Skumt motorljud KTM Superduke 990 - 07

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Hej!

I slutet på förra säsongen så uppstod det från ingenstans ett väldigt konstigt skramlande ljud när man varvar motorn.
Har inte kört med hojen sen dess, men känner att jag måste ta tag i det nu..

Ljudet verkar komma från den nedre högra främre delen av motorn, men är inte helt säker. Ibland kan man starta upp hojen utan att det hörs, varva normalt osv. men det kommer alltid tillbaka en eller två uppstarter efter det.

Har bytt olja och filter, ingen skillnad. Det var inget konstigt i silarna eller filtret och det var normal färg på gamla oljan, lite metallflis visst, men inget utöver det vanliga.

Har kollat kamkedjesträckarna, såg inte ut att vara något fel på dem.
Fick en teori om att det ev. kan vara oljepumpen, men det känns mest som önsketänkande kanske?

Har spelat in ett videoklipp, vet att det är svårt att avgöra bara från det, men kanske kan ge någon en aning om vad det kan vara.


Tack på förhand!
 
Kamkedjesträckarna är kända för att vara för lite försdpänd och läcka ut oljetryck så ktm har updaterat den hydraliska spännaren och de finns även en längre plugg som förspänner sträckaren mer. Jag fick ganska plötsligt ett skramlande på min 08 990 de kunde till en början komma och gå. Jag lyckade lokalisera ljudet till bakre cylinder men de ljudet va snarare på tomg så när man gasade upp blev de tystare.
Jag läste mig till att man kunde förspänna sträckaren genom att bara sätta in en 4mm distans typ m6 mutter mellan sträckarens yttre plugg och hydralsträckare och de funkade kallas den blev tyst. Efter några 100a mil började främre cylinder skramla så jag satt in en mutter där också.
De nyare uppdat sträckarna ska tydligen vara tightare spel inv så inte oljetrycket läcker ut ur sträckaren och därmed sträcker den bättre. De är såklart bäst att köpa nya sträckare de kostar 400kr st för man kan inte bygga om de gamla så de håller oljetrycket bättre.

Dit fel låter inte som mitt skrammel som snarare va på tomg men man vet aldrig vart i varv oljudet kommer när kamkedjan slackar så prova sträcka kamsträckarna eller köp nya.

Här på ktm shop finns både org korta pluggen och den nya längre pluggen nr 15 men som sagt en m6 mutter funkar lika bra. Hydralsträckaren är nr 17
http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=884&c=C076113602#partslist
 
Last edited:
Min 07a rasade kopplingen på helt plötsligt under färd, nu var det iofs första säsongen och hojen hade inte gått långt, men det var en skruv som inte var dragen med rätt moment från fabriken. Jag kommer inte ihåg om kopplingen sitter på vänster eller höger sida, men det kan vara läge att öppna kopplingskåpan och kolla så att allt sitter fast.
 
Det låter onekligen precis som det ljud som brukar uppstå på en KTM när kamkedjesträckaren/sträckarna är dåliga tycker jag. Jag bytte nyligen på en av mina cyklar och den lät precis sådär. Efter bytet är det tyst och fint. :yoparty

Jag kan inte direkt påstå att jag hittade några uppenbara fel på originalsträckaren genom att bara titta och trycka lite, men uppenbarligen var den dålig för rasslet/tickandet försvann efter byte.
 
Det låter onekligen precis som det ljud som brukar uppstå på en KTM när kamkedjesträckaren/sträckarna är dåliga tycker jag. Jag bytte nyligen på en av mina cyklar och den lät precis sådär. Efter bytet är det tyst och fint. :yoparty

Jag kan inte direkt påstå att jag hittade några uppenbara fel på originalsträckaren genom att bara titta och trycka lite, men uppenbarligen var den dålig för rasslet/tickandet försvann efter byte.

Den nya sträckaren ktm 950/990 uppdaterat till har tightare inv spel så oljan sipprar inte ut lika lätt som den gamla rasselsträckaren så beskriver KTM det.

Om jag fattar rätt så kan man inte köpa fel sträckare för de gamla finns väl inte ens längre?
Jag har inte köpt nya sträckare än för min blev tyst av bara den lilla distans (m6 mutter) jag satt in mellan plugg och sträckare men jag ska köpa för säkerhet skull för kedjor och släpor slit oerhört om de ligger o fladdrar.
 
Kamkedjesträckarna är kända för att vara för lite försdpänd och läcka ut oljetryck så ktm har updaterat den hydraliska spännaren och de finns även en längre plugg som förspänner sträckaren mer. Jag fick ganska plötsligt ett skramlande på min 08 990 de kunde till en början komma och gå. Jag lyckade lokalisera ljudet till bakre cylinder men de ljudet va snarare på tomg så när man gasade upp blev de tystare.
Jag läste mig till att man kunde förspänna sträckaren genom att bara sätta in en 4mm distans typ m6 mutter mellan sträckarens yttre plugg och hydralsträckare och de funkade kallas den blev tyst. Efter några 100a mil började främre cylinder skramla så jag satt in en mutter där också.
De nyare uppdat sträckarna ska tydligen vara tightare spel inv så inte oljetrycket läcker ut ur sträckaren och därmed sträcker den bättre. De är såklart bäst att köpa nya sträckare de kostar 400kr st för man kan inte bygga om de gamla så de håller oljetrycket bättre.

Dit fel låter inte som mitt skrammel som snarare va på tomg men man vet aldrig vart i varv oljudet kommer när kamkedjan slackar så prova sträcka kamsträckarna eller köp nya.

Här på ktm shop finns både org korta pluggen och den nya längre pluggen nr 15 men som sagt en m6 mutter funkar lika bra. Hydralsträckaren är nr 17
http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=884&c=C076113602#partslist

Min 07a rasade kopplingen på helt plötsligt under färd, nu var det iofs första säsongen och hojen hade inte gått långt, men det var en skruv som inte var dragen med rätt moment från fabriken. Jag kommer inte ihåg om kopplingen sitter på vänster eller höger sida, men det kan vara läge att öppna kopplingskåpan och kolla så att allt sitter fast.

Det låter onekligen precis som det ljud som brukar uppstå på en KTM när kamkedjesträckaren/sträckarna är dåliga tycker jag. Jag bytte nyligen på en av mina cyklar och den lät precis sådär. Efter bytet är det tyst och fint. :yoparty

Jag kan inte direkt påstå att jag hittade några uppenbara fel på originalsträckaren genom att bara titta och trycka lite, men uppenbarligen var den dålig för rasslet/tickandet försvann efter byte.

Den nya sträckaren ktm 950/990 uppdaterat till har tightare inv spel så oljan sipprar inte ut lika lätt som den gamla rasselsträckaren så beskriver KTM det.

Om jag fattar rätt så kan man inte köpa fel sträckare för de gamla finns väl inte ens längre?
Jag har inte köpt nya sträckare än för min blev tyst av bara den lilla distans (m6 mutter) jag satt in mellan plugg och sträckare men jag ska köpa för säkerhet skull för kedjor och släpor slit oerhört om de ligger o fladdrar.


Tack för alla svar! :)

Det låter ju onekligen på er som att jag måste ta en till titt på sträckarna och ta en titt på kopplingens skick.

Boost: Du råkar inte ha kvar länken till det du läst angående distansen? Eller kanske ifall du skulle kunna beskriva lite mer ingående hur man skulle placera den?

Tack på förhand
 
Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top