Skruven som håller fast avgasröret gick sönder. vem ska jag skylla på?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag gav mej idag på att byta olja på hojen och för att göra det måste jag ta bort hela avgassystemet. (nej det ska inte vara så egentligen men men )

Iallafall när allt var klart och jag skruvar dit avgassystemet på motorn igen så råkar jag dra lite lite för hårt så bulten från motorn går av.

Så nu till mina frågor : Vems jävla fel är det?
Och vad ska jag göra för att fixa det?
Tror ni det går borra upp och gänga så man kan få dit nått special?

Tur att säsongen snart är över så man har en vinter på sej.

Har du dragit skruven så är det ditt egna fel..
Vems skulle det annars vara? :S

Sluta med anabola så behöver du inte skruva så brutalt :D
Ta gärna en bild på massakern så finns det nog flera som kommer med tips :tummenupp

Annars så bort med det trasiga och dit med nåt nytt som passar.

Vems fel?
Var det du eller någon annan som drog?

Lite lite för hårt gör inte att skruven går av,
mycket mycket för hårt däremot.

På min hoj skall skruven dras med 23nm.

Det känns totalt löjligt att dra 23 nm med
en momentnyckel, känns som att den skulle
kunna lossna när som helst.

en avgasmutter på vanlig m8 ska bara dras med 23nm vilket inte är speciellt mycket så ja det är ditt fel, har själv gjort samma tabbe och jag löste det med att tillverka en ny från en lång skruv och tog bort skallen:) Lycka till

Last edited:
Alltid någon annans fel! :D

Bort med resten och fram med en rörtång/polygrip av mindre modell om något sticker fram,gör det inte så kan du borra och slå in en torx i bulten för att dra ut den,bör gå lätt då den small av när du drog åt. :)

Henrik

svetsa fast en mutter på stumpen (om det finns en sån)

(Förfarande vid trasig pinnbult eller bult med fast skalle).Beroende på hur du kommer till på platsen så försök borra upp den kvarvarande delen och använd sedan helicoil gängor.Men har du däremot en utstickande del kvar så kanske du kan rädda gängorna i godset från borrning om du lyckas få på två muttrar och använder den yttre som låsmutter när du gängar ur pinn / bulten.

http://www.youtube.com/watch?v=RFYa6sjhh_E

Sedan var det ju frågan om vems felet är.Skyll på Gremlins. :)

Last edited:
Ja ena delen av mysteriet är iallafall löst..
2 Vittnen knackade på dörren och hävdade att Gud har en mening med allt här i livet så det är ju solklart hans fel!

Men ja jag skulle kunna fixa en bild imorgon. måste erkänna att jag mest bara tröttnade och åkte hem när den gick av.
men det är iaf inte en lång bult utan bultarna sitter så att säga på cylindrarna sen skruvar man på en mutter.
så jag är orolig för att dom inte går skruva ut och ersätta så lätt. för annars är det nog gott om material kvar för att nypa åt kring. borde vara minst en cm kvar..

Ja ena delen av mysteriet är iallafall löst..
2 Vittnen knackade på dörren och hävdade att Gud har en mening med allt här i livet så det är ju solklart hans fel!

Men ja jag skulle kunna fixa en bild imorgon. måste erkänna att jag mest bara tröttnade och åkte hem när den gick av.
men det är iaf inte en lång bult utan bultarna sitter så att säga på cylindrarna sen skruvar man på en mutter.
så jag är orolig för att dom inte går skruva ut och ersätta så lätt. för annars är det nog gott om material kvar för att nypa åt kring. borde vara minst en cm kvar..

Det finns 2 sätt att lösa ett dylikt problem

Det ena (känns för många som det lättaste och bästa sättet) är att dra med rörtänger, polygriper, svetstänger. En pinnskruv som håller avgasdelar och sitter i alu lossnar normalt inte för sådant, det behövs rejält med värme och chock...
När man dragit sönder den del man kommer åt, samt skadat packningsytan så går man över till borra, förstör lite gängor och avslutar med att slå i ett torxbits eller en grispitt och sedan dras denna av.

Nu blir det dyrt, det är gnistning som gäller för att få ut resterna.

Det andra kan kännas lite jobbigare, och kräver svets. Svetsa med vanlig mig fast en mutter runt skruvresterna, lossa. Behövs, svetsa på ny mutter. Värmen från svetsningen gör att det oftast släpper snabbt.

I värsta fall följer delar av gängorna med ut, men minst lika mycket försvinner när du kör den övre varianten. Om gängorna blir för dåliga, i med insatsgängor av något slag.

Det finns 2 sätt att lösa ett dylikt problem

Det ena (känns för många som det lättaste och bästa sättet) är att dra med rörtänger, polygriper, svetstänger. En pinnskruv som håller avgasdelar och sitter i alu lossnar normalt inte för sådant, det behövs rejält med värme och chock...
När man dragit sönder den del man kommer åt, samt skadat packningsytan så går man över till borra, förstör lite gängor och avslutar med att slå i ett torxbits eller en grispitt och sedan dras denna av.

Nu blir det dyrt, det är gnistning som gäller för att få ut resterna.

Det andra kan kännas lite jobbigare, och kräver svets. Svetsa med vanlig mig fast en mutter runt skruvresterna, lossa. Behövs, svetsa på ny mutter. Värmen från svetsningen gör att det oftast släpper snabbt.

I värsta fall följer delar av gängorna med ut, men minst lika mycket försvinner när du kör den övre varianten. Om gängorna blir för dåliga, i med insatsgängor av något slag.

Sätt nummer tre är däremot ganska enkel.

Man gängar på två muttrar och använder sedan den inre till att skruva ut pinnbulten. :tummenupp

Så gjorde i.a.f. jag när min FZ 750 - avgasbult plötsligt gick av. :)

Jag är övertygad om att det som vanligt var bögarnas fel att jag drog av skruven. Så skyll på dem du med YipYip.

[YOUTUBE-ID]T1lvMJ-l0_A[/YOUTUBE-ID]

Jag har skaffat en momentnyckel för sånt här småkrafs.
På Biltema. Efter "lätta antydningar" här på SH att min
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel/
0 - 200Nm, lagom för bakaxelmuttern, primärkedjedrevmuttern och inre kopplingsmuttern
inte var så lämplig att dra M8 och mindre med.
Köpte Biltema 10242 0-20Nm 699kr men Jula har billigare som bör räcka till MC
Art.nr: 033995
http://www.jula.se/momentnyckelsats-41-210-nm-033995

Och var du glad skulden är din egen. Du är för stark för en M8. Det positiva är att ditt hojliv skulle vara mycket jobbigare om du inte orkat dra av den här pinnbulten.
Gläds åt det.

Last edited:
Tack för alla svar hörni.

Jag får väl börja med det enklaste sättet då och leta upp två muttrar att peta dit.
Har nog inte så mycket grejer att värma med (iaf inte som gör någon skillnad på dom här prylarna) men vi får hoppas det går bra ändå. Lite 5-56 får verka medan jag tar en fika.

Har tyvärr inte någon svets och även om jag hade det så skulle den inte göra mycket nytta i händerna på mej.
Som sagt tur att säsongen är i det närmaste över så jag har hela vintern på mej att förstöra hojen.

Men G-man det är alltså en bult som går att skruva ut då?
Så varför i helvete har dom en mutter också? Jisses.

Jaja nu slutar jag snart jobbet så efter lite sömn kan jag ta itu med huvudvärk nummer 1.

(sen är det bara det härliga kabelhaveriet som gjort halva min lägenhet strömlös samt låsbultarna utan nyckelmutter på biljäveln kvar. Börjar kännas som hjälp-alla-mina-fordon-dör killen)

Ett tröstande.............

De e skruvens fel! Helt klart! Vi är perfekta! :tummenupp:va
Händer mig hela tiden, när jag mekar, något repar man, gör sönder. Vill ju helst då skylla på något annan än mig själv. Materialfel! Materialfel. Allmänna reklamationsnämden............ funkar det, heter det så? :huvet

Så varför i helvete har dom en mutter också? Jisses.

Enkelt, för att underlätta montering av grenröret.
Istället för att hålla upp rören och vingla dit åtta skruv som ska passa i ett litet hål, kan du ju bara haka dit röret på pinnbultarna och sen enkelt montera muttrarna.

Därför är det så.

Vem vare......, Vem vare....., Vem vare som drog ? Jag skall döda den som drog.:D

....
Har nog inte så mycket grejer att värma med (iaf inte som gör någon skillnad på dom här prylarna) men vi får hoppas det går bra ändå. Lite 5-56 får verka medan jag tar en fika.
....

Om du har en granne eller någon som har en brännare för matlagning, typ creme brylé-brännare, så har du en värmekälla som heter duga. Dessutom är de rätt smidiga att komma åt med :tummenupp
cremebrulee.jpg

För det första så går det i detta fall utmärkt att värma med en tändsticka och för det andra så behöver du knappast värma.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph