"Skumt" utseende på Internet Explorer

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Tjenare!

Nu är det så att päronen skaffat sig ny dator och som äldste sonen i huset ska man ju vara allvetare på alla nya tekniska mojänger. De har ju visserligen haft dator ett bra tag så de fixar ju det mest väsentliga som att skriva i Word och surfa.

Nu med den nya datorn kom det ju dels ett helt nytt OS, dvs XP, och dels en helt ny kapacitet på skärmupplösningen. Detta gjorde ju att de stackars gamlingarna (jag vet, jag är snart där själv...) fick lite svårt med den ynkligt puttinuttiga texten, framför allt i Explorer.

Jag fick såklart frågan hur man ändrar på textstorleken och jag förökte hjälpa dem så gott jag kan. Jag är inte heller nån systemtekniker, direkt. Jag försökte med att ändra textstorleken i Explorer under "Visa" men det blir inte så bra tycker jag så jag provade också med att ändra skärmupplösningen till lite lägre för att få större text och ikoner rent allmänt. När jag åkte därifrån tyckte iaf jag själv att det såg hyfsat ut.

Nu får jag dock ett telefonsamtal där min ömma moder försöker förklara att det ser "konstigt" ut i Explorer. När jag kommer dit ser det ju ut som hej kom och hjälp mig! Texten är ca 75 punkter hög, alla länkar har blå färg och inga bakgrundsbilder laddas ner, all bakgrund är vit. När jag frågar vad de har gjort så svarar min inte riktigt så ömma fader att "jag har inte gjort nånting".
:argpådato

Jag vet nog hur det ligger till men det är ju lite svårt att hjälpa till när de inte vågar säga/inte har en aning om vad de gjort. Jag har nu testat varenda jäkla inställning som jag hittar och försökt återställa grundinställningar men det ser lika illa ut ändå. :huvet

Kan någon vänlig själ försöka komma med nåt tips så päronen kan återgå till sitt nätsurfande igen? :Bugar

Mvh,
Anders

Solid snake skrev:
Byt webbläsare, slimbrowser eller mozilla duger.
Alltså, det där med att byta till dom där "hej jag hatar microsoft"-webbläsarna är väl inget bra tips till sånna som har problem redan med det tekniska..
Jag har provat dom flesta och har aldrig fått det att funka, alltid något som inte är som det ska..

Bara en åsikt, ta det inte så hårt nu..

Om du verkligen har kollat alla inställning (vilket du inte kan ha gjort eftersom problemet kvarstår :hihi ) så tycker jag att det absolut enklaste är att skapa en ny användare på datorn , logga in med den så får du en ny profil.

Flytta över datat från den gamla profilen så e det bara att köra igen. OBS! radera inte den galma profilen förrän du e helt säker att all data (typ favoriter m.m) är överflyttat, alternativt kan du strunta i att ta bort den gamla profilen, det spelar ingen roll. Profilens innehåll hittar du under C:\documents and settings\profilnamn

Nej, jag har garanterat inte kollat allt men jag hoppades få några tips på åtgärder som jag inte provat och kanske komma åt problemet på det viset. Det där med profilen funkar kanske, jag ska testa det om det inte löser sig på annat vis.
Bandido skrev:
Om du verkligen har kollat alla inställning (vilket du inte kan ha gjort eftersom problemet kvarstår :hihi ) så tycker jag att det absolut enklaste är att skapa en ny användare på datorn , logga in med den så får du en ny profil.

Flytta över datat från den gamla profilen så e det bara att köra igen. OBS! radera inte den galma profilen förrän du e helt säker att all data (typ favoriter m.m) är överflyttat, alternativt kan du strunta i att ta bort den gamla profilen, det spelar ingen roll. Profilens innehåll hittar du under C:\documents and settings\profilnamn

Hultan skrev:
Alltså, det där med att byta till dom där "hej jag hatar microsoft"-webbläsarna är väl inget bra tips till sånna som har problem redan med det tekniska..
Jag har provat dom flesta och har aldrig fått det att funka, alltid något som inte är som det ska..

OT visserligen, men ändå. Jag kör Firefox eftersom jag tycker det är ett bättre program. Säkrare, mer användarvänligt (ja, faktiskt) och för att man kan anpassa det som man vill ha det mha plugins. FF är bättre på alla fronter än IE i mina ögon. :banana

Jo, jag börjar luta åt att installera om IE. Farsan har dock nån kompis som tydligen är systemtekniker och han får GÄRNA ta hand om såna här problem.

Jag fattar det inte, de lyckas strula till det mesta och alltid får man svaret "jag har inte gjort nåt". Fan, farsan är ju värre än Alfons Åberg... :D

-Rosen- skrev:
att ominstallera IE eller byta läsare borde väl vara det bästa?

Banditmannen skrev:
Jo, jag börjar luta åt att installera om IE. Farsan har dock nån kompis som tydligen är systemtekniker och han får GÄRNA ta hand om såna här problem.

Jag fattar det inte, de lyckas strula till det mesta och alltid får man svaret "jag har inte gjort nåt". Fan, farsan är ju värre än Alfons Åberg... :D

Jag brukar med jämna mellanrum få rensa päronens datorer från virus, trojaner och maskar, hotbar och annan skit.
Nu har farsan dock investerat i AdAware Pro, det bästa som har hänt hans dator på länge, nu spelar det ingen roll att han klickar på all skit som poppar upp, eller öppnar alla filer som kommer bifogade i mail.

Det inte AdAware stoppar eller tar bort, det tar antiviruset hand om, eller mjukvarubrandväggen.
Enklast vore ju att tvinga honom att köra något obskyrt OS som man får kompilera kärnan till själv, men det går han aldrig med på.
Han har så snabba datorer att man gott kan lasta ner den med eftermarknads program för att öka säkerheten.

Hultan skrev:

säger bara en sak.. http://www.maxthon.com/ ... bygger på IE i grunden.. men är hur mkt smidigare å bättre somhelst.. jag gillar "utilities bar" bar, samt att man kan koppla F2-F12 som snabbtangenter till www adresser bäst

Det e inte bara så att dom har hållt in "ctrl" och scrollat på mushjulet samtidigt? Bara en tanke...................

Vad de gjort och inte gjort har jag ingen aning om. Det är som att prata med en treåring: "Jaaaag har då inte gjort nånting. Det hände bara av sig själv"... :va

De skulle kolla med nån kompis till farsan så vi får se vad som händer.

Tack för era tips, iaf! :tummenupp

Bandido skrev:
Det e inte bara så att dom har hållt in "ctrl" och scrollat på mushjulet samtidigt? Bara en tanke...................

Program
Tillbehör
Systemverktyg
Systemåterställning
Välj datum tidigare än det datum man fipplat

Det är vad jag brukar få ta till när farsan kör med

"Jaaaag har då inte gjort nånting"

70 mil så på platsensupport är inte att tänka på.

Tack för tipset, Anders! Jag har visserligen bara en knapp km så jag KAN ju åka dit och hjälpa till (omjag vill och har nån aning om vad det gäller).

Anders R skrev:
Program
Tillbehör
Systemverktyg
Systemåterställning
Välj datum tidigare än det datum man fipplat

Det är vad jag brukar få ta till när farsan kör med

"Jaaaag har då inte gjort nånting"

70 mil så på platsensupport är inte att tänka på.

heimdal skrev:
säger bara en sak.. http://www.maxthon.com/ ... bygger på IE i grunden.. men är hur mkt smidigare å bättre somhelst.. jag gillar "utilities bar" bar, samt att man kan koppla F2-F12 som snabbtangenter till www adresser bäst
Låter lite som avantbrowser, det kör jag som ett tillskott i IE, väldigt bra!

Problemet löst (tror jag)

Tjenare!

Tänkte bara följa upp med det som verkar vara orsaken till problemet. Enligt farsans mer datakunnige kompis hade min far lyckats öppna "Accessibility Options" i Kontrollpanelen och markerat alternativet "Use High Contrast" under Displayfliken.

Han behövde alltså bara avmarkera detta val och trycka på "Apply" så blev allt frid o fröjd igen. :tummenupp

Hoppas han lär aig att inte vara så klåfingrig i fortsättningen... eller åtminstone försöka komma ihåg vad han gjort...
:D :D :D

Tack för alla tips, iaf!

GuW skrev:
Enklast vore ju att tvinga honom att köra något obskyrt OS som man får kompilera kärnan till själv, men det går han aldrig med på.
es ist ze way to great happiness i say.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...