Skyddat trådlöst nätverk WPA.. oskyddat?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Tja, håller på och fixar en dator till ungarna är mitt uppe i drivrutinsinstallering och konfig..

Anslöt precis Usb stickan för det trådlösa en Zyxel sticka är det.

Hade redan fixat fram drivar så det gick klockers, skulle bara mata in koden för att komma in på mitt trådlösa nätverk då jag redan ser att jag är ansluten :näsblod Vaffan :mad: Trycker igång webläsaren och är ute på internet direKct!

Varför i hela fridens namn kom jag in utan att behöva ange koden för?

Mina andra 3 datorer måste minsann ansluta med kod!

Jag fattar inget!

Det enda jag kan komma på är att det är för att stickan å routern är av samma märke? Som sagt, fattar ingeting.

Gör ni?

:rodnar

Nästan så jag inte vill erkänna men det är bara å ta smällen, mm jag kör på grannens :hihi

Nästan var jag än slår upp locket till laptopen finns det ett oskyddat nätverk som den automagiskt ansluter till, oftast finns det flera.

Jag kör mitt trådlösa här hemma oskyddat också, behöver någon låna så varsågod!

Nästan var jag än slår upp locket till laptopen finns det ett oskyddat nätverk som den automagiskt ansluter till, oftast finns det flera.

Jag kör mitt trådlösa här hemma oskyddat också, behöver någon låna så varsågod!

Du är en hyvens karl :tummenupp

Ta ni o skydda era nätverk..tråkigt om era ip nummer dyker upp i nån polisutredning,,:)
edit:förutom dom som ni själva då e skyldiga till förståss :tuttar

Ta ni o skydda era nätverk..tråkigt om era ip nummer dyker upp i nån polisutredning,,:)
edit:förutom dom som ni själva då e skyldiga till förståss :tuttar

Det är bara synd att ett nät som "skyddas" av en nyckel går väldigt enkelt att forcera. Brute Force går på nån minut bara. En kompis som jobbar på ITavdelningen på ett stort företag i Sverige har berättat hur enkelt det är. :huvet
Han har sysslat med datorer sen tiderna begynnelse och skrattade lite lätt när jag stolt sa att mitt trådlösa nät var minsann skyddat med nyckel och inte gick att komma åt. :gnissla

Det är bara synd att ett nät som "skyddas" av en nyckel går väldigt enkelt att forcera. Brute Force går på nån minut bara. En kompis som jobbar på ITavdelningen på ett stort företag i Sverige har berättat hur enkelt det är. :huvet
Han har sysslat med datorer sen tiderna begynnelse och skrattade lite lätt när jag stolt sa att mitt trådlösa nät var minsann skyddat med nyckel och inte gick att komma åt. :gnissla

Istället för att skratta kunde han väll visat när han bröt sig in på ditt trådlösa under en minut.

Jag tar gärna del av dessa kunskaper då jag ofta sitter med min mobil... vill surfa men alla nätverk är hänglås på.

Istället för att skratta kunde han väll visat när han bröt sig in på ditt trådlösa under en minut.

Jag tar gärna del av dessa kunskaper då jag ofta sitter med min mobil... vill surfa men alla nätverk är hänglås på.

Det beror på vilken sorts kryptering dom kör med, men det finns toolboxes att slanga hem som knäcker dom enklare krypteringarna rätt snabbt.

Inget jag sysslar me dock.

Japp, jag ska ha ur honom den infon. :) Jag vill fan inte ha mitt nät hackat på minuten! :mad: Återkommer när jag vet mer. Han har nämligen lovat att visa vad, varför, hur och motmedel.

Det är väl förmodligen WEP han pratar om då. WPA som dom flesta kör, eller årminstone borde göra, knäcker du inte på några minuter. Jag Googlade lite för säkerhets skull, men det jag hittade är att WPA-PSK fortfarande anses säkert.

WPA/WPA2 blir trots allt inte säkrare än det lösenord som används. Helst 20 karaktärer långt i stil med "jagharenbilsomkostadehundrafemtiotusen" som är hyffsat enkelt att komma ihåg.

WPA/WPA2 blir trots allt inte säkrare än det lösenord som används. Helst 20 karaktärer långt i stil med "jagharenbilsomkostadehundrafemtiotusen" som är hyffsat enkelt att komma ihåg.

Man sitter väll inte å matar in lösenordet varje gång, inte fan gör jag det iaf.

Det är sparat, men då är jag väll ännu mer Osäker förstås :gnissla

Kan du knäcka en wpa skyddad anslutning på 1 minut?

Last edited:

Nej, exakt. I WPA är det lösenordets styrka som avgör. Men har du ett säkert lösen så är det nog svårt att knäcka det.
Med WEP spelar det ingen roll vad du har för lösen eftersom du sniffar det på nån minut.

Jag menar att kör man med enklaste skyddet,WEP. så har man nog skyddat sig mot 99% av de som vill frisurfa.Den resterande % löser det nog hursomhelst. Så jag tycker att nåt skydd är bättre än inget. :)

men om man kör bruteforce med dictionary i början borde det vara enklare att knäcka än ett helt random?

Det är en fråga om sannorlikhet och vad man vill skydda. Har man bara pensionärer som grannar och den trafik man kör för epost m.m. är skyddad i sig med VPN, SSL-tunnlar o.d., så är det ju helt ok att köra okrypterat och kanske med bara MAC-adress-spärr. WEP ger ett initialt skydd mot strösurfare, men har man en granne eller förbipasserande med rätt verktyg och någon minut till godo, så är det kört. WPA med TKIP för nyckelutbyte är bättre, men inte oknäckbart. I synnerhet om nyckelhanteringen sker med frikostiga intervaller. Kan man spela in och återinjicera trafik är det "lätt" gjort.

Med AES för nyckelhantering, ligger man bättre till och endast brute force-attacker fungerar egentligen. Om man bortser från falska AP (accesspunkter) som tar över och lurar användaren att ansluta sig okrypterat mot samma BSSID - klientprogramvaran i Windows är t.ex. ofta lite väl användarvänlig för sitt eget bästa.

Säkrast är att välja WPA2 med AES (CCMP) och använda certifikat för autenticering av både klient och AP (och att uppkoppling nekas om något inte stämmer), samt inloggningsförfarande mot en lokal RADIUS (t.ex. i AP:n) - helst med PEAP eller TTLS för tunnling av inloggningen. Ovanpå det - för både hängslen och livrem - kör man VPN (en bra AP kan terminera sådan trafik hos sig själv). Har man dessutom avlyssning mot okända AP och klienter, så kan man få varning om någon försöker bryta sig in och har en chans att låta dem få träffa Mr Basebollträ :)

Ännu roligare blir det med Blåtand - går att ha mycket kul på bussen...

Enklaste är väl att inte skicka ut ssid från routern! :tummenupp

Nä... man hittar sådana nät också - det ger bara mer pyssel för den egna användningen, än vad det skulle medföra i "skydd" mot obehöriga.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park