Skrattar bäst som skrattar sist!!

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Jag som har suttit och varit lycklig över min premie som jag fick via LF. Idag så damp det ner ett försäringsbrev i lådan där jag skulle få betala 9170kr hel/helår istället för 3554kr hel/helår som jag fick i offerten. Bekräftelsen på 3554kr fick jag postad hem till mig där man specificerade hur årets betalningar skulle bli per månad.

Nu har man alltså ändrat sig hos LF och tar tillbaka den tidigare utlovade premien trots att jag har fått en bekräftelse via brev.

När jag ringde dom så hävdade dom att jag inte hade uppgett ursprungseffekten på cykeln trots att det står 55kW på Vägtrafikverkets hemsida. Dock så fanns det tydligen en liten extraknapp på VV:s hemsida där det stod "tilläggsinformation". När man klickade på den så poppade det upp en ruta med information om ursprungseffekt. Jag hävdade att jag inte visste om detta eftersom jag hade missat den knappen samt att jag hade fått en offert som jag tyckte borde gälla. Jag hade ju köpt cykeln med anledning av att premien var så bra.

LF hävdar att dom inte har gjort något fel och att det är jag som nu får bita i det sura äpplet trots att jag har en bekräftelse på 3554kr sedan tidigare. Nu ska jag kriga

Hur skulle ni har gjort???

Fortfarande är det så att olika bolag får bestämma med vilka man vill ingå ett avtal med. Du kommer inte kunna få rätt i detta ärendet iom alla kan göra fel.

Det är bara till att betala eller jaga andra försäkringsbolag
Önskar dig lycka till....

Ring konsumentverket! :tummenupp

Konsumentverket/KO
Besöksadress
Lagergrens Gata 8,
Postadress Box 48
651 02 Karlstad

Kontorstid måndag-fredag, kl 08.00-16.30

Telefon 0771 - 42 33 00

Om du trodde att effekten orginal verkligen var 55 kw så är det ju tråkigt.
Men jag antar att du vet att den inte är det, därför borde du inte bli särskilt upprörd över att betala för rätt premie.

Du får väl ringa runt igen och uppge rätt effekt den här gången

Bara för att Du glömt att uppge info gör det ju inte att du skulle ha rätten till något som du inte har rätt till enligt de uppgifter som faktiskt gäller på din MC.

Det är bara o bita i det sura äpplet tyvärr.

Bara stå på sig.Fick en försäkrin på 3000 helt ok enl överenskommelse:tummenupp ,en dag dök de upp en räkning på 10000.Ringde skällde så att ja ska byta försäkringsbolag med diverse hot hammnade de på 2900 igen :tummenupp Ring var förbannad o skäll de hjälper:mad:

Har varit med om samma sak och jag gjorde som Twix. Jag ringde och efter att jag hade fått tala med försäkrings killens chef så fick jag försäkring till det priset jag först hade blivit lovad.

Har du fått en offert så gäller den eligt lag och får inte diffa mer än 10% sist jag kollade konsumentköplagen.

Det ligger ju dessutom i deras intresse att samla in korrekt information om cykeln i fråga så dem kan ge en korrekt offert. Har dem misslyckats med det så har dem ju sig själva att skylla.
Givetvis skulle jag också skylla på kunden om jag var LF, men i slutändan kan dem ju inte skriva en offert baserat på sekundär information från dig då vägverkets information är den som gäller.

Kör över dem!

Kolla vad Salus Ansvar vill ha i premie.

Strax över 12000:- ville dom ha.

det är väl bara att betala , har du inte råd ? sälj cykeln

Det är inte frågan om jag har råd eller inte. Detta är en ren principsak.

Vem är det som skrattar egentligen? :rolleyes:

Ska bli spännande att se vem som gör det. Kanske det blir jag eller så blir det LF. :)

Bara stå på sig.Fick en försäkrin på 3000 helt ok enl överenskommelse:tummenupp ,en dag dök de upp en räkning på 10000.Ringde skällde så att ja ska byta försäkringsbolag med diverse hot hammnade de på 2900 igen :tummenupp Ring var förbannad o skäll de hjälper:mad:

Damen som jag pratade sa att hon förstod mitt dilemma, men hon skulle nu prata med sin chef. Vi får väl se vad som händer. Som sagt var. Jag kommer att kriga :kulspruta

Last edited:
Har du fått en offert så gäller den eligt lag och får inte diffa mer än 10% sist jag kollade konsumentköplagen.

Det ligger ju dessutom i deras intresse att samla in korrekt information om cykeln i fråga så dem kan ge en korrekt offert. Har dem misslyckats med det så har dem ju sig själva att skylla.
Givetvis skulle jag också skylla på kunden om jag var LF, men i slutändan kan dem ju inte skriva en offert baserat på sekundär information från dig då vägverkets information är den som gäller.

Kör över dem!

Jaså? Har du lust att visa var du hittade det i KköpL?

KköpL gäller bara vid köp av lösa saker. En försäkring är en tjänst. Alltså är inte KköpL applicerbar. Hade lagen varit applicerbar hade det ändå inte hjälpt till eftersom det inte finns några regler om offerter däri utan det närmare regleras indirekt och genom allmänna avtalsprinciper.

Aktuell lag är Försäkringsavtalslagen.

3 kap, 1 §:

"Ett försäkringsbolag får inte vägra en konsument att teckna en sådan försäkring som bolaget normalt tillhandahåller allmänheten när det har fått de uppgifter som behövs, om det inte finns särskilda skäl för vägran med hänsyn till risken för framtida försäkringsfall, den befarade skadans omfattning, den avsedda försäkringens art eller någon annan omständighet. Ett avslag får inte grundas på att ett försäkringsfall har inträffat efter det att en ansökan har avsänts eller lämnats till försäkringsbolaget."

Felaktiga uppgifter borde mycket väl kunna utgöra "annan omständighet", om det inte anses att försäkringsbolaget inte fått de uppgifter som behövs. E contrario kan de alltså vägra dig att ingå avtalet.

Kan finnas undantag någonstans, bara att läsa själv. Jag är alldeles för febrig just nu för att orka göra det. Men troligtvis måste du bita i det sura äpplet och gilla läget. Du kommer med stor sannolikhet inte vinna en eventuell tvist. Skulle det mot förmodan leda till en tvist, stöd dig inte på KköpL. Då kommer domstolen avvisa talan.

Last edited:

Kör över dem!

LF ville ju få till att det var jag som hade varit försumlig eftersom jag inte hade sett knappen med tilläggsinformationen där det stod ursprungseffekten. Dom skriver ju också "Du är skyldig att informera oss om den ursprungliga effekten på motorcykeln är högre än den effekt vi fått från Vägtrafikregistret. Läs mer under frågetecknet."

Tittar man på första sidan hos VV under teknisk data så står det faktiskt att motorcykeln har en effekt av 55kW.

Last edited:
Strax över 12000:- ville dom ha.

Det är inte frågan om jag har råd eller inte. Detta är en ren principsak.

Damen som jag pratade sa att hon förstod mitt dilemma, men hon skulle nu prata med sin chef. Vi får väl se vad som händer. Som sagt var. Jag kommer att kriga :kulspruta

Okeeeej.

Låt oss säga att du får igenom din utlovade försäkringspremie.....

Du klotar, och försäkringsbolaget inte kommer att betalar för att du har angivit fel ursprungseffekt på hojen.

Skrattar bäst som skrattar sist....

Vi får väl se vad som händer. Som sagt var. Jag kommer att kriga :kulspruta
Jag fattar helt ärligt inte vad du ska kriga om, felet är ju enbart ditt. Försäkringsbolaget kan knappast lastas för att du missade att ange den tilläggsinformation som fanns på sajten.

Fattar jag saken rätt?

DU har vart på LF hemsida och räknat ut din FP genom att klicka i olika val som i sin tur avgör din premie. Du begär en offert på en premie efter dina uppgifter. DU har missat att klicka i originaleffekten, vilket gör att dina uppgifter inte stämmer överens med FB uppgifter, vilket gör att din premie är felaktigt uträknad.

Vem har gjort fel, du eller LF?

Fattar jag saken rätt?

DU har vart på LF hemsida och räknat ut din FP genom att klicka i olika val som i sin tur avgör din premie. Du begär en offert på en premie efter dina uppgifter. DU har missat att klicka i originaleffekten, vilket gör att dina uppgifter inte stämmer överens med FB uppgifter, vilket gör att din premie är felaktigt uträknad.

Vem har gjort fel, du eller LF?

Förstår inte heller vad TS tänkt sig i detta fall. Ger du försäkringbolaget felaktigauppgifter i din offertbegäran så är det väl självklart att den offerten är ogiltig. Säger väl sig självt...

Du är fan inte klok!:va

Det är ungefär som att du skulle ge mig ditt telefonummer, och skulle missa att ge mig ditt riktnummer. Då skulle det inte funka.:huvet

Eller som att du bjuder ut en tjej på dejt på kinaresturangen i stan men glömmer att säga vilken tid och dag det skulle ske.....:glömdet

Tänk lite för fan:mad:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...