Skylt från annat fordon.

FredrikForsberg

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Yamaha YFZ 750R
Hej!
Hoppas slippa alla svar som innehåller liknande "idiot, det är olagligt" för det vet jag redan.
MEN det är såhär, jag har en cross (Suzuki) utan papper och sen har jag papper från en gammal offroad (kines cykel)

Jag behöver åka en bit på vägen ca 3 mil till stället vi kör och undrar nu;
Vilket ger lägst straff? Och vad är "smartast"?

Dom kommer vilja stoppa dig vare sig du har skylt eller inte..

Men för och tänka på ett annat sätt så 3mil på en cross efter landsväg/grusväg är ju inte fullt så spännande och sliter mycket på grejorna.

Falskskyltat borde logiskt sett hamna högre i straffskalan än att inte köra med någon skylt alls. Någon annan får leta i lagtexten och bekräfta om logiken stämmer. Fordonet blir ju inte lagligare bara för att man sätter på ett registreringsnummer från ett annat fordon. Det kanske ser så ut vid första anblick, men idag har polisen fått nya möjligheter att identifiera fordon automatiskt. Är kinamoppen avställd, ingen skatt betald, oförsäkrad etc lär ju polisen ändå få upp ögonen att det inte är något som stämmer.

Smartast är att skaffa ett släp då det låter som att det är en återkommande grej? :confused:

Edit: Förutsatt att du har ett fordon som kan dra släpet då... eller häst/oxe kanske.

Jag kommer att tänka på ett förslag som Top Gear fick in gällande problemet med hästsläp som är ivägen på vägarna.

Ha en cross på varje ställe :) Så slipper man flytta på den. :tummenupp

Visst är det ett högre straff men jag tvivlar på att polisen kollar ramnumret på en hoj för att bekräfta att det är rätt fordon så risken att torska blir nog minimal. Förslagsvis bör man ju ha samma färg på fordonet och inte någon stor synlig logga som talar om att hojen ifråga har ett annat fabrikat.

Ser crossen laglig ut så är det rätt minimal chans att det kollas upp, såvida det finns lampor o färg stämmer. Fast o andra sidan om det kollas så kommer falskskyltningen vara det grövsta brottet.
Annars är det inte så värst "allvarligt" om du torskar med crossen. Framfört oregistrerat fordon = böter, om du har a-kort dvs.

Tack för svar!
problemet återigen är att jag bor i stan och "stället" är på landet.
det siter fram och bakljus på idag och om jag mekar dit blinkers så borde jag kunna åka ganska säkert med den andra regplåten även om det såklart är olagligt. det som då skiljer sig mest mellan cyklarna är då att crossen är en 250 2-takt och den som haft skylten är en 250 4-takt..

Jag skulle inte oroa mig så mycket för böter, utan istället för det faktum att du åker omkring utan trafikförsäkring... Kanske din hoj och din hälsa inte är värda så mycket, men det kan bli FRUKTANSVÄRT dyrt för dig om du kör på någon annan trafikant eller ställer till med något annat.
Ett släp tycker jag låter som bästa idén.

Du menar att det inte uttryckligen står där att det är urkundsförfalskning att köra falskskyltat?
Det var främst straffsatsen på urkundsförfalskning jag ville påvisa.

Eller var det något annat du tänkte på? :va

Den första beskriver inget om falskskyltning.

Och om du läser den andra så finns där inget inget som tyder på att falskskyltning skulle likställas med urkundsförfalskning. Snarare beskrivs urkundsförfalskning på ett sånt sätt att man har svårt och tänka sig att falskskyltning innefattas av det.

Men jag är ingen jurist.

Såklart tänker jag på trafikförsäkringen och dess konsekvenser..
Önskar jag bodde på landet, släpkärra i stan, parkering på gatan.. faan!

Men tack för svaren i alla fall! skulle tänkt på detta innan jag köpte cykeln.

Den första beskriver inget om falskskyltning.

Och om du läser den andra så finns där inget inget som tyder på att falskskyltning skulle likställas med urkundsförfalskning. Snarare beskrivs urkundsförfalskning på ett sånt sätt att man har svårt och tänka sig att falskskyltning innefattas av det.

Men jag är ingen jurist.

"Vad kan man få för böter/straff om man kör motorcross efter vägen och blir stoppad av polisen?
Svar: Precis samma som ovanför. Det blir olovlig körning. Böterna ligger på 900 - 1200:- för hemmavarande barn utan inkomst.
Har man jobb blir det högre böter."

Det var vad jag ämnade upplysa om med första länken.

Men andra länken ville jag som sagt påvisa straffskalan för urkundsförfalskning.

Vad gäller själva rubriceringen så har jag fått berättat för mig att det skulle röra sig om just bedrägeri medelst urkundsförfalskning.

Men visst, jag kan ha fel. Det vore inte första gången. Jag är inte heller jurist. :)
Dock tror jag inte jag har fel.

Saxat från brottsbalken ang förfalskning:

14 kap. Om förfalskningsbrott
1 § Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.
Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.

2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som ringa, skall för förvanskning av urkund dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
Vid bedömande huruvida brottet är ringa skall särskilt beaktas, om urkunden är av mindre vikt, såsom kassakvitto, kontramärke eller dylikt mottagningsbevis, eller om gärningen skett för att förhjälpa någon till hans rätt.

3 § Om brott som i 1 § sägs är att anse som grovt, skall för grov urkundsförfalskning dömas till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om förfalskningen avsett myndighets arkivhandling av vikt eller urkund som är särskilt betydelsefull i den allmänna omsättningen, såsom obligation, aktiebrev eller inteckningshandling, eller om gärningen eljest var av särskilt farlig art.

...urkundsförfalskning...

Du verkar skriva mer än du har förstånd till så jag googlade lite.
Att förfalska en nummerskylt är inte urkundsförfalskning.
Brottet är märkesförfalskning (BrB 14:7).

Eftergör någon gällande frimärke, beläggningsstämpel eller annat offentligt eller för allmänheten avsett inländskt eller utländskt värdemärke eller ock offentlig inländsk eller utländsk kontroll märkning på mått, vikt, vara, handling eller annat, eller anbringar någon falskt sådant märke eller märkta, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för märkesförfalskning till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025