skurna slicks, lagliga??

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Gick och köpte mig en ny hoj i helgen (ktm 660) där det sitter skurna slicks på nu. Kan inte tänka mig att dom är lagliga, men det hävdar han som jag köpte den av bestämt att dom är. Är det någon som har koll på detta???
lika med att ha skylten i hjulhuset, vad tycker dom som kör omkring med jobbiga lampor på taket om det???

sanken skrev:
Gick och köpte mig en ny hoj i helgen (ktm 660) där det sitter skurna slicks på nu. Kan inte tänka mig att dom är lagliga, men det hävdar han som jag köpte den av bestämt att dom är. Är det någon som har koll på detta???
lika med att ha skylten i hjulhuset, vad tycker dom som kör omkring med jobbiga lampor på taket om det???

Olagligt båda två
400 spänn böter på skylten + ombesiktning (i värsta fall dvs)
Olagligt/slitet däck tror jag det är 800kr/däck på?

Ljunghusen skrev:
Olagligt båda två

Man kan ha tur med skylten i hjulhuset, om den är läsbar i dom vinklar den ska vara läsbar i. Men det är ju olika från fall till fall. Kan nog bero på den enskilde konstapelns humör också, eller vad man har gjort innan man blev stoppad. Dumt att chansa dock!

Ljunghusen skrev:
Olagligt båda två
usch. får väll kränga på dom lagliga däcken sen till våren igen då :3freak

Ljunghusen skrev:
Olagligt båda två

Nja, att ha skylten i hjulhuset är väl inte olagligt om den är väl synlig bakifrån och försedd med skyltbelysning. Har dock aldrig sett nån med båda kriterierna uppfyllda. :)

Däcken däremot... :brinnerup

/Dave

Hoztic skrev:
Man kan ha tur med skylten i hjulhuset, om den är läsbar i dom vinklar den ska vara läsbar i. Men det är ju olika från fall till fall. Kan nog bero på den enskilde konstapelns humör också, eller vad man har gjort innan man blev stoppad. Dumt att chansa dock!

Ja man kan ha tur i allt ;-) Mr R på forumet kör med slicks, inga blinkers, inget baklyse och plåten i hjulhuset. Han har klarat sig hela sommaren så ..

David P. skrev:
Nja, att ha skylten i hjulhuset är väl inte olagligt om den är väl synlig bakifrån och försedd med skyltbelysning. Har dock aldrig sett nån med båda kriterierna uppfyllda. :)

/Dave

Skylten får inte sitta framför hjulaxeln (=

Last edited:
Ljunghusen skrev:
Ja man kan ha tur i allt ;-) Mr R på forumet kör med slicks, inga blinkers, inget baklyse och plåten i hjulhuset. Han har klarat sig hela sommaren så ..

Så sant! :) Jag körde om en civilare på höger sida, i 140 på 90-väg, med bil. "Straffet" för det blev lite sura ord från Herr Polis :)

Ljunghusen skrev:
Olagligt båda två

japp 800.- i böter för olagliga däck... spelar ingen roll hur många dom är dock!

iaf på bil men jag kan ine tänka mig att det är annorlunda på hoj!

Ljunghusen skrev:
Skylten får inte sitta framför hjulaxeln (=

Har du läst det någonstans eller har du hört det av ngn. :va
Har kollat VV´s sida och läst deras lagtext, men hittar jag inget om detta.
Bara om massa vinklar upp och ned...

David P. skrev:

/Dave
Rasorblade skrev:
Har du läst det någonstans eller har du hört det av ngn. :va
Har kollat VV´s sida och läst deras lagtext, men hittar jag inget om detta.
Bara om massa vinklar upp och ned...
Har också hört vad gäller skyllt att den inte får sitta framför hjulaxeln men aldrig läst något utdrag. Suttit och skumat igenom dem själv men som sagt bara hittat om vinklar hit och dit.

Ang däcken så får man kära däck som är gjorda för det. Ska se om jag hittar utdraget.

philsson skrev:
Har också hört vad gäller skyllt att den inte får sitta framför hjulaxeln men aldrig läst något utdrag. Suttit och skumat igenom dem själv men som sagt bara hittat om vinklar hit och dit.

.

Det är väl egentligen bara ngt som kommit upp bara för att polisen inte tycker att den skall sitta där :confused: .....eller :va

Rasorblade skrev:
Det är väl egentligen bara ngt som kommit upp bara för att polisen inte tycker att den skall sitta där :confused: .....eller :va
Hittade ett utdrag från VV föreskrifter. Var nämligen så att jag fick sagt till mig att jag inte fick köra på vilka däck somhällst på gata när jag skulle LV regga husan och att jag tvungen att ha däck speciellt för gata, alltså gatgodkända. Ringde då till VV och frågade om detta och fick ett utdrag där det stod bland annat om skurna däck. Stod att man inte fick skära mönster i däck som inte var avsedda för ändamålet, så stod det i princip. Försöker ju leta fram det. :gnissla

Rasorblade skrev:
Tycker ju att det är löjligt, den syns ju lika bra där inne. Någon som vet var man kan köpa slicks billigt? min bror är lite sugen på att köpa?

David P. skrev:
/Dave
Vart står det i lagtexten att ett skuret slicks är olagligt ?
Det har ju mönsterdjupet
Det är avsett för motorcykel
Not for highway use är enbart för USA marknaden.
Inte heller DOT

9 § Slitbana får inte vara mer nött än att det kvarvarande
profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,0 mm, varvid skall bortses från
slitagevarnares ribbor.

Mönsterskurna däck
16 § Däck som mönsterskärs skall vara lämpade för mönsterskärning.
Mönsterskärningen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller
Trafiksäkerhetsverket.
"Det ska väl vara den då, det gäller att göra ett snyggt jobb."

Jag hade ett skuret slicks på min hoj med ett taskigt mönster och blev stoppad, han kastade sig på skylten som satt bak och tyckte den var för plan (vågrät) och menade att jag måste fixa den. Däcket sa han inget om.
Har du ett däck med mönster så lär ingen angripa dig.

Schvidja skrev:
Det har ju mönsterdjupet
Inte heller DOT

slitagevarnares ribbor.

Mönsterskurna däck
Trafiksäkerhetsverket.

Jag hade ett skuret slicks på min hoj med ett taskigt mönster och blev stoppad, han kastade sig på skylten som satt bak och tyckte den var för plan (vågrät) och menade att jag måste fixa den. Däcket sa han inget om.
där har du utdraget jag letade efter.. :Bugar.

David P. skrev:

/Dave

Ringde förut och hörde med den tekniska upplysningen och han sa att helfordonsgodkända hojar ska ha lyse, blinkersar och regskylt på fordonets bakersta punkt dvs. regplåt i hjulhuset är inte godkänt.

Schvidja skrev:
Det har ju mönsterdjupet
Inte heller DOT

slitagevarnares ribbor.

Mönsterskurna däck
Trafiksäkerhetsverket.

Försök göra en Regbesiktning med slicks alt "not for high way use" däck om du kan. Been there Done that!

Om de ine ens godkänner det där så borde det stå någonstans att den ska uppfylla krav en paragraf bla bla bla bla..........

Ljunghusen skrev:

Har klarat mig två säsonger, utan problem. Även blivit stoppad av polisen två gången ena gången mötte jag polisen på bakhjulet, men jag fick åka vidare båda gångerna. Man måste vara snäll, och kunna säga att man gjort fel och ångrar sig :hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman