Skyddsjackor

RilleG

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2023
Hoj
Letar...
Hej

Är på jakt efter skyddsjacka. Det finns ju en uppsjö med sådana. Jag vill ha en som är godkänd utan ett skyddande lager ovanpå. Alltså en stand alone skyddsjacka.

Hur läser jag mig till det via produktbeskrivningarna? En del skriver rakt ut att de får lov att bäras på så vis men inte i alla beskrivningar.

Mvh RG

Knox urbane pro är svaret. Dyr men värd varenda spänn. Kombineras med en för dagen passande jacka över. (Eller sporthojströja, naturligtvis)

Knox enl ovan är utmärkt, särskilt Mk3, men de är små i storlekarna, Jag fick på mig en XL men kunde inte andas, en XXL funkade och en XXXL satt behagligt.
Jag har normalt XL -XXL beroende på tillverkare och dagsform.

Ja knox har jag hört mycket bra om. Frågan krimg vad jag menar
Vad exakt menar du med skyddsjacka? Jackan till mitt skinnställ är en skyddsjacka, och är godkänd utan ett till lager ovanpå.

När hade du tänkt använda den?
Jag menar en skyddsjacka som har axel rygg armbågskydd och även har skydd mot asfaltskrapande. Likt knox men fler alternativ.

Knox har jag hört mycket goda saker om. Men gillar ändå att jämföra alternativ. Svårigheten är allt läsa sig till om skyddsjackorna kan användas utan mc jacka med "skrapskydd" ovanpå. Undrade om de va någon som visste hur man läser sig till det utan att behöva fråga butiken.

Knox är ju en sådan. De har för enkelhetens skull skrivit ut det i sin beskrivning. Andra skyddsjackor som också har denna egenskapen har inte det utskrivet tydligt i mina ögon :)

Hoppas jag ör tydlig med min fråga

Kolla klassningen. Skrapkydd är A, AA eller AAA. Ryggskydd och liknande klassas level 1 eller 2.

Många textilställ är klassade AA.

Knox urbane mk3 är AA och level 2 har jag för mig.
Knox Honister är AAA och level 2 om jag minns rätt.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti