Skruv i däcket

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Kom hem efter en stunds offensiv körning, parkerade hojen och såg detta av en slump när jag gick runt den:

skruvidäck.jpg

Hur gör man med detta?
Låter den sitta kvar så jag kan ta mig till verkstad, eller dra ur den o hoppas att gummit sluter sig tillräckligt för den resan?
Lagas sånt här, eller är jag tvungen att köpa nytt däck?
 
Det där är ju sånt som man kan laga med biltemas punka-kit om man är så hugad. Annars hade jag nog kört till en däckverkstad innan det tappar tryck, men däckverkstad kommer nästan garanterat inte vilja laga, utan byter hellre däcket.
 
Vad du än gör, dra INTE ut den, ska du prompt ta bort den själv så ska den skruvas ut. Då har du större chans att rädda korden i däcket. Jag har lagat liknande hål, eller rättare sagt fått det lagat hos Wheeler Dealer, och det funkade klockrent.
 
Kom hem efter en stunds offensiv körning, parkerade hojen och såg detta av en slump när jag gick runt den:

View attachment 475993

Hur gör man med detta?
Låter den sitta kvar så jag kan ta mig till verkstad, eller dra ur den o hoppas att gummit sluter sig tillräckligt för den resan?
Lagas sånt här, eller är jag tvungen att köpa nytt däck?
Låt skruven sitta tills du kan plugga.
Plugga, om du gör det själv eller lejer kan kvitta. Den sitter bra till för en plugg. Sitter ju inte på de oanvända kanterna där det är lite annan stress på däcket.
 
Har hänt mig några gånger (brukar ske strax efter att jag bytt till nytt bakdäck).
Har fått det pluggat (från insidan) enligt konstens alla regler och det har funkat utmärkt.

Om du nu ändå tagit dig hem skulle jag ta av hjulet och åka till en däckverkstad med det. Även om det håller luften för tillfället är det inte säkert att det håller sig stabilt när du kör. Trist att bli stående halvvägs till verkstaden och behöva bärgas.
 
Hände mig i oktober 2020 på ett nästan nytt däck. Kjelle på Wheeler Dealer satte i en kantarelliknande lagning inifrån som härdade och så enligt konstens alla regler. Påfyllning av luft i ett eller två steg. Tog ett dygn innan jag kunde hämta hjulet. Lika bra som nytt sa han. Håller fint...

Det höll hela däckets livslängd utan problem eller hjärnspöken. En vanlig Biltemakorv kan funka roadside men jag ville ha något jag kan lita på.
 
Tackar för input - jag lär ta hjulet o dra till däckfirma för plugg.
 
Kanske funkar med den här, trots allt...eller finns det någon dålig erfarenhet av det här på forumet?
Har själv alltid en sådan med mig, men jag ser det som en nödlagning för att ta mig hem eller till verkstad. Skulle aldrig vilja köra med en sådan lagning permanent utan då är det ordentlig pluggning från insidan som gäller.
 
Om däckfirman inte vill laga, men du ändå vill testa hemmalagning så kräng av däcket, kolla ett det inte tryckts igenom cord-trådar på insidan - gör rent och laga med en lapp från ett cykelkit - det har hållit bra för mig på både bil o mc - viktigast är som sagt att corden inte tryckts igenom.
 
Kantarellplugg från insidan är ju så klart bäst, men kletigt-snöre från utsidan har funkat flera år/tusen mil för mig i bildäck

Tar man av ett däck som är kört länge med kletigt-snöre lagning så har öglebiten som sticker in i däcket ofta klumpat tills sig och bildat ett kantarellhuvud på insidan däcket.

Jag bedömer risken som oerhört liten att snöret åker ut/in, men det kanske kan smygläcka runt det (inget jag själv har upplevt, för mig har det varit tätt)
 
Innifrån är la bäst men folk verkar nöjda med dom är utifrån kitten.

Kanske inte funkar för ghostrider
Visst kan det finnas människor som är nöjda för att det inte hänt något (än så länge), men då är ju dataunderlaget också aningen begränsat. Biltema skriver ju själva i manualen att "Produkten är avsedd som att användas kortvarigt, ej som en permanent lösning.", så man får väl anta att de (tillverkaren) kommit fram till detta genom de tester som gjorts under produktutvecklingen.
 
Haha jag har faktiskt en gång tillverkat en kantarellplugg av en träbit ute på vägen.

Laga utifrån dock

Sen gick jag till en tapp nån km o tjacka punkaspray o silvertejp.

Lindande däcket över das plugg o pumpa up osten o körde 5km o fyllde på ett lager.

Kom hem , tre mil.

En hojsnut som kom upp brevi o tänkte varna för att nåt satt fast i däcket när lagningen flashade , fan om han skulle sett lagningen :hihi
 
Visst kan det finnas människor som är nöjda för att det inte hänt något (än så länge), men då är ju dataunderlaget också aningen begränsat. Biltema skriver ju själva i manualen att "Produkten är avsedd som att användas kortvarigt, ej som en permanent lösning.", så man får väl anta att de (tillverkaren) kommit fram till detta genom de tester som gjorts under produktutvecklingen.
S.k. "friskrivning" - "om det händer något, skyll inte på oss" - risken är att corden tagit skada så att däcket blir instabilt, sådant är svårt att se så man får göra en rimlighetsbedömning.
Liten spik, ståltråd, svetstråd påverkar sällan corden. Ju större och ojämnare (ex. gängad skruv), desto mer troligt att det blir viss påverkan.
Sedan är det en bedömning också vad däcket kommer att utsättas för i sitt resterande liv - Autobahn med hög last o hög fart (laga inte - byt), bankörning som värmer däcket (laga inte - byt),slutet av året och körning hemikring (laga, byt senare). Men..... det är min erfarenhet.... även om jag kört hoj o bil mer än de flesta så har punkteringar inte varit så vanliga - kanske 10-15 genom åren
 
Självklart är det en friskrivning.
När jag jobbade på däckverkstad fick vi in däckbyten som hade kört med snöre i flera år/tusen mil tills däcket var slut, men det kan man ju inte garantera.
 
S.k. "friskrivning" - "om det händer något, skyll inte på oss" - risken är att corden tagit skada så att däcket blir instabilt, sådant är svårt att se så man får göra en rimlighetsbedömning.
Liten spik, ståltråd, svetstråd påverkar sällan corden. Ju större och ojämnare (ex. gängad skruv), desto mer troligt att det blir viss påverkan.
Sedan är det en bedömning också vad däcket kommer att utsättas för i sitt resterande liv - Autobahn med hög last o hög fart (laga inte - byt), bankörning som värmer däcket (laga inte - byt),slutet av året och körning hemikring (laga, byt senare). Men..... det är min erfarenhet.... även om jag kört hoj o bil mer än de flesta så har punkteringar inte varit så vanliga - kanske 10-15 genom åren
I slutändan blir det ju en bedömning vad risken blir i förhållande till olika typer av lagningar i kombination med hur man använder hojen. Jag förmodar att ingen skulle opponera mot att ifall man skulle rangordna alternativen från mest till minst säkert, utifrån hur däcket långsiktigt klarar de körförhållanden hojen kan utsättas för, skulle det se ut ungefär så här:

  1. Byta däck
  2. Däckverkstad lagar inifrån med plugg
  3. "Korvlagning" (typ Biltema)
  4. Punkaspray
 
Last edited by a moderator:
En viktig anledning till att plugga inifrån med "trattkantarell" är ju för övrigt att man då kan inspektera skadan och även se att lagningen blivit bra. Det är ju fullt möjligt att en korvlagning blir riktigt bra, men det vet man ju inte förrän man tagit av däcket och sett efter och när man ändå har av däcket finns det ju ingen anledning att då inte laga med en riktig plugg.
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW
En viktig anledning till att plugga inifrån med "trattkantarell" är ju för övrigt att man då kan inspektera skadan och även se att lagningen blivit bra. Det är ju fullt möjligt att en korvlagning blir riktigt bra, men det vet man ju inte förrän man tagit av däcket och sett efter och när man ändå har av däcket finns det ju ingen anledning att då inte laga med en riktig plugg.

Sedan tätar ju trattkantarellen med en stor lapp på insidan och med skaftet, så det är ju självklart att det är bättre.

Jag har för mig att trattkantarellerna kallades P2 pluggar eller något på fackspråk
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top