skruv / gäng problem

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tyckte allt gick bra i garaget idag men icke san icke:(

Fick ta i ganska flitigt för att få loss bulten till vänster motorfäst

vet inte hur jag ska laga det nu, gäng tapp M12 tror jag att vi har hemma men de borde ju inte hjälpa(kanske för att rensa gängorna), kunde dra i den nya bulten(löst med fingrarna) men antar höjden på gängorna är minskade?

Förlag hur man ska gå till väga? :död
 

Bifogat

  • DSC01274.JPG
    DSC01274.JPG
    88.5 KB · Visningar: 611
Du får sätta i helicoil,recoil (eller liknande) i hålet.

Det är en metod att laga gängor som innebär att man drar i en "metallspiral" i hålet som bildar nya gängor. Finns att köpa satser som innehåller borr, specialgängtapp och monteringsverktyg.
Alternativet är att kolla med någon lokal verkstad (mc- eller bil-) eller någon mekanisk verkstad av nåt slag. Satserna kostar 6-800kr per gängtyp, så det kan vara värt en hundring till en firma istället.


http://www.colly.se/components_ny/produktnavigator/agentur/bollhoff_helicoil.htm
 
Pebl skrev:
Du får sätta i helicoil,recoil (eller liknande) i hålet.

Det är en metod att laga gängor som innebär att man drar i en "metallspiral" i hålet som bildar nya gängor. Finns att köpa satser som innehåller borr, specialgängtapp och monteringsverktyg.
Alternativet är att kolla med någon lokal verkstad (mc- eller bil-) eller någon mekanisk verkstad av nåt slag. Satserna kostar 6-800kr per gängtyp, så det kan vara värt en hundring till en firma istället.


http://www.colly.se/components_ny/produktnavigator/agentur/bollhoff_helicoil.htm

tack så mycket!

Vad för typ av verkstad har de här tror du?

tex Yamaha center eller någon mer åt maskin verkstads hållet?
 
Mr Helmut skrev:
Tyckte allt gick bra i garaget idag men icke san icke:(

Fick ta i ganska flitigt för att få loss bulten till vänster motorfäst

vet inte hur jag ska laga det nu, gäng tapp M12 tror jag att vi har hemma men de borde ju inte hjälpa(kanske för att rensa gängorna), kunde dra i den nya bulten(löst med fingrarna) men antar höjden på gängorna är minskade?

Förlag hur man ska gå till väga? :död



Sitter skruven direkt i blocket/ toppen?? ,ser ut som det

Ser även ut som en M10x 1,25 gänga , möjligen M12 x 1,25

Hursom helst så är det inte många som ligger på gängverktyg till dessa fingängor

Det enda som duger här är att dra i insatsgänga Helst av modell timesert
det vill säga en hel gängbussning EJ helicoil vilket jag tycker är smäck
Nu kommer vi att få en tråd här likt "hur får man bort en popnit"

Suck , men jag gillar inte helicoil av den anledningen att förr eller senare så kommer den ut som en jäkla fjäder DET SPELAR INGEN ROLL hur bra man monterar dessa eller hur man limmar så pajjar dom till slut

Nåja Timsert säger jag , problemet är att det inte finns i fingänga
utan man åker på att byta skruven med M10 x 1,5 vilket funkar aldeles utmärkt
Eller om det nu va M12 du har där M12 x 1,75 blir det då :tummenupp
 
andersson turbo skrev:
Sitter skruven direkt i blocket/ toppen?? ,ser ut som det

Ser även ut som en M10x 1,25 gänga , möjligen M12 x 1,25

Hursom helst så är det inte många som ligger på gängverktyg till dessa fingängor

Det enda som duger här är att dra i insatsgänga Helst av modell timesert
det vill säga en hel gängbussning EJ helicoil vilket jag tycker är smäck
Nu kommer vi att få en tråd här likt "hur får man bort en popnit"

Suck , men jag gillar inte helicoil av den anledningen att förr eller senare så kommer den ut som en jäkla fjäder DET SPELAR INGEN ROLL hur bra man monterar dessa eller hur man limmar så pajjar dom till slut

Nåja Timsert säger jag , problemet är att det inte finns i fingänga
utan man åker på att byta skruven med M10 x 1,5 vilket funkar aldeles utmärkt
Eller om det nu va M12 du har där M12 x 1,75 blir det då :tummenupp

det är en M12 har mätt

vart finns sånt att köpa då?

funderar på om man kan rensa gängorna testa att dra rätt moment håller de så håller de. annars får man göra det du sa?

Skruven sitter inte i toppen du kan se på bilden vart den sitter
 

Bifogat

  • DSC01275.JPG
    DSC01275.JPG
    72.3 KB · Visningar: 376
  • DSC01276.JPG
    DSC01276.JPG
    86.6 KB · Visningar: 301
Mr Helmut skrev:
tack så mycket!

Vad för typ av verkstad har de här tror du?

tex Yamaha center eller någon mer åt maskin verkstads hållet?

Skulle nog kolla med en lokal bil eller mc-verkstad, eller någon båtverkstad.
Fingänga är vanligast i Mc-världen så därför är det kanske enklast att hitta där. Om Yamahacenter har egen verkstad borde de ha en sats där (fördelen med att behålla originalskruven är att det inte ser så smäckigt ut med en standard-galvad-maskinskruv som hör mera hemma på en traktor)
Annars kan det finnas på någon serviceverkstad på nåt större tillverkande företag, nån lokal finmekanisk firma o.s.v, kolla gula sidorna och ring runt.
 
Last edited:
Mr Helmut skrev:
det är en M12 har mätt

vart finns sånt att köpa då?

funderar på om man kan rensa gängorna testa att dra rätt moment håller de så håller de. annars får man göra det du sa?

Skruven sitter inte i toppen du kan se på bilden vart den sitter



Sitter det hylsa i hålet som går at få bort utifrån
eller sitter den innifrån , i så fall är du torsk på att lyfta motorn för att åtgärda problemet
Eftersom du inte kan dra i innsatsgänga genom det smala hålet

Möjligen om det är bussning med liten fläns mot motorblocket så kan man såga av den med ett bågfilsblad för att få ut den genom ramen

Sen får man göra en ny utan fläns som man trycker i utifrån


Hayabusan har samma upplägg med skruv in i toppen
Jag har råkat på några sådana med gängpaj så ja vet hur knepigt det kan vara


Gängor i motorblock får ta rätt mycke stryk när man monterar en motor
eftersom det "bänder" åt olika håll , nästan aldrig rakt på

Därför menar jag att helicoilen har en benägenhet att rasera
Dom gillar inte snegäng så att säga
 
Last edited:
andersson turbo skrev:
Sitter det hylsa i hålet som går at få bort utifrån
eller sitter den innifrån , i så fall är du torsk på att lyfta motorn för att åtgärda problemet
Eftersom du inte kan dra i innsatsgänga genom det smala hålet

Möjligen om det är bussning med liten fläns mot motorblocket så kan man såga av den med ett bågfilsblad för att få ut den genom ramen

Sen får man göra en ny utan fläns som man trycker i utifrån

börjar inte låta kul!

Nej det är en hylsa jag kan dra utåt

edit hålet är genomgånde
 
Last edited:
Mr Helmut skrev:
Förmodligen har inte motorn/hylsan varit centrerad. Det bästa i ett sådant här
läge är att släppa på alla motorbultar innan man skruvar ut dom helt.
Har du tur så har bulten bara skavt på hylsan eller på ramen när du skruvade
ut den och då har gängerna klarat sig.
Kolla om du kan se några märken i hylsan/ramen om inte så får du nog
riva ner motorn. Har du tur kan du kanske borra ur och sätta dit en
genomgående bult med mutter på baksidan.
 
Gänga om till något mer vanligt. Orginalgängan hittar du nog bara på Yamahacenter. Leta själv efter en sån skruv med denna gäng och de va dött race på alla ställen. Österbergs kunde ta hem en låda men då fick ja köpa alla och de blev dyrt..

Jag kan köpa hojen som skrot för 15000 annars :arsele
 
Peder Rosberg skrev:
Förmodligen har inte motorn/hylsan varit centrerad. Det bästa i ett sådant här
läge är att släppa på alla motorbultar innan man skruvar ut dom helt.
Har du tur så har bulten bara skavt på hylsan eller på ramen när du skruvade
ut den och då har gängerna klarat sig.
Kolla om du kan se några märken i hylsan/ramen om inte så får du nog
riva ner motorn. Har du tur kan du kanske borra ur och sätta dit en
genomgående bult med mutter på baksidan.

humm

tycker det låter drastiskt altenativet är väll bara att ta en gäntapp helt enkelt och dra upp den till nästa storlek. riva motorn(varför)?

kan mer tänka mig att loctite,värme och högt moment på bultan kan ha orsakat detta men fattar inte riktigt hur de kan ha gått så illa men alu är väll mjukt.

Brukar ni värma bultana osv som jag frågade?

jag har tänkt rensa gängorna med en gäng tapp M12 som det sitter, får jag det att bli bra å bulten funkar tänkte jag dra i den bara :rolleyes:

Steinmeister skrev:
Gänga om till något mer vanligt. Orginalgängan hittar du nog bara på Yamahacenter. Leta själv efter en sån skruv med denna gäng och de va dött race på alla ställen. Österbergs kunde ta hem en låda men då fick ja köpa alla och de blev dyrt..

Jag kan köpa hojen som skrot för 15000 annars :arsele

är de inte en vanlig m12?

HAHA jo men 15000 tyckte de va lite mycket
 
Mr Helmut skrev:
humm

tycker det låter drastiskt altenativet är väll bara att ta en gäntapp helt enkelt och dra upp den till nästa storlek. riva motorn(varför)?

kan mer tänka mig att loctite,värme och högt moment på bultan kan ha orsakat detta men fattar inte riktigt hur de kan ha gått så illa men alu är väll mjukt.

Brukar ni värma bultana osv som jag frågade?

jag har tänkt rensa gängorna med en gäng tapp M12 som det sitter, får jag det att bli bra å bulten funkar tänkte jag dra i den bara :rolleyes:

Om du ska dra i en tapp så kolla stigningen på gängan för det är nog med stor säkerhet som Andersson skriver att det är 1,25 stigning på den.
 
Mr Helmut skrev:
humm



är de inte en vanlig m12?



HAHA jo men 15000 tyckte de va lite mycket

Det är 1,25 stigning alltså inte helt vanlig hemma i skruvlådan. M12 M10osv spelar ingen roll de e stigningen du ska ha koll på.



Men ¨då säger vi 10000 då
 
Steinmeister skrev:
Det är 1,25 stigning alltså inte helt vanlig hemma i skruvlådan. M12 M10osv spelar ingen roll de e stigningen du ska ha koll på.



Men ¨då säger vi 100000 då

så jävla typiskt, aha då har jag ingen bra idé längre

100000kr helt okey med mig :tummenupp har vi affär?
 
Peder Rosberg skrev:
Om du ska dra i en tapp så kolla stigningen på gängan för det är nog med stor säkerhet som Andersson skriver att det är 1,25 stigning på den.

men hur skulle du göra då? ska man sattsa på att byta gängan direkt? (lyfta motorn är sååå långt borta)
 
Mr Helmut skrev:
men hur skulle du göra då? ska man sattsa på att byta gängan direkt? (lyfta motorn är sååå långt borta)

Själv skulle jag lyft ur motorn och satt dit någon insatsgänga.
Att gå upp en storlek på bulten är inget alternativ för just det
motorfästet har lätt för att ryka av på R6:an.
 
Måste bara säga: stackars sate... Lider med dig, fy fan...
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top