Skuret vevlager XR600

xzy12345

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2008
Hoj
1987; honda; xr600
Hej

Jag håller på att renovera en xr600, med huvudskadan trasigt vevlager.:yoparty

Motorn är kluven, hayness instruktionsbok är köpt och jag har tillgång till press för att få bort vevstaken och lagret.

Problemet som jag har fastnat vid är att det sitter ett kugghjul för "motsvängning" på vevaxeln. Detta kugghjul har jag ingen aning hur jag ska få bort, och det står inte heller i min helt perfekta instruktionsbok där dom tar upp allt utom just det.

Ska jag på något sätt värma för att sedan använda någon specialavdragare eller hur är det tänkt?

Lite bilder om det underlättar:
dsc03095li1.jpg

dsc03097xr3.jpg

dsc03104hf9.jpg

dsc03106pw9.jpg

Trots att det inte är en sporthoj så kanske det finns någon som kan hjälpa?

Last edited:
Såvitt jag vet finns det inget specialverktyg utan du får rota i lådorna. Jävligt svårt att få grepp om drevet
Jag hittade inget vettigt så jag lejde bort jobbet

Glöm inte märka ut med körnslag!!

Vad sätter du i för vevkit?

Last edited:
Man ska ju igentligen ha knivavdragare och tokvärm på drevet hela tiden,

Men det går att göra som jag gör men inte lätt.. Jag tar 2st moraknivar och slår in från var sin sida. Men problemet är att man kan skada drevet så lätt så jag bruka ha en massa aluminium plåtar imellan drev och knivar,, När det krupit ut en bit går man över till huggmejslar mod större och skyddsplåt!! Värm med gasol/valllampa hela tiden. (Ett helvete) :gnissla

Biltema har en billig knivavdragare nuförtiden. Men du får mäta om den är tillräckligt stor för att gränsla drevet.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98841

Är det inte gänga i hålen i drevet förresten? Eller det kanske bara är ett hål? Om inte så är det ju lätt att fästa skruv/gängstänger i hålen och igenom en tvärslå i stål tvärsöver axeländen och muttrar på andra sidan. Blir det gängpaj trots fett så tar man längre gängstänger och ställer en liten domkraft/hydraulcylinder på axeländen att pressa mot tvärslån. Osså värme förstås, men inte mer än fräsvarmt om drevet ska bevara sin härdning.
/J

Last edited:
Jag såg på när ett "omöjligt" drev skulle bort från en axel, det var en veteranmotor dessutom så nya drev gick inte att uppbringa om det skulle skita sig.

Farbrorn som skulle göra jobbet värmde drevet med gasol, tömde en kolsyresläckare i en hög på golvet och satte ner axeländen i kolsyresnön, efter 10 sekunder satt drevet löst och skallrade där det tidigare hade varit pressat fast.

Dock bör man tänka på att det är risk för sprickbildning om temperaturkontrasterna blir för skarpa för fort, i det fallet gick det bra då både det värmda drevet och den kylda axeln var rätt massiva pjäser.

Tack för svaren

Jag snackade med en polare som jobbar på bilverkstad. Enligt han så hade dom någon typ av byggsats som liknade knivavdragaren som biltema säljer fast större diameter. På onsdag ska jag dit och se om den funkar. Annars får det bli gasol och morakniv.

Nya lagret och staken är av märket ProX (?) om nu det säger något?

dsc02262fv5.jpg

Värm drevet "lagom" 200-300 grader och spraya med kylspray på axeln (kylspray -50 finns hos välsorterade verktygsbutiker), du får kanske samma problem vid montering, värm drevet i en ugn (ta ut bullarna först bara) och kyl axeln med kylspray sen trillar drevet på av sig själv.
Jag har använt metoden flera gånger för att montera "kritiska" lager.

Swedol och Verkstadsservice har liknande i olika storlekar.
Drev som ditt på bilden kan sitta så in i helve..
Acetylenbrännare kan va bra att ha.

Bifogat

• DSCN3604 (Large).JPG
    DSCN3604 (Large).JPG
    138.6 KB · Visningar: 234
Last edited:
Prox stake Åhuuuva den höll bara runt hörnet för mig!! (80 hk 13,5-1 komp!!) men helt klart sämmre än org stake.. (xr650) !! Men för normalt trim strax runt 60hk är den nog ok.:) Vid montering av drevet lägger jag veven i frysen..Se bara till att du secklat in rullagret med olja innan!!! (rost) Värm drevet med gasol dock inte så det blir rött och tappar härdningen!! Problemet är att det kyls ner på 0 tid så du lär få pressa in det med hylsa och stort skruvstycke eller press. Obs se till att det hammnar på samma kuggindelning bara....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti