skruv i däcket!

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
Tjenna!

köpte min första hoj häromdan (cbr600) och ska precis komma igång med övningskörande! när vi låg på marken för tändstiftsbyte igår utbrister min kompadre!

VA fan!!! det sitter en skruv i däcket :4skrika

SÅ!?!?! byta däck eller laga med en sån där kletmask som man matar ned, har ännu inte kikat hur lång den är utan låtit den sitta kvar tills vidare!!

help me you gurus of moto!! :yoparty

/raz
 
Last edited:
Faizty skrev:
Tjenna!

köpte min första hoj häromdan (cbr600) och ska precis komma igång med övningskörande! när vi låg på marken för tändstiftsbyte igår utbrister min kompadre!

VA fan!!! det sitter en skruv i däcket :4skrika

SÅ!!!! byta däck eller laga med en sån där kletmask som man matar ned, har ännu inte kikat hur lång den är utan låtit den sitta kvar tills vidare!!

help me you gurus of moto!! :yoparty

/raz

läcker det luft eller?
 
Verkar inte så! har inte vågat dra ut den än! men ska kika på det imorgon med ordentligt... hur funkar det med slanglösa däck?

Hört att sådan lagning (har den ett namn) håller men inte om man ska rulla runt i 200+ (tror dock farsan får svårt att hänga med me sin sportster då) :hihi
 
Last edited:
Lagar man ordentligt så håller det för 200+ utan problem. Gäller att du har en sådan lagning som har mothåll inne i däcket bara.
 
Jag har också haft skruv i däcket, det är bara att sätta en plugg i hållet jag satte från utsidan å det höll i 200+
 
XJR_Jönsson skrev:
Jag har också haft skruv i däcket, det är bara att sätta en plugg i hållet jag satte från utsidan å det höll i 200+

Det verkar ju ganska dumt att testa :dummer Släpper pluggen i +200 så torde man få en spännande upplevelse...
Köp ett nytt däck, man ska aldrig chansa med säkerheten!
 
Är däcket i bra skick i övrigt är det värt att plugga. Lämna i så fall in däcket på en däckverkstad som jobbar med mc-däck. De gör en pluggning som håller!

Är däcker dock i dåligt skick dvs. mönsterdjup < 3 mm är det inget att snacka om. Byt däck!

Innan du skruvar loss fälgen skruva ur skruven och kolla om det läcker luft. Om inte får du försöka avgöra hur långt in skruven satt innan du avgör om du skall fortsätta använda däcket utan åtgärd eller om du skall låta en däckfirma kolla på det.

En sak är dock säker om du låter skruven sitta kvar blir det bara värre = farligt!

Lycka till!
// Niklas
 
Plugg håller om det är gjort på rätt sätt av någon som vet vad han gör.
Min plug håller utan problem. Legat i 280 i ett par mil.
 
Skönt med många åsikter... Har en mekarvän som har bra koll på sådana lagningar, så vi ska prova dra ut skiten idag o se om det ser bra ut för en lagning! vid köpe av nytt däck:: vilka däck gäller :confused: ska ju inte köra bana så discodäck kanske inte är intressant. men vill ha ett shysst, har dålig koll på mcdäckfronten...
 
Skaffa en svart tuschpenna och måla skruvskallen. :tummenupp

Nä, det går att laga, men inget jag skulle lita på att hålla 150+ med efteråt.
Känns alltid nojjigt att åka med halvdana grejor.
 
Troligtvis bli lagning bara över övningskörningstiden så blir det riktigt ordentligt sen! påverkas balansen i däcken av en sådan lagning?
 
Jag kan rekomendera Comiscandinavia som annonserar på forumet. Han har hjälpt mig att reparera mitt däck. Lapp från insidan med koll på balans och allt. Min lagning har hållt i över 500 mil inklusive SMCkurs.
 
Anders R skrev:
Jag kan rekomendera Comiscandinavia som annonserar på forumet. Han har hjälpt mig att reparera mitt däck. Lapp från insidan med koll på balans och allt. Min lagning har hållt i över 500 mil inklusive SMCkurs.


Det lät ju intressant!!! det är just balanseringen som jag var orolig för om man ska ordna det själv! Kollade nu och det pyser om man drar i skruven, kan han ändå lösa det? eller är det värt två lappar på ett nytt däck??
 
Så gär SKA du göra...
Åk till en däckhandlare med de lösa däcket, om dom e seriösa så tar dom av däcket tittar hur stort hålet är och om d e tomkört.
lägger därefter en slanglapp i däcket...

Man pluggar inte mcdäck, inte ens bildäck om man ska ha d riktigt gjort....


Ps, jobbar på en däckfirma...ds
 
Faizty skrev:
Tjenna!

köpte min första hoj häromdan (cbr600) och ska precis komma igång med övningskörande! när vi låg på marken för tändstiftsbyte igår utbrister min kompadre!

VA fan!!! det sitter en skruv i däcket :4skrika

SÅ!?!?! byta däck eller laga med en sån där kletmask som man matar ned, har ännu inte kikat hur lång den är utan låtit den sitta kvar tills vidare!!

help me you gurus of moto!! :yoparty

/raz
Hej!jag har pluggat många däck,och aldrig haft några(kostar ca !50-200) promlem men för att va 100%säker bör du byta däck
 
Edmark skrev:
Hej!jag har pluggat många däck,och aldrig haft några(kostar ca !50-200) promlem men för att va 100%säker bör du byta däck


kostar ca 150 att lämna in d å få d ordentiligt gjort på en gång....
jag lovar att dom ser om d e för stort hål...

Om du e osäker kan du ju komma till "Rimbogummiverkstad" så fixar jag d åt dig, e ju bara ett par mil..
 
inga problem... hände samma sak för mig för en månad sedan.
däckgubben tryckte i en plugg o sa att det gick hur bra som helst :tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top