Skruvade mäteare

Danne69

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Tjörn
Hoj
XR 650R+954RR-03
Tja alla tänkte bara kolla om nån vet hur vanligt de e med skruvade mätare på hojar från tyskland
ha de gött
 
Danne69 skrev:
Tja alla tänkte bara kolla om nån vet hur vanligt de e med skruvade mätare på hojar från tyskland
ha de gött
Frågan har varit uppe många ggr. Men hur som helst så är det mycket vanligare att mätaren skruvats med efter den lämnat tyskland. T.ex av oseriösa handlare eller privatimportörer som tar in hojar och säljer dom vidare.
 
Danne69 skrev:
Tja alla tänkte bara kolla om nån vet hur vanligt de e med skruvade mätare på hojar från tyskland
ha de gött

Inte vanligare än Sverige..! Det är bara en fördom som det inte finns belägg för.
 
Danne69 skrev:
Tja alla tänkte bara kolla om nån vet hur vanligt de e med skruvade mätare på hojar från tyskland
ha de gött

Ungefär lika vanligt som företeelsen är i Sverige. Av annonser att döma kör ju inte många mer ärn 300 mil om året. Billiga mil om man har en premie på 1500 i månaden. hur vanligt sedan vanlig är är ju en knepig fråga at ge ett supersvar på. Om bara 20% av beg hojjarna i Tyskland är skruvade så är sannolikheten 1 på 5 att de får tag på en skruvad mätare på en hoj.
Kolla skick på fotpinnar, handtag och bromsskivor, samt repor på kåpglas. Läs på om tjockleken på skivorna och ta med ett skjutmått. Referensmät också på några hojar i din närhet för att få en uppfattning om slitaget relaterat till körsträcka. Kolla även finish under tanken. Inte många som polerar där.
 
Bubbas skrev:
Ungefär lika vanligt som företeelsen är i Sverige. Av annonser att döma kör ju inte många mer ärn 300 mil om året. Billiga mil om man har en premie på 1500 i månaden. hur vanligt sedan vanlig är är ju en knepig fråga at ge ett supersvar på. Om bara 20% av beg hojjarna i Tyskland är skruvade så är sannolikheten 1 på 5 att de får tag på en skruvad mätare på en hoj.
Kolla skick på fotpinnar, handtag och bromsskivor, samt repor på kåpglas. Läs på om tjockleken på skivorna och ta med ett skjutmått. Referensmät också på några hojar i din närhet för att få en uppfattning om slitaget relaterat till körsträcka. Kolla även finish under tanken. Inte många som polerar där.

Nja, håller imte riktigt med. Ofta byter man Kåpglas från orginal till eftermarknads, att fotpinnar slits på ytan kanske gäller gummibeklädda fotpinnar. Skivor är idag mellan 4,5 - 5,5 mm beroende på märke, det är oehört svårt att veta vad som är normalt eller onormalt slitage. Har du fel bromsbelägg, kör hojjen på mkt banträffar osv slits skivan mer. Men dagens skivor håller länge. Det är ingen märkbar skillnad på skivans tjocklek om du kört 2000 eller 3000 mil.

Tanken ska inte bli speciellt smutsig under på en modern sporthoj, oavsett om du kör 1000 eller 5000 mil då det sitter både luftburk/motor mm som skyddar tankens undersida.

Det finns många sätt att kolla - börja med att begära besiktningsprotokoll ( vet ej vad det heter i Tyskland) Titta på skicket överlag, styr/hjul/sving lager, blästrad lampa. Känns det bra, så köp - känns det inte bra så skit i det. Man kan aldrig försäkra sig till 100% från fuskare. Men jag kan säga att vissa R1 98:or som gått 1200 mil, tror jag knappast på. Sunt förnuft helt enkelt.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top