Skuret vevstakslager

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Hojen är en Hornet 900 -03, med ett förmodligen skuret vevstakslager.

Det började med svaga knackningar/rassel/oljud.

Vi kollade timingen på kammarna/veven först, även ventilspelet, samt
bytte kedjesträckaren, då vi initialt misstänkte att sträckren var dålig,
och oljudet kom därifrån.

Allt var som det skulle, och vi startade hojen. Den lät illa, och la av efter 5 sekunder. Sen gick motorn inte runt längre.

Idag tog vi ur motorn, och därefter tråget och fann en massa spån i silen till pickupen, och runt en vestake såg det ut att vara lite flis.

Hur kan detta komma sig. Hojen har gått under 2000 mil - är välservad - och allt annat ser ut som nytt i motorn.

Vad kan vara trasigt i bästa/värsta fall, och hur mycket kan det tänkas att komma kosta?

Vem kan/vill eventuellt utföra denna operation?

Kommer kosta 10k om du gör det själv, om du inte byter motor dvs.

Gått mycket på bakhjulet eller?

Förvånar mig inte ett dugg att det är en Honda heller, haft 2st 900 (cbr) och på båda har vevaxeln lämnat in.

Precis, har den gått mycket på slangen? Det är väl inte helt ovanligt att treans vevstakslager ryker om man slangar mycket på Hondor?
Det är ju en nedtrimmad cbr motor i den så jag antar att den har samma "fel" som cbr har, den är inte gjord för att gå på slangen, den motorn är gjord för att köras normalt med bägge hjulen i marken.

Men du har rätt, oftast 3ans som går hädan, ramlagerna bredvid 3ans tapp kan också gå hädan om man wheelar mycket.

Edit:

Det som kommer vara trasigt är:
Vevaxeln, 3ans tapp kommer vara körd.
Lagret till 3an.
3ans stake kommer vara kass.

Det blir olika dyrt att fixa beroende på hur illa det är ställt med vevaxel och stake, sist jag renoverade det kostade det 6k för bara axeln och staken iaf.

Men med tanke på att ni inte ens kan få runt motorn så är antagligen utbytesmotor det bästa alternativet skulle jag tro.

Last edited:
Det som kommer vara trasigt är:
Vevaxeln, 3ans tapp kommer vara körd.
Lagret till 3an.
3ans stake kommer vara kass.

Kan du förklara varför tappen är körd. Är det för att den blivit överhettad och tappat härdningen, eller vad beror det på?
Jag är i ungefär samma sits och den som jag blivit rekommenderad att lämna in till är Stigs Motormekaniska i Axwall. Fast jag tror att det blir billigare att köpa en ny vevaxel på ebay.

Kan du förklara varför tappen är körd. Är det för att den blivit överhettad och tappat härdningen, eller vad beror det på?
Jag är i ungefär samma sits och den som jag blivit rekommenderad att lämna in till är Stigs Motormekaniska i Axwall. Fast jag tror att det blir billigare att köpa en ny vevaxel på ebay.
Har den gått utan olja på en tapp i bara några sekunder så är tappen repig och lagret är förstört, har man dessutom fortsatt att köra fast man hör knackningar så att motorn inte ens går runt längre så har det blivit så varmt så att lagret har smält fast i stake/vevaxel.

Har sett en cbr motor som det var så på, bara att kasta i princip.

Har man stängt av direkt när det har börjat knacka så finns det iaf hopp för vevaxeln, den måste slipas eller svetsas och slipas om det ska gå att använda den igen.

Ok, tack för tipsen. Det ser ut som om det är trean som gått.
Tråkigt att det verkar vara ett förekommande problem på dessa motorer.

Den har nog inte gått ovanligt mycket på slangen, men vilken hoj körs inte på slangen ibland?!

Måste ju hur som helst vara en svag punkt.

Vi har inte dragit runt den i onödan, så förhoppningsvis så har veven klarat sig.

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen