Skyddsutrustning för de varma sommardagarna

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tänkte vi kunde vara lite konstruktiva och ge seriösare förslag vad som är lämplig skyddsutrustning för de varma dagarna då man inte har lust att dra på sig ett helställ i skinn och dylikt. Detta angående tråden "hur varmt det är innan ni skippar att köra motorcykel".

Visst vi ser flertalet köra i t-shirt (i värsta fall bar överkropp), flippflopp och badshorts. Nu när det är nämt kan vi kanske hoppa över den typen av inlägg i tråden :tummenupp

Hur bra är de där lättare textiljackorna, converse liknande mc-skorna, kevlarjeansen? Någon som har erfarenhet av att krascha i dem till och från glasskiosken, stranden, bensinstationen eller annan kortare tur där avsikten inte är inspirerande vansinneskörningar på allmän väg?
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
skulle vara intressant , har ju införskaffat liknande utrusting , har dock inte lust att testa säkerheten :näsblod

Ska bara införskaffa mig en tröjja/hoddie eller nått i xxxl för att ha över skyddsvästen , har letat som fan , men hittar inga kevlarhoodies utan att dom är jättetjocka och har massa inbyggda skydd ..... kollar även efter en svart/enfärgad crosströjja , svårt att hitta det med
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
AGATT är det som gäller för mig. Plockar ur foder osv men jag tummar inte på min säkerhet. Jag kör med Alpinestar Andes Tourer byxa och jacka och TCX Air Tech Gore-Tex stövlar. Kör med tunnare handskar och öppnar upp jackan och viker ner kragen på den så brukar det bli bra. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=AGATT
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
I präktiga Sverige bör man ju se ut som en hockeymålvakt enligt allmän uppfattning.
Att köra i tischa innebär ju naturligtvis att hjärnan följer med, och kan vara riktigt skönt.
Det jag dock avråder från är att köra utan handskar.

Slut citat.

ps: trilla inte.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Lite för partisk i frågan, en vurpa eller nästan vältning resulterade i besök hos en trevlig syrra på vårdcentralen i Laröd 2 ggr/dag några veckor för omläggning av en grusinfektion i benet som luktade bajs och vätskade mer än en chefer framför kattmat.

Så länge man har kläder som är slitstarka för kas och genomslitning så är man nog säker nog att käka glass och nu finns det möe tyg som verkar helt ok.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
I präktiga Sverige bör man ju se ut som en hockeymålvakt enligt allmän uppfattning.
Att köra i tischa innebär ju naturligtvis att hjärnan följer med, och kan vara riktigt skönt.
Det jag dock avråder från är att köra utan handskar.

Slut citat.

ps: trilla inte.

En bruten fotled innebär ca 8 veckor i gips. Lite rehab på det.
Pruta på säkerheten.
Glass är gott.
Svett är äckligt.
"Det var ju inte mitt fel!"
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
En bruten fotled innebär ca 8 veckor i gips. Lite rehab på det.
Pruta på säkerheten.
Glass är gott.
Svett är äckligt.
"Det var ju inte mitt fel!"
Att plocka med sig hjärnan innebär anpassning efter omständigheterna, inte tunnelseende och nya världsrekord.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Skippar sällan att åka vare sig det regnar eller är sol. Finns kläder för alla tillfällen.
Crosskydd, kevlar-jeans och handskar med mesh-översida funkar när det är varmt, fast man stannar inte gärna när tempen kryper över 25 i skuggan.
zero7_roka-jacket_blk-f.jpg
Sommarhandske.jpg
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Skippar sällan att åka vare sig det regnar eller är sol. Finns kläder för alla tillfällen.
Crosskydd, kevlar-jeans och handskar med mesh-översida funkar när det är varmt, fast man stannar inte gärna när tempen kryper över 25 i skuggan.

Vad har du över skyddsvästen ?
köpte mig ju en liknande
dainese_manis_jacket_detail.jpg

skulle vara najs med en tunn kevlar tröjja av nått slag så man får lite slitskydd iaf ... annars får det som sagt bli en bautastor hoodie/collegetröjja från HM eller nått
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06

Rainix

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 450 exc 08
Skyddsväst med crosströja över, alpinestars förstärka "vanliga" skor och allvädersbyxor kör jag i. Byxorna blir det skitvarmt i, skorna vill jag inte testa hur det är att vurpa i även om dom känns rejäla och överkroppen känns väl okej ventilerad i värmen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Brukar bli:
Sportstövlar
Kevlarjeans
Skyddsjacka/väst med ryggskydd
kevlarhoodie
sporthandskar
hjälm

Sportstövlarna är svalare än alla andra stövlar jag testat tack vare den myckna perforeringen, kevlarjeansen är väl okej, hoodien är helt fantastisk varm när man står stilla tack vare den svarta färgen, men när det rör på sig är den skön. Sporthandskar helt enkelt därför att jag inte har nåt annat. :hihi

Brukar ha ett par shorts och en tshirt på mig under så det bara är att slita av stället när man kommit fram till resmålet, och en rygga med ett par skor.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I präktiga Sverige bör man ju se ut som en hockeymålvakt enligt allmän uppfattning.
Att köra i tischa innebär ju naturligtvis att hjärnan följer med, och kan vara riktigt skönt.
Det jag dock avråder från är att köra utan handskar.

Slut citat.

ps: trilla inte.

Indeed.

Man kör efter hur man klätt sig.
Alternativt så klär man sig efter hur man kör.

Simpelt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I präktiga Sverige bör man ju se ut som en hockeymålvakt enligt allmän uppfattning.
Att köra i tischa innebär ju naturligtvis att hjärnan följer med, och kan vara riktigt skönt.
Det jag dock avråder från är att köra utan handskar.

Slut citat.

ps: trilla inte.

Präktigheten tar ofta sig form verbalt. I praktiken gör folk ofta annorlunda. Därför bör man iaktta folks beteende, inte vad de säger. Barn har lärt sig att läsa av sådant galant. Vi är nog många som bara kört upp i t-shirt och shorts när det är dags för att tvätta av hojen på en bensinmacks gör-det själv hall av rent praktiska skäl - eller kört till glasskiosken eller kaféet av samma anledning med minimal skyddsutrustning. Jag är den sista som ska kasta sten i glashuset. Det hade varit skönt att ha något som fungerar hyfsat bra i de lägena där man tvekar på att dra på sig helstället. Det är lätt att välja bort det. Hade tidigare ett delat skinnställ. Funderar på att skaffa ett igen, men har även funderingar på att skaffa något enklare väl medveten om att det kanske inte ger fullgott skydd för de rundor där man kan tänka sig att tumma lite på säkerheten till förmån för bekvämlighet.
 

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Ort
Hus
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Har gått omkull i ca 70kmh iklädd "vanliga" kläder (vindjacka och jeans.
Fick en del skrubbsår men inga infektioner.
Däremot ett gäng frakturer som inget skinnställ i världen hade förhindrat.

Är jävligt glad att jag hade mc-stövlar, mc-handskar, ryggskydd och hjälm, annars hade jag nog kunnat lägga till ytterligare några frakturer på listan.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Präktigheten tar ofta sig form verbalt. I praktiken gör folk ofta annorlunda. Därför bör man iaktta folks beteende, inte vad de säger. Barn har lärt sig att läsa av sådant galant. Vi är nog många som bara kört upp i t-shirt och shorts när det är dags för att tvätta av hojen på en bensinmacks gör-det själv hall av rent praktiska skäl - eller kört till glasskiosken eller kaféet av samma anledning med minimal skyddsutrustning. Jag är den sista som ska kasta sten i glashuset. Det hade varit skönt att ha något som fungerar hyfsat bra i de lägena där man tvekar på att dra på sig helstället. Det är lätt att välja bort det. Hade tidigare ett delat skinnställ. Funderar på att skaffa ett igen, men har även funderingar på att skaffa något enklare väl medveten om att det kanske inte ger fullgott skydd för de rundor där man kan tänka sig att tumma lite på säkerheten till förmån för bekvämlighet.
Vad jag i grund och botten menar är att all utrustning invaggar en faktiskt i en något falsk säkerhet, förstå mig rätt.
Det är i första hand en medvetenhet som räddar en i många situationer.
Inget skinnställ i världen gör att man kliver upp oskadd från en kollision med en mötande bil t.ex, utan det är ens beteende på hojen och att i varje situation vara medveten om orsak/verkan.

Jag har naturligtvis alla skydd jag kan när jag åker hoj, just därför att jag vet hur ont det gör och hur lång tid det tar att komma tillbaka.
Det har hänt, om än väldigt sällan, att jag kört hoj i t-shirt, då har jag tagit det extremt lugnt och inget har hänt mig vid dessa tillfällen.

Idag, med den erfarenhet jag har, åker jag inte en meter utan rubbet på mig, är det för varmt så väntar jag helt enkelt tills det svalnar.
Jag uppmanar såklart ingen att köra utan skydd, utan det är upp till var och en att ta beslut om detta.

Den här debatten har ju alltid pågått, vem ska betala för din rehab, tänk om du vurpar osv.
Det är ordet "TÄNK" jag vill komma fram till.

peace
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hade tidigare ett delat skinnställ.

Det man ofta ser ute på gator och torg är folk som skippat underdelen.
Dom är MC-klädda upptill, men gåbortsfina nertill. Sneakers och jeans, eller chinos och loafers om man är lagd på det viset.

...det generella skadeutfallet ser dock lite annorlunda ut, enligt mitt förmenande.
Det är från höfterna och neråt man råkar riktigt illa ut. Svårläkta, komplicerade frakturer, inte sällan tack vare att den egna hojen agerat mothåll.

Av dom som klätt av sig, har jag nog aldrig sett någon som klätt sig för skadorna när dom kört i värmen, dock.
Kängor, knäskydd, skinnbyxor - parat med pikétröja only hör liksom inte till vanligheterna i biosalongen; alltför många klär av sig där konsekvensen riskerar att bli som mest allvarlig.



På samma sätt som det finns ett datum på hösten när folk upplever att dom inte längre kan klä sig till skydd mot kylan, så finns det temperaturer på sommaren när det inte funkar att köra hoj längre.
Anser man att man endast på grund av värmen tvingas att köra hoj i flipflop, badshorts och linne så är det nog bättre att ta bilen dom 3 dagarna på året det blir så varmt i Sverige.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top