta det som en komplimang.. :näsblod

Faran som jag ser det är att då kommer linan flyga med ett ganska hög hastighet och får man något imellan så antingen bränns det av eller så rycks det av .
Så jag tror att det bästa hade varit om släppmekanismen åker med upp och vid släpp stannar kvar upp och sen hissas ner med linan som ska hålla vikten

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park