Det där är ju en fråga om prioriteringar och hur man kör.
Kör man mest inne i tät trafik i stan så är kanske slitskydd mindre prioriterat då hastigheten är ganska låg och man troligen inte kommer att glida några längre sträckor på asfalten.
Däremot lär ju islagsskydd vara viktigt då antalet hårda saker att slå i är väldigt stort med massor av lyktstolpar, trottoarkanter, elskåp, bilar, skyltar och annat.
Sen beror det ju på temperaturer också.
För egen del så har jag en del att plocka mellan när jag ska ut och köra beroende på vart jag kör och hur varmt det är.
Är det riktigt varmt och jag ska köra mest inne i stan så har jag en Dainese Safety Jacket med massor av skydd i och så drar jag en huvtröja över. Dåligt slitskydd men bra islagsskydd. På benen kör jag då oftast med ett par halvarsson MC jeans med knä och höftskydd. Vet jag med mig att jag kommer att parkera hojen och gå en runda så kan det hända att jag bara tar ett par vanliga jeans.
Men jag ser då också till att anpassa min körning efter det skydd jag har och håller igen lite.
Är det inte fullt lika varmt eller jag vet med mig att det kan bli lite mer hastighet bitvis så tar jag Rukka Jackan med ryggskydd (Antingen ett som sitter i jackan eller ett separat Dainese Wave) och MC jeansen.
För pendling till och från jobbet så kör jag faktiskt oftast med Rukka Jackan med alla skydden i den och så kör jag MC jeansen. Dels för att det blir en del lite högre hastigheter då det inte är körning mitt inne i smeten och dels för att jackan med det inbyggda ryggskyddet gör att jag har lite större chans att slippa stora svettfläckar på ryggen efter ryggskyddet.
Ska jag ut och köra mer för nöje och vet att det kan bli lite inspirerad körning så blir det hela MC stället med byxor och jacka med skydd.
Inte för att jag egentligen tror att MC jeansen är direkt dåliga som skydd men jag misstänker att dom inte ger riktigt lika bra skydd som rukka byxorna då dom inte är förstärkta överallt utan det är prioriterat var man behöver det och det finns en liten risk att dom partierna kan komma att flytta på sig om man river upp jeanstyget.