Skydd mellan styrdämpare och styrhuvud? R1 -98

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Köpte en R1 -98 i höstas och det kändes skönt att den var utrustad med Öhlins styrdämpare. Dock har jag en fråga eftersom det är min första hoj med styrdämpare.

Dämparen kan ju vinklas upp och ned vilket gör att den tar i styrhuvudet. Där sitter det en gummiring runt för att skydda som bilden visar.

Jag undrar helt enkelt om det går att lösa på ett bättre eller snyggare sätt? Hur har ni andra med liknande utformning haft det?

Bifogat

• IMG_0568 copy.jpg
    IMG_0568 copy.jpg
    75.3 KB · Visningar: 275
Min första racehoj hade exakt en sån där dämpare, en R1 -99 var det dessutom, och jag hade aldrig några problem med att den tog i kronan/muttern. Det satt nån gummiring på skruven som höll fästet som sitter runt dämparen, men jag vet inte hur mycket nytta den gjorde egentligen.

Det ska sitta en oring under fästet vid tanken vilket gör att den inte blir så sladdrig. Alltså o-ringen sitter mellan fästet och styrdämparen. Den lösningen du har nu är ju bara skit.

Tack för snabba svar! Som sagt så är styrdämpare en ny grej för mig. Då ska jag studera och kolla hur det ser ut och leta efter en sån o-ring om det är det som verkar behövas.

Var ute och kollade noga nu och ni har helt rätt. Det ska vara en o-ring över och under fästena vid båda skruvarna (tanken och gaffelbenet). På den vid gaffelbenet satt det en o-ring under men det saknas alltså tre stycken. Det får jag försöka skaffa.

Tack för hjälpen!

Jag har en r1 00 med likadan styrdämpare. Min ^glappar^ med lite upp å ner. Förra ägaren har dock fixat som en liten gummi ring som sitter på skruven mellan fästet vid tanken och fästet i styrdämparen.

Yes. Det glappade ordentligt. Jag tog ett uttjänt crossdäck och skar till en ring ur sidan på det. Satte den under fästet för dämparen. Sedan kunde den röra på sig men inte slå i styrhuvudet. Det syns inte, den funkar, är billig 3/3

02259-01 är artikelnumret hos öhlins på delen du saknar, en teflonspacer som ska sitta mellan dämparen och tankfästet. Beställde min via yamaha center, ca. 50kr, dom kan söka på öhlins art.nummer. hade samma hoj med samma fel

02259-01 är artikelnumret hos öhlins på delen du saknar, en teflonspacer som ska sitta mellan dämparen och tankfästet. Beställde min via yamaha center, ca. 50kr, dom kan söka på öhlins art.nummer. hade samma hoj med samma fel

Okej! Köpte o-ringar i rätt storlek nu, får se om det funkar bra annars får jag beställa den delen. Det verkar ju som de bara behöver sitta på undersidan av dämparen vid de båda skruvarna iaf.

Det blev hur bra och stabilt som helst! :yoparty Så om nån annan har samma problem, köp o-ringar på biltema och pilla dit under de två fästskruvarna :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT