Skuld vid omkullbromsning?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Säg att en bil dundrar ut mitt framför en och enda räddningen är att bromsa omkull sig, visst måste bilen då vara vållande? Om bilen sticker iväg då måste det väl klassas som en smitning? Nån som vet närmre? :va

Ja visst är det effektivare att hålla sig på hjulen, men säg att det ligger grus o skit och framhjulet bara sticker iväg? Hade bilisten inte gjort den korkade manövern hade man fortfarande varit på hjulen, därför känns det ju som att han skulle vara vållande men det vore fint typ CHROLO eller nån annan som jobbar som trafikpolis eller inom försäkringar kunde yttra sig med lite fakta.

Givetvis är du ensam vållande. Man ska anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden, och om du bromsar omkull vid en undanmanöver har du helt enkelt kört för fort.

Ovanstående har inget med moral att göra, det är bara ett svar på frågan.

Var med om en sån grej för 5 år sedan. Blev singelolycka enligt bolaget.
Bara att bita i det sura äpplet:-( Alltså för att det skall vara bilens fel måste du träffa den :3freak

Om du bromsar omkull dig är det ditt eget fel, man ska ju som sagt "anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden" och kunna "bromsa innan varje förutsägbart hinder" som det så fint heter.

Har man bromsat omkull sig så har man helt enkelt kört för fort (i lagens mening), sen kan man ju tycka att det rent praktiskt är bilistens fel om han missbedömet situationen och svänger ut precis framför dig. Men så länge ni inte krockar så är han rent teoretiskt inte vållande...
Likväl som att det inte är VV's fel om du kör omkull på en sån där asfaltslagning med rullgrus...

Så jävligt är det...

Det är när man läser sånna här trådar som man undrar om folk värkligen har körkort.(med tanke på personen som startade tråden)

... det ända sättet som fungerar .. LITA INTE PÅ NÅGON.. Har funkat varje gång :tummenupp